Staden: “Trots dat Stoffel door zoveel mensen graag gezien wordt”
Christof Swaenepoel is de Krak van Staden 2016 geworden. Tafeltennisser Christof won in 2014 goud op de Europese zomerspelen van de Special Olympics. Hij werd ook ambassadeur voor de Special Olympics en was voor een stukje te zien in de overbekende reclamecampagne met voetballer Kevin De Bruyne voor de Special Olympics.
De Bruyne werd in die campagne voorgesteld als sporter met het Syndroom van Down. De ogen van De Bruyne waren niet de zijne, maar die van Christof.
sterke kandidaten
“We hadden niet verwacht om te winnen”, vertelt Stoffels mama Christin Depoorter. “Ik vond de andere kandidaten immers heel sterk, terwijl een aantal van hen toch ook over een flinke achterban beschikt. Ik voerde campagne met strooibriefjes in Hondenschool De Meute en in wzc De Oever waar Christof vrijwilliger is.”
“Daarnaast lanceerde ik ook een oproep via Facebook. Daar kreeg ik heel wat reactie op. Van Facebookgroepen van mensen met een beperking, over het reclamebureau dat de campagne rond Kevin De Bruyne en Stoffel op poten zette tot Special Olympics. Ook de fanclub van zangeres Lisa Leman werd ingeschakeld. En familie en vrienden lieten zich niet onbetuigd.”
Aan zijn mimiek en lichaamstaal merk ik dat Christof heel content is met zijn verkiezing
“Mijn echtgenoot deed dan weer beroep op de visclubs waar hij bij aangesloten is, terwijl het Harelbeekse dienstencentrum De Parette waar Christof vrijwilliger is, een promofilmpje inblikte.”
“We hebben Stoffel wel moeten uitleggen wat ‘Krak’ precies betekent”, gaat Christine verder. “Aan zijn mimiek en lichaamstaal merk ik evenwel dat hij heel content is met zijn verkiezing. Ook mijn echtgenoot en ik zijn supercontent met zijn verkiezing. We hebben het gevoel dat onze jongen door veel mensen graag gezien wordt en dat ze voor hem gestemd hebben, niet omwille van ons, zijn ouders, maar omdat ze hem persoonlijk kennen.”
Melden aan De Bruyne
“We zijn ook heel blij dat er dit keer verschillende mensen met een beperking een kans gekregen hebben in de Krakverkiezing”, stelt Christin. “We dragen Stoffels overwinning dan ook op aan zijn Special Olympics vrienden.”
“Overigens zullen we ook via Special Olympics proberen om Kevin De Bruyne op de hoogte te brengen van Stoffels overwinning”, aldus Christin.
Vragenrondje p>
Hoe zie je de toekomst van Christof op sportief vlak?
“Zolang zijn gezondheid het toelaat en zolang Christof er zelf plezier aan beleeft, willen we verder doen. Bij mensen met het Syndroom van Down kan dat moment er immers plots zijn, van de ene dag op de andere. Het moeten stoppen kan zelfs het gevolg zijn van een ordinaire griep.”
Hoe zie je toekomst van Christof in het algemeen?
“Zijn toekomst ligt sowieso in De Branding. Zolang de mogelijkheid er is, laten we hem tijdens weekends en vakanties naar huis komen. Zelfs als dat in de toekomst met een taxi moet gebeuren. Dat geldt ook voor zijn ambassadeurschap voor de Special Olympics. Zolang het lukt, rijden we hem overal naar toe.”
Heeft Christof ondanks zijn handicap jullie stoutste verwachtingen evenaart?
“Hij heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen. We hebben daar ook geweldig veel voor gedaan. Onder andere door hem naar goede scholen te sturen. We wilden van Stoffel een mens maken die als normaal mens behandeld wordt. Veel ouders die een kind met het Syndroom van Down hebben ‘trunten’ soms en zijn beschaamd om met hun kind onder de mensen te komen.
Mag Christof nog eens gevraagd worden voor een reclamecampagne?
“Zeker! Hij zit zelfs in het bestand van de VRT.”
Is de hoop er nog om ooit Kevin De Bruyne in levende lijve te ontmoeten?
“Die hoop is er. Stoffel kreeg begin oktober al eens de kans om Kevin te ontmoeten in het kader van zijn ambassadeurschap voor de Special Olympics. De ambassadeurs waren toen uitgenodigd in het oefencentrum van de Rode Duivels in Tubeke voor een match in het kader van Play Unified, een campagne van Special Olympics die het samen sporten van atleten met en zonder verstandelijke beperking aanmoedigt. Door omstandigheden konden we toen niet aanwezig zijn, maar wellicht volgt nog een nieuwe kans.”
Bio p>
Privé
Christof Swaenepoel (44) woont tijdens weekends en vakanties met zijn ouders Johny Swaenepoel en Christin Depoorter in de Oude Tramweg. Tijdens de week verblijft hij in Kuurne, onder deskundige begeleiding van ‘De Branding’. Windy (40) is zijn jongere broer.
Loopbaan
Christof werkt in de krea-afdeling van De Branding waar hij tekent en vooral bezig is met klei.
Vrije tijd
Tafeltennis, Christof is al 14 jaar lid van TTC Gullegem. Daarnaast werkt hij twee dagen per week als vrijwilliger in het Harelbeekse dienstencentrum De Parette. Op zaterdagnamiddag is hij vrijwilliger in wzc De Oever.
Alle Kraks van 2016
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier