Maak een account aan en switch eenvoudig tussen jouw favoriete magazines

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Provincieraad keurt omstreden verbindingsweg voor toeristische ontsluiting in Middelkerke goed ondanks nieuw boerenprotest

Stefan Vankerkhoven

Voor de provincieraadzitting donderdagnamiddag betoogden enkele landbouwers en leden van het Middelkerkse actiecomité ‘Geen baan door onze polders’ aan het Boeverbos in Brugge. Ze kanten zich tegen de opoffering van 36 hectare landbouwgrond voor een betere toeristische ontsluiting van Middelkerke. Het protest mocht niet baten: de provincieraad stelde het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast en keurde het bijhorend convenant met bijhorend flankerend beleid voor de landbouwers goed.

De landbouwers hadden een aanhangwagen met een levende koe meegebracht naar de parking van het provinciaal domein Boeverbos in Sint-Andries. Geert Ampe, woordvoerder van het actiecomité, gaf de provinciaal gedeputeerden een paar laarzen cadeau.

Bezwaarschriften

Gesteund door enkele leden van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) hekelde hij de plannen voor de aanleg van een gewestweg vanaf de autoweg E40 naar Middelkerke, om deze badstad toeristisch beter te ontsluiten. Donderdagnamiddag moest de provincieraad het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor de ontsluiting van Middelkerke definitief goedkeuren.

Volgens Geert Ampe houdt het provinciebestuur geen rekening met 1200 bezwaarschriften tegen deze plannen: “Er wordt 36 hectare poldergrond opgeofferd, de commissie ruimtelijke ordening heeft negatief advies gegeven. Er wordt daar geen rekening mee gehouden, men wil enkel burgemeester Jean-Marie Dedecker terwille zijn. We weten wel waarom! Stop deze koehandel!”

(Lees verder onder de video)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Algemeen belang

Gedeputeerde Jean de Bethune probeerde de actievoeders te bedaren: “We hebben veel respect voor de landbouwers, maar het is een afwegen van het algemeen belang. In dit dossier moeten we een compromis vinden tussen natuur, landbouw, toerisme en mobiliteit.”

De gedeputeerden kregen laarzen cadeau van de boze Middelkerkse boeren.
De gedeputeerden kregen laarzen cadeau van de boze Middelkerkse boeren. © svk

Volgens Geert Ampe is het amper drie dagen per jaar erg druk om Middelkerke in- en uit te rijden: “Die minieme hinder weegt niet op tegen de opoffering van landbouwgrond. En voor amper tien vrachtschepen per dag moet men die werken ook niet uitvoeren.”

Vlottere verbinding

“De vlottere verbinding van de E40 naar Middelkerke wordt al decennia lang besproken”, zei gedeputeerde Kelly Detavernier (N-VA). “We leggen vandaag met een provinciaal ruimtelijk structuurplan dit dossier definitief vast. Er zijn flankerende maatregelen opgenomen voor de landbouw.”

“Deze ontsluitingsweg is nodig, de doelstelling is dubbel : enerzijds de verbetering van de verkeersleefbaarheid in Middelkerke en aan Slijpebrug, anderzijds het afleiden van het doorgaand verkeer naar randparkings. Het plan voorziet een oplossing voor meer verkeersleefbaarheid in de Spermaliestraat én optimale doorstroming van het toeristisch verkeerd in het hoogseizoen.”

Moeilijke keuze

“Er moesten moeilijke keuzes gemaakt worden”, vervolgt Kelly Detavernier. “Het plan heeft een impact op natuur, landbouw en mensen, daar zijn we niet blind voor. De voorbije jaren heeft het provinciebestuur optimaal ingezet om het tracé met de minste impact op de open ruimte te behouden. Er zijn milderende maatregelen opgenomen in de voorschriften. Met veel minder ruimte inname, zodat impact op de landbouw zo minimaal is.”

De gedeputeerde vroeg de provincieraad om een convenant, die samen met de gemeente Middelkerke en met Vlaanderen opgesteld wordt, mee te onderschrijven: “Dit garandeert een flankerend landbouwbeleid, met ruilgronden en een financiële compensatie voor de landbouwers. Maar ook met de verplichting van de gemeente Middelkerke om de Spermaliestraat te herinrichten.”

Tijdswinst?

Oppositieraadslid Andries Neirynck (Groen) laakte dat de Provincie en Vlaanderen 37 hectare natuur en landbouwgrond opgeeft voor enkele minuten tijdswinst: “In de zomer zit het verkeer sowieso vast aan de kust. We keuren dit plan niet goed, het staat haaks op de betonstop en de ontharding van Vlaanderen. Een beter alternatief is de bestaande wegen optimaliseren en sperperiodes voor het scheepsvaartverkeer, zoals in Brugge, inlassen.”

Michiel Descheemaeker (VB) hekelde dat het verlies aan agrarisch gebied gecompenseerd wordt met militaire gronden en en woonuitbreidingsgebied: “De ruilgronden zijn een doekje voor het bloeden, de landbouwers worden met een kluitje in het riet naar huis gestuurd. Wij onthouden ons in dit dossier.”

Boerenverstand

Piet Vandermersch (Open VLD) ergerde zich aan het feit dat de tellingsgegevens van het aantal wagens in Middelkerke niet meer actueel zijn en koos resoluut partij voor de boeren: “Dit plan berokkent teveel schade aan de natuur en aan de landbouw. Gebruik uw gezond boerenverstand en stem tegen dit prestigeproject dat geregeld is in Brussel!”

Daphné Dumery (N-VA) nam die indirecte aanval op haar partij niet: “Het toeristisch verkeer is enorm toegenomen, niet alleen in de zomer. De deputatie heeft garanties in het ruimtelijk uitvoeringsplan ingebouwd. De oppositie jaagt mensen nodeloos in het harnas.”

De provincieraad keurde donderdagnamiddag na stemming het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan en de convenant goed: 23 provincieleden stemden voor, er waren 7 onthoudingen en 4 raadsleden stemden tegen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content