De speelplaats van basisschool SAZ Kortrijk aan de Wielewaallaan kleurde donderdag 11 december extra fluo. Veel leerlingen droegen de opvallende hesjes door de komst van de fluometer: een prototype dat kinderen beloont wanneer ze verkeersveilig naar school komen. Het toestel is bedacht en gebouwd door vier studenten elektronica-ICT van Hogeschool VIVES: Nigel Mestdagh (Izegem), Tore Roobroeck (Vinkt), Tiebe Declercq (Zulte) en Sam Ameele (Wevelgem).
Voor studenten Tiebe Declercq (19) en Sam Ameele (20) is het project meer dan een schoolopdracht. “Onze begeleider zit in de ouderraad van deze school en pitchte het idee”, zeggen ze. “Voor ons vak businessproject moeten we een extern project uitwerken. We kozen bewust hiervoor omdat we echt kunnen zien hoe het gebruikt wordt. Het maakt kinderen blij, helpt leerkrachten én wij zien meteen resultaat. Dit is de eerste versie, maar we willen het nog mooier maken en verder uitbreiden: decoratie, beloningen bij bepaalde niveaus… er kan nog veel bij.”
De fluometer bestaat uit een drukknop en een LED-strip die beide via een draadloze verbinding communiceren. Elke leerling die met fluohesje, fietshelm of op een andere veilige manier naar school komt, mag op de knop drukken. De LED-strip licht op bij elke ‘veilige leerling’ en toont zo hoe dicht de school bij haar doelstelling zit.
Lange speeltijd én filmnamiddag?
Om de uitdaging extra motiverend te maken, wordt een lijst met beloningen opgesteld per behaald percentage. “Komt bijvoorbeeld 70 procent verkeersveilig naar school? Dan krijgen de leerlingen een extra lange speeltijd. Halen we 90 procent? Dan organiseren we een filmnamiddag”, vertelt directeur Jan Luts.
Voor kinderen werkt het principe bijzonder motiverend. De zevenjarige Meli testte het toestel als één van de eersten uit. “Soms vergeet ik mijn fluo, maar meestal draag ik het”, vertelt ze. “Het is leuk om op de knop te drukken. En ik wil graag een lange speeltijd én een filmnamiddag!”
Vandaag stond de fluometer maar één dag op de speelplaats. Met de verzamelde feedback gaan de VIVES-studenten aan de slag om het prototype zo goed mogelijk te verfijnen.

Ouderraad en directeur reageren positief
Ruth Decouttere (39), voorzitter van de ouderraad, stond de hele ochtend mee te kijken. “Het is een laagdrempelig en speels initiatief dat het dragen van fluo verhoogt”, zegt ze. “Zo maken we van fluo iets vanzelfsprekends. En wat mij vooral opvalt: kinderen werken echt samen. Tegen het belsignaal staan ze allemaal te supporteren voor de laatste kindjes die nog mogen drukken.”
“Tegen het belsignaal staan ze allemaal te supporteren voor de laatste kindjes die nog mogen drukken”
“De fluometer zal af en toe terugkomen”, zegt directeur Jan. “En zodra het prototype helemaal klaar is, willen we er zelf eentje aankopen. Die zal hier dan onverwachts verschijnen. Als het van ons afhangt, wordt dit een vaste motivator op de speelplaats. En wie weet wordt het ook uitgerold naar andere scholen in Kortrijk. Maar wij zijn wéér het voorbeeld”, glimlacht hij.
Naar andere scholen in de regio
Voor Hogeschool VIVES is het project een schoolvoorbeeld van hoe technologie maatschappelijke meerwaarde kan creëren. Docent Jeroen Reinenbergh, die de studenten begeleidt, wil verder kijken dan deze ene test. “Het concept is eenvoudig maar heel effectief”, zegt hij. “Het zou zonde zijn om dit niet toegankelijk te maken voor andere scholen. Het gaat om een kwetsbare groep in het verkeer: jonge kinderen zijn onvoorspelbaar, en zichtbaarheid helpt enorm. Daarom is aan de stad Kortrijk gevraagd om samen te onderzoeken hoe we dit breder kunnen uitrollen.”
Voor de kinderen van de Kortrijkse basisschool klonk er alvast één helder signaal: de fluometer mag zo snel mogelijk terugkomen, liefst met extra lange speeltijd erbij.