Test, maximumsnelheid en minimumleeftijd: Oostende is eerste kustgemeente met charter rond elektrische kustrijwielen

Burgemeester Bart Tommelein, korpschef Philip Caestecker van Politie Oostende en vertegenwoordigers van de gocartverhuurders stellen het charter voor e-gocarts voor. © JRO
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

De stad Oostende heeft samen met de verschillende gocartverhuurders de handen in elkaar geslagen om een charter op te stellen. De rode draad door het charter is snelheid en leeftijd. Aanleiding is het ongeval met een elektrische quad vorige zomer waarbij een vierjarige jongen om het leven kwam.

Begin september 2023 overleed een vierjarige Duitse jongen aan zijn verwondingen nadat hij de controle over zijn elektrische quad had verloren ter hoogte van de zogenaamde Rock Strangers in Oostende. De vader van de jongen probeerde de jongen nog te grijpen, maar de jongen kwam ten val en belandde onder de quad. De vader viel uiteindelijk bovenop de gehuurde quad.

Charter

“In het charter staat onder andere vermeld dat elektrische gocarts of andere elektrische rijwielen niet verhuurd mogen worden aan kinderen jonger dan vijf jaar”, duidt burgemeester Bart Tommelein (Open VLD). “Elektrische motorfietsen mogen dan weer niet verhuurd worden aan kinderen die jonger zijn dan zeven jaar. Elektrische steps zijn verboden voor jongeren onder de 16 jaar. Elk kind moet ook een kleine proef doorstaan waaruit de verhuurder kan opmaken dat het kind de toestellen kan besturen. Remmen en sturen zijn daarbij een belangrijk onderdeel. De handelaars moeten het verhuurde toestel ook afstemmen op maximum 10 kilometer per uur. En er moeten helmen ter beschikking zijn.”

Er zijn regelmatig klachten bij de politie over roekeloos rijgedrag met gocarts op onder andere de zeedijk. “We stellen in de laatste vijf jaar 21 klachten vast met zowel stoffelijke schade als verwondingen”, duidt korpschef Philip Caestecker. “Het rijden op de zeedijk is toegelaten, maar alleen maar als de situatie dat toelaat. In principe mag er stapvoets gereden worden in een wandelzone. Mensen weten dat niet altijd.”

Geen grote aanpassing

Jason Rau (29) is uitbater van Nico fun on wheels op de Oostendse Albert I-promenade. “Die elektrische toestellen zijn de helft van onze inkomsten”, duidt de man. “We zijn blij dat die niet verboden worden en doen er dan ook alles aan om dat te voorkomen. Elk ongeval is er uiteraard één te veel. Daarom doen we graag aan het charter mee. Eigenlijk was dat voor ons geen grote aanpassing, want al onze rijwielen werden al afgesteld naar maximum 10 kilometer per uur.”

“We gaan ongevallen hiermee niet kunnen voorkomen. Dit is voor alle duidelijkheid geen politiereglement, maar een charter. We rekenen dus op de uitbaters dat die zich hieraan houden”, besluit Tommelein.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier