Roobaertpark in Roeselare krijgt een eigen laadpaal

Op de foto Geert De Mil, Bert Vanhuyse, Vincent Sohier, Griet Coppé en Steven Vanden Brande. (foto SB)© Stefaan Beel
Op de foto Geert De Mil, Bert Vanhuyse, Vincent Sohier, Griet Coppé en Steven Vanden Brande. (foto SB)© Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Op het Roobaertpark is een laadpaal voor elektrische wagens in gebruik genomen. Het oplaadpunt bevindt zich in de Albert Biesbrouckstraat, een zijstraat van de Honzebroekstraat. Het is het eerste nieuwbouwproject dat meteen van een laadpaal voorzien wordt.

Durabrik, verantwoordelijk voor het nieuwbouwproject, en Q8 electric zullen na de afwerking van het nieuwbouwproject de laadpaal mee overdragen aan de Stad Roeselare. Zo wordt de laadpaal een publieke laadpaal, die bovendien onrechtstreeks gevoed wordt met hernieuwbare energie afkomstig van de energiezuinige woningen. Een win-win-win voor alle partijen, het klimaat en ons leefmilieu. Durabrik hoopt dat andere steden en gemeenten het voorbeeld van Roeselare zullen volgen zodat er sneller laadpalen kunnen komen op zijn nieuwbouwprojecten.

“Met deze nieuwe paal in de Honzebroekstraat – waaraan twee elektrische wagens tegelijkertijd kunnen laden – zet Roeselare een belangrijke nieuwe stap in haar ambitie om zo snel mogelijk laadpunten bij te creëren. De stad telt nu 21 publieke laadpalen of één per 3000 inwoners of 1600 auto’s. Al een mooi aantal, maar volgens de ambitieuze doelstelling van de Vlaamse Regering zou er tegen 2030 één laadpunt per 100 inwoners moeten zijn. Of in het geval van Roeselare dus 630 laadpunten”, aldus schepen van Mobiliteit Griet Coppé.

De stad grijpt dan ook alle mogelijkheden aan om het aantal laadpunten zo snel mogelijk te verhogen om deze stevige ambities te kunnen waarmaken. “Hierbij geven we nu al ons engagement om de laadpunten die projectontwikkelaars zoals Durabrik plaatsen verder uit te baten als de gronden op termijn openbaar domein worden. Zo hebben uitbaters van laadinfrastructuur zoals Q8 electric de garantie dat hun investering op langere termijn kan renderen en de inwoners van Roeselare hebben vijf tot tien jaar sneller een laadpunt ter beschikking. Want we hoeven nu niet te wachten tot de grond openbaar domein wordt om een laadpaal te kunnen zetten. Een win-win dus”, aldus Griet Coppé.

“Deze laadpaal is trouwens de eerste stap in een duurzaam mobiliteitsverhaal. Het is de voorbode van een klein vervoersknooppunt – een Hoppinpunt genaamd – binnen de nieuwe woonverkaveling van Durabrik. Met ondersteuning van de projectontwikkelaar komt vlakbij deze laadpaal binnenkort nog een Cambio deelwagen. Binnen de ruime verkaveling ‘Roobaertpark’ komen er nog Hoppinpunten met deelwagens. Deze worden voor een deel door de projectontwikkelaars gefinancierd. Door de kaart van elektrische en gedeelde mobiliteit te trekken, wil de stad ook effectief de duurzame ambities waarmaken.”

Duurzaamheid centraal

Duurzaamheid staat centraal in het nieuwbouwproject van Durabrik in de Honzebroekstraat. In deze autoluwe en groene woonwijk komen 38 halfopen en gesloten woningen. “Door de aansluiting op het warmtenet van de stad, de energiezuinige bouwschil en andere duurzame toepassingen, scoren deze woningen uitstekend op energie-efficiëntie. Een laadpunt voor elektrische wagens voor de wijkbewoners en omwonenden als kers op de taart, mocht er dan ook niet ontbreken”, aldus Steven Vanden Brande, duurzaamheidscoördinator bij Durabrik.

Durabrik hoopt dat het nog meer steden en gemeenten waar het nieuwbouwprojecten zal opstarten, kan overtuigen om het voorbeeld van de Stad Roeselare te volgen. “Door middel van deze publiek private samenwerkingen kunnen we ervoor zorgen dat er sneller publieke laadpalen voor elektrische wagens bijkomen in Vlaanderen”, zegt Steven Vanden Brande.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier