Restaurant De Waterweelde in Dudzele stopt en heropent als bistro
Na 21 jaar houdt restaurant De Waterweelde op met bestaan. “Dat veroorzaakte heel wat onrust bij onze klanten, maar we kunnen iedereen geruststellen”, zeggen eigenaars Fanny Bonheure en Guy Dalle. “We vernieuwen het volledige interieur en heropenen als bistro.” De nieuwe naam blijft een verrassing tot de heropening op 8 september.
Op 19 augustus kun je voor het laatst gaan eten in restaurant De Waterweelde. Daarna krijgt het pand een totale make-over. Vorig jaar werd de veranda al onder handen genomen en die vernieuwing wordt nu doorgetrokken door het hele pand aan de Dudzeelse Steenweg.
Zoon Kenzo (20) vervoegde in januari vader en chef-kok Guy in de keuken. Samen werkten ze aan het nieuwe concept dat de bistro zal kenmerken. “Kenzo deed al veel ervaring op”, zegt Fanny. “Hij liep stage in restaurants zoals onder meer De Herborist, De Mangerie en Rock-Fort. We willen met zijn drieën deze nieuwe wind door de hele zaak laten doorwaaien.”
Vernieuwing
Dat betekent dat niet enkel het interieur wordt vernieuwd, maar ook de naam De Waterweelde wordt opgeborgen. “In de 21 jaar dat we hier gevestigd zijn, kregen we een vast cliënteel. Onder hen zowel jonge als oudere klanten”, vertelt Guy. “We merken echter dat het jongere publiek niet goed weet waar we voor staan en wat ze hier kunnen verwachten. Daarom vinden we het belangrijk dat de lijn van de vernieuwing op alle vlakken wordt doorgetrokken en daarbij is een nieuwe naam de kers op de taart. Tien jaar geleden maakten we al de switch van tearoom met snacks en pannenkoeken naar restaurant. Twintig jaar geleden verwachtten de mensen immers dat je in een restaurant quasi alles kon krijgen: van steaks, paling en spaghetti, tot desserts en pannenkoeken in de namiddag.”
“Tegenwoordig bakenen de benamingen van een horecazaak echter meer af wat je er op de kaart kan vinden. Onze nieuwe concept bevindt zich dan ook in de categorie bistro: toegankelijker dan een restaurant en met een sterke prijs-kwaliteitsverhouding, maar zonder de eigenschappen van een tearoom.”
Rookverbod
In de 21-jarige geschiedenis van de zaak zagen Guy en Fanny de verwachtingen van hun klanten veranderen. “De culinaire wereld onderging de laatste jaren heel wat veranderingen. We zagen ons klantenbestand zienderogen slinken door het rookverbod. De concurrentie is groter. Twintig jaar geleden waren wij het enige restaurant in de buurt, intussen zijn we met zijn zevenen. We evolueerden telkens met de zaak mee.”
“De jongere klanten wisten niet zo goed waar we voor staan met het restaurant”
De nieuwe bistro ging ook een samenwerking aan met wijnhandel Blend uit Brugge. “De wijnkaart wordt uitgebreid en de wijnen zijn per glas verkrijgbaar”, zegt Guy. “Verder komt er ook fingerfood op de kaart, naast tapas en de verschillende menu’s en de vis- en vleesgerechten. Onze populaire blijven op de kaart.” Alles wordt in de nieuwe bistro à la minute klaargemaakt, dus ook voor vegetariërs of mensen met intoleranties of allergieën, kan op ieder moment iets op tafel worden getoverd.
Natuurtalent
Samen met hun zoon runnen Fanny en Guy de zaak nu met zijn drieën en dat bevalt hen prima. “Kenzo is een natuurtalent in de horeca”, zegt Fanny. “Zowel in de keuken als in de zaal is hij erg gedreven en perfectionistisch. Hij was altijd al een beetje rebels, hij weet wat hij wil en dan kan je daar niet veel tegen inbrengen. (lacht) Hij en Guy bemannen de keuken, maar zijn ook aanwezig in de zaal als het nodig is. Samen buigen ze zich over nieuwe recepten.”
De presentatie van de gerechten gebeurt op Balinese borden. “Onze borden werden samen met Royal Bali Celadon Ceramic ontwikkeld. Alles wordt daar met de hand gemaakt en ieder stuk is dus uniek. In ieder land werken zij samen met slechts één restaurant. Op termijn zouden we ook Belgisch verdeler worden.”
“Kenzo is een tikje rebels, maar heel perfectionistisch en gedreven”
“We gaan van een capaciteit van 55 gasten naar 45”, legt Fanny uit. “Daarom zetten we al een tijdje duidelijker in op een verfijnde keuken. We merkten onmiddellijk dat dit onze klanten goed bevalt. Onze bistrolunch met keuze tussen voor- en hoofdgerecht of hoofd- en nagerecht, valt in de smaak bij de jongeren.”
Het interieur wordt getypeerd door natuurelementen en loungezetels. “Wie dus interesse heeft in onze huidige tafels, decoratiestukken en nog enkele stoelen, mag altijd contact opnemen. Na de laatste service op 19 augustus, mag alles weg”, lacht Fanny.
Na de sluiting moet er in twee weken heel wat werk verzet worden. “Binnen blijven enkel het plafond en de vloer behouden. De gevel is geklasseerd, maar daar willen we ook een betere zichtbaarheid met twee grote banners. De parking wordt uitgebreid naar 20 plaatsen en het speelpleintje wordt wat kleiner.” De werken kunnen worden gevolgd via de facebookpagina van De Waterweelde.
sluitingsdagen
Een andere grote verandering zijn de sluitingsdagen. “Voortaan is de zaak gesloten op woensdag en donderdag, omdat we daarmee willen inspelen op de sluitingsdagen van andere zaken rondom ons. Zo kunnen we ook eens bij hen gaan eten”, knipoogt Fanny. (EV)
Interview
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier