Leerlingen OKAN Drie Hofsteden Athena gaan uitdaging aan in Texture

De OKAN leerlingen van Drie Hofsteden met leerkracht Ikram en coördinator OKAN Steven Lammertyn. © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Een 20-tal leerlingen van OKAN Drie Hofsteden Athena doen op vrijdag 29 maart mee aan een workshop binnen het kader van de lancering van een nieuwe creatieve virtuele wereld: Twiinz.world. “We willen jongeren vertrouwd maken met de Belgische textiel-, hout- en meubelsector”, zegt Projectmanager Jonas Noë van Trendwolves.

Op 28 en 29 maart opent zich in de vier meest gerenommeerde mode- en industriemusea van België een nieuwe creatieve virtuele wereld voor 10- tot 14-jarigen: Twiinz.world. Het is een initiatief van beroepsfederatie Fedustria in samenwerking met het jongerentrendbureau Trendwolves. “In Twiinz.world kunnen de jongeren in 3D op een creatieve manier verbinding leggen met de Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie. Op die manier prikkelen we hun interesse voor STEM en mogelijk latere instroom in de sector”, duidt Jonas Noë. Aan de hand van uitdagingen spelen, leren en experimenteren ze er met 3D-versies van ontwerpen, producten en materialen van Belgische textiel-, hout- en meubelbedrijven. “Op speelse wijze groeien hun creatieve, design- en digitale vaardigheden. De tieners leren via de influencers Esther en Nessi gaandeweg over het rijke erfgoed en de innovatiekracht van de sectoren. Ze bedenken en herdenken bestaande ontwerpen, exploreren met textuur en kleur, en kunnen elementen uit hun eigen leefwereld integreren om vorm te geven aan hun meest innovatieve droomomgevingen.”

Virtuele droomomgeving

Twintig leerlingen uit twee OKAN klassen van Drie Hofsteden Athena doen mee aan de uitdaging. De 3D-modellen die gebruikt worden om mee te experimenteren zijn digitale productmodellen. “We hebben al een mooie samenwerking met Texture en doen er regelmatig mee aan workshops. Ze werkten ook al mee met de Academie. Die jonge gasten doen dat graag en het bevordert hun Nederlandse taal. Ze kijken er naar uit”, zegt OKAN-coördinator Steven Lammertyn. Hun digitale creaties kunnen in de prijzen vallen. De wedstrijd bestaat uit drie uitdagingen om virtuele droomomgevingen te creëren, zoals ‘design je droomslaapkamer of je droomliving’. Vijftien genomineerden winnen een bezoek aan het Epic Games Innovatielab in Londen. Vijf winnaars worden bekroond op het WATFF, Woodcraft And Textile Future Fest 2024, het hippe jongeren- en trendevent van Fedustria.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier