Try-out voor Kattenstoet verloopt zonder problemen: “Het mooiste parcours ooit”

Tijdens de try-out werd bekeken of alle wagens vlot kunnen passeren. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De traditionele try-out van de Kattenstoet is goed verlopen. Het was vooral bang afwachten of alle reuzen en wagens door de Menenpoort zullen geraken, maar dat was geen probleem. De kritiek dat het parcours korter is dan tijdens vorige edities wuift regisseur Bart Cafmeyer weg.

Wie maandagavond een terrasje deed in de Menenstraat, op de Grote Markt of op de Leet werd omstreeks 21 uur getrakteerd op een voorproefje van de Kattenstoet. Zoals elke editie haalde regisseur Bart Cafmeyer de grootste wagens uit de loods voor een try-out, zodat ze zeker door zullen kunnen op alle cruciale punten. “Het belangrijkste dat ik geleerd heb, is dat het een onvoorstelbaar mooi parcours is, misschien wel het mooiste parcours dat we ooit al gehad hebben”, zegt Bart Cafmeyer. “Alle vervelende bochten zijn eruit. We kunnen veel mooi rechtdoor lopen.”

“De beslissing om te beginnen aan het Hoornwerk en dan meteen onder de Menenpoort te gaan, is de juiste aangezien de Menenpoort nog deels in de stellingen staat. De wagens moeten toch even goed moeten mikken om mooi onder de Menenpoort te geraken, wat natuurlijk een vertraging geeft voor iedereen die erachter komt. Maar omdat het aan het begin is, kan ik zelf in de gaten houden wanneer ik de volgende groep laat vertrekken zodat alles mooi aansluit.”

Parcours niet korter

De regisseur reageert ook op kritiek op sociale media als zou het parcours een stuk korter zijn dan de vorige edities. “Dat is dus niet waar. Wat we verliezen in de Leopold III-laan, waar we dus niet meer lopen, winnen we zeker in de Elverdingestraat, op de twee rotondes en zo tot voorbij de Dikkebusseweg. Dat is qua timing en afstand precies hetzelfde als de vorige keer”, legt Cafmeyer uit. “We hadden ook de langste wagen mee, namelijk de gerestaureerde Belfortwagen. Die werd vroeger getrokken door een kleine tractor van een viertal meter. Nu is dat met een vrachtwagen van acht à negen meter. Op het vorige parcours zou dat zeker niet gelukt zijn, maar nu is dat allemaal perfect verlopen, ook aan de rondpunten op het einde van de Elverdingestraat en de Capronstraat. We nemen die rondpunten links, waardoor we zeer gemakkelijk door kunnen. Op papier oogde dat mooi, maar het moet natuurlijk ook in de praktijk lukken. En dat is gebeurd.”

De weersomstandigheden voor de try-out waren alvast perfect. “We hadden allemaal weer courage, want het begon toch spannend te worden. Laat ons allemaal hopen dat het ook in het weekend van 11 en 12 mei goed weer wordt. Maar het ziet er goed uit. Donderdag gaan we traditiegetrouw naar het Klooster van de Zusters der Arme Klaren om mooi weer te vragen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier