Is Rob (24) laatste ‘Kortrijkse’ masterstudent Gametechnologie in Nederland?“Toch heel blij met de ervaring”

Rob Caenen: Ik ben van jongs af aan gefascineerd door gamen: ik speel World of Warcraft van toen ik 8 was”. © gf
Jan Steenhoudt
Jan Steenhoudt Editieredacteur KW Kortrijk – Menen – Waregem

Vanaf 2024 start hogeschool Howest in Kortrijk met de professionele master in Game Technology, de eerste van zijn soort in Vlaanderen. Belgische studenten die een masterdiploma in de branche ambieerden, moesten tot nu noodgedwongen naar de Nederlandse hogeschool BUas in Breda. Oostendenaar Rob Daenen (24) behoort tot de laatste generatie die de masterproef niet in Kortrijk kon doen. “Als ik de kans had gehad, was ik allicht bij Howest gebleven.”

“Deze nieuwe masteropleiding wordt uniek in Vlaanderen en versterkt de positie van Howest, de hogeschool West-Vlaanderen, als wereldspeler op het gebied van gametechnologie.” Het waren de woorden van Frederik D’hulster, algemeen directeur van de Howest, op 11 februari dit jaar. De Hogeschool in Kortrijk, tot ver buiten de Belgische grenzen geroemd voor zijn game-opleiding, had net daarvoor een strategisch partnership afgesloten met de Nederlandse hogeschool BUas, waar de master al een aantal jaar bestond.

De bachelor Digital Arts and Entertainment (DAE) van Howest werd al meerdere keren uitgeroepen tot de beste gameopleiding ter wereld. Vandaar dat studenten uit binnen- en buitenland naar Kortrijk afzakken om het (driejarig) traject te volgen. Alleen bestond er tot voor kort dus geen vervolgopleiding in ons land. Jonge game-techneuten die de hevige concurrentiestrijd in Kortrijk overleefden, moesten of de arbeidsmarkt op, of naar het buitenland trekken om hun studie verder te zetten.

Rob focust in zijn onderzoek aan BUAS op de rubik’s cube VR simulator.
Rob focust in zijn onderzoek aan BUAS op de rubik’s cube VR simulator. © gf

Burgerlijk ingenieur

Een van die ‘Kortrijkzanen’ is Oostendenaar Rob Daenen (24). Hij pendelt wekelijks naar de campus van hogeschool BUas in Breda. De rit vanuit zijn kot in Antwerpen duurt slechts 45 minuten. “Naar Oostende treinen neemt meer tijd in beslag”, lacht Rob. “De kuststad zit nog steeds in mijn hart hoor. Ik keer ook vaak terug naar mijn ouderlijke thuis.”

Rob is ‘game-ontwikkelaar’ in opleiding. Geen evidente keuze, al lijkt die voor de Oostendenaar best logisch. “Nadat ik in het Koninklijk Atheneum de studie met 8 uur wiskunde per week had gevolgd, ben ik wel gestart met Burgerlijk Ingenieur, maar ik kwam er al snel achter dat dit te zwaar en te theoretisch voor me was. In de tweede helft van mijn bachelorperiode heb ik de knoop doorgehakt om ermee te stoppen.”

Plan B lag al snel klaar: ‘GGP’, of de bachelor Game Graphics Production aan de Howest in Kortrijk. “Ik was van jongs af aan gefascineerd door gamen: ik speel World of Warcraft van toen ik 8 was. Ik ben met spelletjes als RuneScape opgegroeid en kende de Xbox 360 van binnen en van buiten.” (lacht) “Mijn ouders kwamen dus met het idee op de proppen: waarom niet een topgameopleiding volgen in West-Vlaanderen?

“Slechts 1 op 4 overleeft het eerste jaar. Die cijfers zeggen veel hé” – Student Gametechnology Rob Caenen

Op DAE (Digital Arts and Entertainment, red.) voelde Rob zich meteen thuis. “Geen loodzware chemie of wiskunde, wél minder studeren. En een gigantisch hoge werkdruk die de workload in de game-industrie eigenlijk al weerspiegelde. Soms moest ik zo’n 5 projecten tegelijk afwerken voor de examens. Door veel tijdsinvesteringen is het gelukt, maar ik er heb toch 4,5 jaar over gedaan. Er zijn er die zeggen dat de norm op DAE 4 jaar is, want de opleiding in drie jaar afwerken is héél zeldzaam. Niet toevallig is het individueel aangepast traject erg populair op campus…”

Bij Howest zitten er ook veel internationale studenten, geselecteerd op basis van hun portfolio. “Als je hun niveau wilt bijbenen, moet je keihard werken. Het succespercentage ligt erg laag bij DAE, omdat de lat zo hoog ligt. Slechts 1 op 4 overleeft het eerste jaar. Die cijfers zeggen veel hé.”

Een beeld uit Robs portfolio.
Een beeld uit Robs portfolio. © gf

VR-sniper-simulator

Robs stage was de laatste hindernis in zijn bacheloropleiding. “Ik volgde mijn stage in Nederland, bij TBM Technisch Bureau Muller, een bedrijf dat materiaal levert aan de defensie van de landen uit de Benelux. In Kortrijk had ik voor het vak Group Projects, waar je een game van preproductie tot finish moet uitwerken, een VR-sniper-simulator gemaakt. Ik wilde uitzoeken of de technologie rond virtual reality al in staat was om een degelijke snipertrainer te maken. Je moet immers rekening houden met de realistische implementatie van de fysica van een vuurwapen, zoals de afbuiging van een kogel, of de zwaartekracht. Ik heb ook geholpen aan de bouw van een airsoft sniper met microcontrollers en bluetooth. Bij TBM vonden ze VR de toekomst, want je kan er militaire training realistisch digitaal mee nabootsen.”

Halverwege januari 2023 rondde Rob zijn stage af, maar TBM wierf hem meteen aan. “In eerste instantie voor VR-toepassingen, maar ik vervulde al snel de rol van grafisch bewerker. Toen mijn contract in augustus ten einde liep, heb ik bedankt voor een verlenging. Ik was dankbaar voor de internationale ervaring die ik er mocht opdoen, maar ik wilde me verder verdiepen in gaming, en besloot een masterstudie op BUas te gaan volgen.”

© gf

Master in Breda

Sinds september studeert Rob in Breda. In zijn masterthesis doet hij onderzoek naar VR-simulaties. “Het stoppen van mijn studie Burgerlijk Ingenieur deed pijn, omdat ik echt een master wilde. Dit voelt dan ook als een compleet verhaal aan.”

“Nu hebben ze me bij BUas ook niet zomaar aangenomen. Als buitenlander heb ik een selectieprocedure doorstaan. Ze hebben mijn portfolio binnenstebuiten gekeerd én ik moest al een aanzet tot onderzoek doorsturen. Er zijn ook maar twintig studenten dit jaar, van wie de helft in Kortrijk les heeft gekregen. Op de campus is het Engels trouwens verplicht. Dat leidt soms tot bizarre situaties, waarin je in een klas vol Nederlandstalige studenten en een Nederlandse prof je vraag toch in het Engels moet stellen.”

“Of een master in de gamesector een meerwaarde is? Het belangrijkste is je portfolio en je werkkracht. Hoe je efficiënt een resultaat bekomt, leer je in je bachelor. In de master gaan we dieper op de ‘waarom-vraag’ in. Hier leer je om complexe problemen te analyseren. Én je bent beter voorbereid op een carrière als ondernemer.”

Rob zit op kot in Antwerpen. “Tja, als student is huren in Nederland erg lastig. Op immowebsites moet je soms een bedrag betalen, louter om een bod te mogen doen. Je moet persoonlijke gegevens delen, er komen dingen bij kijken als extra verzekering, vermindering van kinderbijslag… Enfin, in Antwerpen was het meteen gefikst. Het is ook gemakkelijk pendelen. Een medestudent van mij treint vanuit Brugge naar Breda.” (blaast) “Drié uur op de trein! Ik heb veel respect voor hem hij staat om 5 uur op maar dat zie ik niet zitten.”

Vanaf september biedt ook Howest een mastertraject aan. Rob behoort zo tot de laatste generatie studenten die hun studie niet in Kortrijk kon verderzetten. “Als ik een jaartje later was afgestudeerd, was ik wellicht niet verhuisd en in Kortrijk gebleven. Maar ik heb geen spijt dat ik in Breda ben terechtgekomen. Ik ben heel blij met die internationale ervaring.”

“Mijn toekomst? Het idee is om in de militaire wereld aan de bak te geraken. Ik wil VR-simulaties maken die de maatschappij vooruit kunnen helpen. En wie weet beland ik dan ooit bij een award-winning gamestudio als de Triangle-Factory in Gent.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier