Blankenbergse Zeereddingsdienst doopt nieuwe reddingsboot ‘Heroz’

De Heroz maakte meteen ook zijn maidentrip op zee (foto WK).
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Mijlpaal voor de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR): vandaag vond de langverwachte scheepsdoop plaats van de gloednieuwe reddingsboot Heroz, ‘Hulp En Redding Op Zee’.

In 1983 bouwden enkele vrijwilligers van een lokale jachtclub een hulpboot om vastgelopen scheepjes in de havengeul van Blankenberge vlot te trekken. Met staalplaten en een automotor kwam de eerste reddingsboot van de VBZR tot stand: de Roesschaert. Wat klein begon, is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige zeereddingsdienst. De VBZR wordt tot op vandaag nog altijd gerund door niet-betaalde vrijwilligers, die dag en nacht klaarstaan om hulp te bieden bij noodgevallen op zee.

De voorbije vier decennia deed de VBZR ruime ervaring op in het reddingswerk, door middel van opleidingen en meer dan 5.500 interventies. In deze periode werden duizenden mensen op zee uit benarde of levensbedreigende situaties geholpen. Zo schoot de VBZR te hulp bij de scheepsramp met de Herald of Free Enterprise in ’87 en coördineerde ze het ongeval van de Flinterstar en de Al Oraiq.

Die jarenlange ervaring, in combinatie met de technische deskundigheid van de vrijwilligers én een strikt en spaarzaam financieel beleid, leidden tot het ontwerpen en bouwen van deze nieuwe reddingsboot in samenwerking met scheepswerf Habbeké in het Nederlandse Hoorn.

De Heroz is een zogenaamde RIB of ‘rigid inflatable boat’ met aluminium romp. Hij haalt een snelheid van 40+ knopen, Kamewa waterjets zorgen voor de voortstuwing. “‘One of a kind’”, zegt VBZR-voorzitter Jannis Vermoere. “De Heroz komt in hoge mate tegemoet aan de specifieke eisen die het reddingswerk aan de Belgische kust stelt. Samen met de andere boten Sterken Dries en Rescue Lions maakt hij onze vloot compleet.”

Helemaal naar wens

Toen in 2020 met de bouw van de nieuwe reddingsboot werd gestart, waren nog niet alle fondsen verzameld om het totale kostenplaatje te dragen. “Maar ondertussen werd er ook actief naar sponsors gezocht en hebben we deze ook gevonden. Dankzij de steun van deze sponsors kon de boot helemaal naar onze wens worden afgewerkt”, klinkt het nog.

De VBZR stond overigens zelf voor het grootste deel van de kosten in. De scheepsdoop werd vandaag gevierd samen met de meter en de peter, respectievelijk Anne Martens (arrondissementscommissaris bij de provinciegouverneur) en Rob Smeets (COO Port of Antwerp -Bruges, tevens hoofdsponsor). Nadien volgde meteen ook de maidentrip van de Heroz.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier