Thermokar scande alle gevels van dorpskern Watou om warmteverliezen op te sporen

Maandagavond maakte de thermocar van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) een gevelscan van de 750 woningen in Watou (met uitzondering van de kernen St.-Jan-ter_Biezen en Abele). De auto reed 90 kilometer om infroroodfoto’s te nemen om energieverliezen op te sporen.

Gunther Goudeseune (Habito Woonwinkel), schepen Marjan Chapelle, Jan Daschot (Bewonersplatform) en Jeroen Verbeke (WVI).©MICHAEL DEPESTELE MD
Gunther Goudeseune (Habito Woonwinkel), schepen Marjan Chapelle, Jan Daschot (Bewonersplatform) en Jeroen Verbeke (WVI).©MICHAEL DEPESTELE MD

“Het klimaat- en energievraagstuk is actueler dan ooit. De Europese Unie wil met de Green Deal een versnelling hoger schakelen. In 2030 wil men een reductie realiseren van 55 procent van de broeikasgassen. De uitdaging is enorm en de periode kort”, zei de Poperingse schepen Marjan Chapelle (Samen).

“Met het Leaderproject Energieke Dorpen willen we van de energietransitie een positief verhaal maken en de kansen voor zijn inwoners, bedrijven, lokale handelaars en landbouwers helpen verzilveren. De toekomst en de leefbaarheid van de dorpen ligt ons nauw aan het hart. Want leefbare dorpen zullen ook duurzame dorpen zijn. Met het project zullen we tot eind 2021 extra inspanningen doen om de inwoners van Watou te helpen om energie te besparen of zelf groene energie te produceren. Dit kan zowel individueel als collectief zijn. We staan voor een positieve aanpak van ondersteunen en begeleiden zonder verplichtingen op te leggen. Dit doen we door in te zetten op drie pijlers”, aldus nog de schepen.

Neutraal en correct informeren

Een eerste pijler is de inwoners inzicht geven in hun eigen energiesituatie. Hoe kun je besparen als je niet weet waarop je energie kan besparen. De gevelscan die we werd genomen is hier een mooi voorbeeld van, maar ook de energiemonitoring van het elektriciteitsverbruik in de woning kan een hulp zijn.

Een tweede pijler is de inwoners neutraal en correct informeren en adviseren over de mogelijkheden om energie te besparen en op te wekken. Er is nog nooit zoveel informatie beschikbaar geweest. Maar toch is het voor de meeste woningeigenaars niet evident om de juiste keuzes te maken. Met een juiste inzet van verschillende experts wil men tegemoet komen aan deze verzuchting.

Een derde en laatste pijler is de inwoners begeleiden en ontzorgen bij het realiseren van energie-investeren. Dit kan door het aanbieden van renovatiebegeleiding of het organiseren van groepsaankopen op maat van het dorp.

“Onze acties proberen we zoveel als mogelijk in dialoog met de inwoners uit te werken en in te zetten. We werken hiervoor actief samen met het bewonersplatform”, aldus Gunther Goudeseune van de Habito Woonwinkel.

Resultaten te bespreken

Uit onze eerdere ervaringen in Proven is het duidelijk dat een dergelijke actie een groot mobiliserend en sensibiliserend effect heeft. Onze inzet stopt niet met het nemen en tonen van de foto. In normale omstandigheden zouden we de inwoners in het voorjaar 2021 samen brengen op infomomenten, thermoparty’s en zitdagen. We vinden het belangrijk om samen met de bewoners de scan en de resultaten te bespreken. Tijdens deze gesprekken helpen we met de juiste interpretatie, geven we aan welke acties ze kunnen nemen en welke premies hiervoor beschikbaar zijn. Maar dit lijkt nu niet meer zo evident. Samen met het bewonersplatform van Watou zullen we bekijken hoe we dit in coronatijden het best kunnen aanpakken”, besloot schepen Marjan Chapelle. (AHP)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.