Een Chateau Petrus, een Merlot of toch maar een Cuvée du Patron? De wereld van de wijnen kent voor Patrick nog weinig geheimen. "Hier binnen de muren van B&Co, onze speciaalzaak in Kortrijk, kun je steeds ongeveer 600 wijnen vinden en van nagenoeg het volledige aanbod kennen we de wijnboeren die hier hun hart en ziel in verwerken." Patrick is dan ook geen nieuwkomer in de wereld en kan teren op een jarenlange ervaring, een ervaring die ook bij het bestuur van KV Kortrijk niet onopgemerkt bleef. Voor Karel-Jan Vercruysse (29), commercieel manager bij KVK, bood de expertise van Patrick een unieke meerwaarde voor de club. "Roo...

Een Chateau Petrus, een Merlot of toch maar een Cuvée du Patron? De wereld van de wijnen kent voor Patrick nog weinig geheimen. "Hier binnen de muren van B&Co, onze speciaalzaak in Kortrijk, kun je steeds ongeveer 600 wijnen vinden en van nagenoeg het volledige aanbod kennen we de wijnboeren die hier hun hart en ziel in verwerken." Patrick is dan ook geen nieuwkomer in de wereld en kan teren op een jarenlange ervaring, een ervaring die ook bij het bestuur van KV Kortrijk niet onopgemerkt bleef. Voor Karel-Jan Vercruysse (29), commercieel manager bij KVK, bood de expertise van Patrick een unieke meerwaarde voor de club. "Rood en wit, dat was en is nog steeds het standaard aanbod wijnen die we in de loges van het Belgische voetbal kunnen vinden", horen we. "Eender wat op de menukaart verschijnt, de wijn blijft ongewijzigd. Als club zoeken we altijd manieren waarop we de zaken beter kunnen aanpakken, zowel op als naast het veld. Als enige club in het land besloten we dit seizoen dan ook ons te gaan beroepen op de talenten van een rasechte sommelier om ook onze wijnkaart onder handen te nemen."Johan pikt hier meteen op in. "Voor iedere wedstrijd krijg ik de menukaart toegestuurd", klinkt het. "Vaak worden we dan ook voor enkele uitdagingen gezet. Gastronomische maaltijden proberen altijd alle smaakpapillen te prikkelen, waardoor er meestal gebruik wordt gemaakt van een brede waaier aan ingrediënten. De ene wijn past goed bij vis, de andere dan weer bij vlees en wat dan met zoetigheden? Als de menukaart een smaakbom is, dan is het geen evidentie om daar een juiste witte en rode wijn bij te kiezen. Ik hou er wel van om voor dergelijke uitdagingen te worden gezet en kan dan ook met trots zeggen dat we na iedere match telkens een erg positieve feedback kregen." De vakkennis van Johan is voor de voetbalfans ook een toegevoegde waarde. "Het verhaal van elke wijn en de mensen die erachter schuilgaan is van even groot belang als de smaak", gaat hij verder. "Wie zijn lippen aan een wijnglas zet, staat nooit echt stil bij de enorme liefde die samen met de wijn in een fles wordt gestoken. We geven alle aanwezigen dan ook een kleine fiche mee waarop niet alleen de gebruikelijke details terug te vinden zijn maar ook het persoonlijke aspect. Wie zijn de wijnboeren? Waar komt de wijn vandaan en wat is de traditie die erachter schuilt? De aanwezigen kunnen die aanpak wel waarderen, want enkelen vonden de weg al naar onze winkel."Nu het voetbalseizoen door de coronacrisis vroegtijdig tot een einde kwam, kregen zowel Patrick en KV Kortrijk de tijd om vooruit te kijken. "Onze bedoeling was om dit één seizoen te gaan testen en dan de zaken te evalueren", sluit Karel-Jan af. "De respons was echter zo overweldigend dat we zonder twijfel ook voor het volgende seizoen de kunsten van de eerste voetbalsommelier van het land zullen inschakelen. Ondertussen volgde ik zelf al een opleiding bij Johan, zodat ik alle genodigden ook kan verbluffen met mijn wijnkennis. Er wordt ook al volop gesproken over een nieuw stadion en ook daar gaat wijn een erg bijzondere plaats krijgen."