Restart bouwt loods voor restauratie van reddingsboot Watson 3 in Oostende

Voor de Waton, voorlopig nog in een tent, poseren v.l.n.r. vrijwilligers van Restart Eugeen Evers, Enrico Ricciolini, Danny Drooghenbroodt en Leyla Fisher.©Peter MAENHOUDT
Voor de Waton, voorlopig nog in een tent, poseren v.l.n.r. vrijwilligers van Restart Eugeen Evers, Enrico Ricciolini, Danny Drooghenbroodt en Leyla Fisher.©Peter MAENHOUDT
Hannes Hosten

De vzw Restart heeft de fundamenten gelegd voor de bouw van een nieuwe loods naast Hangaar 1 in het Oostendse havengebied. Het moet een veilige haven worden voor de restauratie van de oude reddingsboot Watson 3 en na corona kunnen er ook bezoekers langskomen.

De vzw Restart, tot dan toe vooral bekend voor de strijd voor de heropstart van een ferrylijn van Oostende naar Engeland, nam in oktober 2019 een heel nieuwe uitdaging op zich. Restart werd eigenaar van de Watson 3 en nam zich voor om de vroegere reddingsboot, die van 1948 tot 1980 van dienst was in Oostende, helemaal te restaureren.

“Een team van een 20-tal vrijwilligers is vastberaden om de Watson 3 weer in al zijn glorie te herstellen”, vertelt voorzitter Danny Drooghenbroodt. “We zijn gestart met het inventariseren van de staat van de boot, die veel minder is dan we aanvankelijk dachten. We schreven ook een subsidiedossier, wat leidde tot de toekenning van 266.926 euro subsidie van Vlaams minister van Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA).

“Maar ook op het terrein zijn onze vrijwilligers in de weer. Zo verwijderden ze alle verf en alle metalen beslag, behalve de spuigaten. Het oude dek is ook losgemaakt, zodat we kunnen beginnen met het vernieuwen van de kapotte planken. We hebben ook de motor opgekuist en getorst. Daardoor zijn we nu zeker dat die motor, na 40 jaar stilstand, niet is vastgelopen. Bij de verdere werkzaamheden zullen ook leerlingen van de afdeling hout van het VTI meehelpen.”

Loods

Restart krijgt ook professionele hulp. De Oostendse scheepswerf Lowyck zal de werf begeleiden, technisch advies geven en één dag per week actief meewerken. “Die ondersteuning is nodig, want een schip is geen tuinhuis”, vindt Danny. “Tot nu toe werd gewerkt in een tent, die we gratis mochten gebruiken van de firma Aafest. We zijn hen daar heel dankbaar voor, maar na een jaar was het tijd om dde tent terug te geven en een meer definitieve locatie te zoeken.”

“We zijn met de haven gaan praten over een plek waar we de komende jaren aan de restauratie kunnen werken. We kregen toestemming om naast Hangaar 1, waar nu onze tent staat, een loods te bouwen. De fundamenten zijn al gelegd en op 8 mei begint de bouw. De haven gaf ons een concessie van vijf jaar, wat voldoende moet zijn om de restauratie af te werken. Nadien kan de loods vlot weer worden afgebroken. We betalen een maandelijkse concessievergoeding aan de haven, maar kregen ook een startkapitaal. Het komt ongeveer neer op een nuloperatie.”

Giften welkom

Bij de restauratie van de Watson 3 komt ook heel wat reken- en telwerk kijken, want de kostprijs – concessie en bouw van de loods inbegrepen – wordt geschat op zo’n 600.000 euro en het wordt puzzelen om dat bedrag bij elkaar te krijgen. “We zijn blij met de subsidie van de minister, maar hebben nog veel meer geld nodig”, aldus Danny. “Alle kleine beetjes zijn welkom en daarom kunnen mensen ons steunen via een Herita-rekening. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.”

“We willen de Watson 3 weer in de vaart te brengen en passagiers laten voelen hoe het er vroeger aan toe ging op zo’n reddingsboot. Op het schip is plaats voor tien tot twaalf mensen. Een tochtje met de Watson leent zich heel goed voor teambuildings. Je moet al met drie zijn om het schip te besturen: één schipper die het buitenzicht heeft en twee mensen die binnen de twee schroeven bedienen. Die moeten elkaar volledig vertrouwen.”

Onzinkbaar

De Watson 3 is van Britse makelij en werd op 12 juli 1948 te water gelaten en in Oostende gestationeerd. De Watson 1 werd in Zeebrugge ingezet en de Watson 2 in Nieuwpoort. Het type boot is uniek door de onzinkbaarheid, het zelfoprichtend vermogen en de organisatie aan boord. Daarom werd de Watson 3 in 2011 beschermd als varend erfgoed.

Van de drie Watsons werd de Oostendse het eerst uit de vaart genomen, in 1980. Het schip werd opgesteld op het binnenplein van het Nationaal Visserijmuseum NAVIGO in Oostduinkerke. De Watson 3 werd in 2002 overgedragen aan de Brugse vzw Archonaut, een sociaal opleidingsproject waar schepen werden gerestaureerd. Archonaut werd in 2012 eigenaar van het schip, maar legde in 2013 de activiteiten stil omdat de VDAB de subsidiëring stopzette. Tot een restauratie kwam het niet en de Watson lag al die jaren te verkommeren.

Opendeur op vrijdag

“We willen ook de verhalen rond het schip verzamelen en opnieuw vertellen. Ook tijdens de restauratie is het publiek welkom, op afspraak en in beperkte groep, voor een gidsbeurt. Voor het uitbreken van de coronacrisis zetten we elke vrijdagavond de deuren open voor het grote publiek. Die vrijdagse opendeuravonden willen we hervatten van zodra het weer kan”, besluit Danny.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.