Twee OKAN-klassen Athena Drie Hofsteden gaan uitdaging van Twiinz.world aan

© JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Vandaag 29 maart gingen 19 leerlingen van OKAN Drie Hofsteden Athena de uitdaging aan om de nieuwe creatieve virtuele wereld te ontdekken van Twinnz.world. “We willen jongeren vertrouwd maken met de Belgische textiel-, hout- en meubelsector”, zegt Projectmanager Jonas Noë van Trendwolves. Het was meteen de lancering van Twiinz.world.

Op 28 en 29 maart opende in de vier meest gerenommeerde mode- en industriemusea van België een nieuwe creatieve virtuele wereld voor 10- tot 14-jarigen: Twiinz.world. Het is een initiatief van beroepsfederatie Fedustria in samenwerking met het jongerentrendbureau Trendwolves. “In Twiinz.world kunnen de jongeren in 3D op een creatieve manier verbinding leggen met de Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie. Op die manier prikkelen we hun interesse voor STEM en mogelijk latere instroom in de sector”, duidt Jonas Noë. “STEM is een letterwoord dat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en omvat een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen”, duidt coördinator OKAN Steven Lammertyn. Museum Texture is een van de vier musea.

Van woonkamer tot danszaal

Aan de hand van uitdagingen speelden, leerden en experimenteerden de leerlingen met 3D-versies van ontwerpen, producten en materialen van Belgische textiel-, hout- en meubelbedrijven. “We mochten een eigen ontwerp maken van een woonkamer en die aankleden en inrichten met stoffen, behang, meubilair, belichting, gordijnen en alles wat erbij hoort”, zeggen Mats en Karol die uit Polen afkomstig zijn. “Op speelse wijze groeien hun creatieve, design- en digitale vaardigheden”, zegt Jonas Noë. Mats en Karol ontwierpen eerst een mooie slaapkamer met een aangekleed bed en bureautafel om te studeren. Ook belichting werd niet vergeten, zelfs tapijten werden gecreëerd. “We kozen daarna voor een woonkamer waar de zon binnenkomt en toen moesten we schaduw creëren. Daarna hebben we er personen bijgezet, aangekleed en laten dansen. Het werd toen een danszaal met zelfs een Arabier aan de piano (lacht) en mooie belichting. Het was reuzeleuk en we leerden bij”, aldus Karol die goed met een computer overweg kan én fantasie heeft.

Hun digitale creaties kunnen in de prijzen vallen. De wedstrijd bestaat uit 3 uitdagingen om virtuele droomomgevingen te creëren, zoals ‘design je droomslaapkamer of je ‘droomliving’. 15 genomineerden winnen een bezoek aan het Epic Games Innovatielab in Londen. Vijf winnaars worden bekroond op het WATFF, Woodcraft And Textile Future Fest 2024, het hippe jongeren- en trendevent van Fedustria.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier