Twintig Brugse handelszaken gebruiken ‘bellend vlak’ voor klanten in een rolstoel

Het ‘bellend vlak’: oplossing voor winkelende klanten in een rolstoel. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Twintig Brugse handelszaken maken gebruik van het ‘bellend’ vlak: een draagbaar en verplaatsbaar metalen oprijvlak, in combinatie met een draadloze bel dat mensen in een rolstoel toelaat om een winkel te bezoeken.

Raadslid Yves Buysse (VB) vroeg tijdens de gemeenteraad hoe het gesteld is met de toegankelijkheid van Brugse handelszaken voor rolstoelgebruikers. Schepen voor Economie Pablo Annys (Vooruit) wees erop dat 28 winkels al een bezoek gekregen hebben: “Voor negen winkels het bellend vlak gerealiseerd, elf andere zaken hebben een dossier ingediend dat binnenkort in orde komt.”

vzw Dito

Schepen voor Welzijn Pieter Marechal (CD&V) loofde de inspanningen van de vzw Dito: “Deze vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte installeert met de hulp van een jaarlijkse stedelijke subsidie van 5.000 euro hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken.”

“Het project focust in eerste instantie op de fysieke toegankelijkheid: letterlijk en figuurlijk een belangrijk opstapje naar een verrijking van het sociaal leven van veel mensen die minder mobiel zijn. Handelaars krijgen op vraag ook bijkomende tips en advies om hun zaak toegankelijk te maken. Zo werken we samen met onze handelaars aan een gastvrije en klantvriendelijke stad voor iedereen.”

Voor Jos Demarest (CD&V) is een opstapje één ding: “Maar mensen met een rolstoel moeten ook in de winkel makkelijk kunnen bewegen. Dat is een ander probleem…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier