“Poperinge verdient beter dan joviale huisvrouw Sonja”

Onder meer het taalgebruik van Sonja stoort Johan Lefever. © Michael Depestele
Andres Hollebeke
Andres Hollebeke Medewerker KW

Tijdens de gemeenteraad had Johan Lefever (Open VLD) het over de toeristische promotiecampagnes voor de stad op Radio2. “Ik heb niets tegen actrice Liesa Naert die steeds de joviale huisvrouw vertolkt in de spotjes, maar Poperinge verdient beter”, aldus het raadslid. Volgens Toerismeschepen Klaas Verbeke (CD&V) lokken de spotjes net veel volk.

Liesa Naert (39), de actrice met Brugse roots is bekend van ondermeer haar rol in ‘Eigen Kweek’. Voor Poperingse toeristische activiteiten zoals Tournée Locale, Roefelen, de rommelmarkt op 1 mei, en Lekker Westhoeks spreekt ze sinds een aantal jaren als joviale gastvrouw toeristische promotiespotjes in voor de radio.

“Ik ben fier op onze dienst Toerisme, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar nogal wat mensen ergeren zich aan het typetje ‘Sonja’ met haar ‘Poperings’ dialect en haar toon”, zei raadslid Johan Lefever. “Het dialect dat ze hanteert, is helemaal niet dat van Poperinge. En dan dat toontje! Allemaal willen we af van de gedachte: “Wij zijn ‘maar’ van Poperinge”, maar dergelijke spotjes duwen ons weer in die richting. Onze stad verdient beter. Hoe wordt uiteindelijk bepaald wat en hoe we ter promotie aanbieden bij de diverse media? Hoelang lopen de eventuele contracten met die Sonja nog? Kunnen we echt niets beter laten horen dan datgene waarvoor uiteindelijk gekozen werd?”, vroeg raadslid Johan Lefever.

Smaken en kleuren…

Schepen van Toerisme Klaas Verbeke gaf uitleg: “Over kleuren en smaken valt uiteraard niet te redetwisten. Het bedrijf achter ‘Sonja’ bedenkt telkens een leuk concept, en dient een scenario in bij onze dienst Toerisme. De dienst stuurt eventueel bij, ook op vlak van woordkeuzes. Ik ben het er zeker mee eens dat, als we uitpakken met een Poperings spotje, het taalgebruik ook effectief Poperings moet zijn en Poperings moet klinken.”

“U bent duidelijk geen fan van Sonja. Veel mensen zijn dat echter wel. Wij kunnen enkel vaststellen dat de spotjes hun effect niet missen. Dat leiden we af uit de cijfers van de Vlaamse Audiovisuele Regie. Wat de wandeling ‘Smoefelen en Roefelen’ betreft, bleek uit een bevraging dat maar liefst 43 procent van de deelnemers het evenement ontdekt had via het reclamespotje. We hangen niet voor jaren vast aan het reclamebedrijf of aan Sonja. We zullen jaar na jaar evalueren. Ook in onze promotiecampagne zullen wij zorgen voor de nodige afwisseling, maar voorlopig doen we het nog even met Sonja”, besloot de schepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier