Torhoutse gemeenteraad geeft groen licht voor stedelijk fietsbeleidsplan

De fietssnelweg Spoor 3 ter hoogte van de Lichterveldestraat in Torhout. De verdere afwerking ervan, tot helemaal in Lichtervelde, is van cruciaal belang. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

De Torhoutse gemeenteraad heeft maandagavond het stedelijk fietsbeleidsplan goedgekeurd. Het plan werd in de periode van november 2022 tot en met december 2023 opgemaakt in samenwerking met het studiebureau Traject. Het bevat 30 concrete acties, te realiseren of op te starten tegen uiterlijk 2030.

“We willen aan de hand van het plan werk maken van een fietsvriendelijke, verkeersveilige en duurzame stad”, zei schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V). “Het fietsen moet extra gepromoot worden, want het is leuk, gezond, klimaatvriendelijk en goed voor de lokale handel.”

Afwerking van fietssnelweg Spoor 3 is cruciaal

De schepen deed aan de hand van een powerpointvoorstelling het fietsbeleidsplan beknopt uit de doeken. Uit de kaart met de knelpunten kan afgeleid worden dat de voltooiing van de fietssnelweg Spoor 3 tussen Torhout en Lichtervelde van cruciaal belang is. “Voor mij is dat topprioriteit op het vlak van fietsinfrastructuur”, zei Elsie. “Daarnaast wordt ook de Aartrijkestraat aangestipt als knelpunt. We zijn wat dat betreft niet bij de pakken blijven zitten en hebben samen met de gemeente Zedelgem en de provincie al een fietsfondsdossier in de steigers gezet. Daarvan is de startnota zo goed als klaar.”

“We blijven zeker ook inzetten op fietsveilige schoolomgevingen. Hoe meer ouders en kinderen met de fiets of te voet naar school komen, hoe veiliger de schoolbuurten zullen worden. We moeten mensen blijven informeren over de grote voordelen van het zich verplaatsen met de fiets.”

Alleen onafhankelijk raadslid Sap onthoudt zich

Bertrand Vander Donckt (Groen) noemde het plan goed onderbouwd en helder geschreven. Hij riep alle raadsleden op om het werkstuk unaniem goed te keuren en het fietsen te promoten. Ook raadslid Sandy Vanparys (CD&V) sprak zich in die zin uit.

Onafhankelijk raadslid Koen Sap ging daar niet op in en onthield zich. Hij uitte kritische bedenkingen over het plan en noemde bepaalde zaken te verregaand. “Ik ben alvast geen voorstander van het uitbreiden van de zone 30”, zei hij. “En voor mij hoeven er zeker niet overal fietsstraten gecreëerd te worden.”

Raadslid Inge Perquy (N-VA) zei dat haar partij het plan zou goedkeuren. Nochtans vond ze het niet nodig om dure studiebureaus in te schakelen om dergelijke beleidsplannen uit te schrijven, voegde ze er fijntjes aan toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier