Hoger onderwijs in West-Vlaanderen populairder dan ooit: nog nooit zoveel studenten in onze aula’s

© PHK
Ilse Naudts

Het hoger onderwijs in West-Vlaanderen boomt. Het ziet ernaar uit dat de aula’s en leslokalen dit academiejaar goed vol zullen lopen. Terwijl de inschrijvingen zeker voor de universiteiten nog niet zijn afgesloten, hebben de hogescholen en universiteiten in onze provincie al meer dan 24.500 ingeschreven studenten.

“Het hoger onderwijs is democratischer geworden”, zegt directeur Onderwijs aan Howest Frederik D’Hulster. “Vroeger rekruteerde het hoger onderwijs bijna uitsluitend uit het ASO. De jongste jaren is er een ruimere instroom uit BSO- en TSO-richtingen. Sinds dit academiejaar zijn ook alle graduaatsopleidingen, die vroeger in de centra voor volwassenenonderwijs aangeboden werden, ingekanteld in de hogescholen. Dat maakt de toegang tot verder studeren nog laagdrempeliger. In Howest zijn er dit jaar bijna 2.000 studenten extra, een stijging van 25 procent. Een student die twijfelt of hij of zij een bachelor aankan, kan starten in een graduaatsopleiding, en later een bachelor volgen via een verkort traject. Ook omgekeerd is dat mogelijk. Wie de bacheloropleiding iets te zwaar vindt, kan makkelijker zakken naar een graduaatsopleiding in dezelfde richting.”

Hogeschool Vives, die woensdag het academiejaar officieel opende, kent een stijging van 22 procent. “En die groei is niet alleen te danken aan de graduaatsopleidingen”, zegt directeur Jos Hinderyckx. “Als we alleen de professionele bachelors meerekenen, zien we dat we binnen Vives acht procent groeien.” Dat aantal kan nog oplopen. “Traditioneel komen er de eerste weken van het nieuwe academiejaar nog bij. Studenten die zich heroriënteren omdat hun eerste keuzerichting toch niet was wat ze ervan hadden verwacht, studenten die na een minder goede tweede zittijd een nieuwe opleiding moeten kiezen…”

Ingrijpend

Het extra aanbod van graduaatsopleidingen aan de hogescholen zorgt ook voor bijkomende praktische aanpassingen. “Organisatorisch hebben we hier en daar moeten bijsturen“, legt Frederik D’Hulster van Howest uit. “De graduaatsopleidingen bieden we zowel in dagonderwijs als in avond- of weekendonderwijs aan. Daarmee spreken we een hele andere doelgroep aan. Want ook professioneel actieve mensen kunnen zo’n graduaatsopleiding combineren met hun dagelijkse job en dus ‘s avonds of op zaterdag les volgen. Dat was dus ook een ingrijpende personeelsaanpassing voor ons.”

Vroeger rekruteerde het hoger onderwijs bijna uitsluitend uit het ASO. Nu ook uit het TSO en BSO – Frederik D’Hulster; Directeur Onderwijs aan Howest

Kortrijk blijft in West-Vlaanderen de grootste studentenstad, gevolgd door Brugge. Maar ook Roeselare (+11 procent) en Oostende (+8 procent) zien hun studentenpopulatie groeien. In Torhout blijft het aantal studenten status quo.

Het aanbod van hoger onderwijs is niet alleen in de breedte gegroeid. De universiteiten zijn in West-Vlaanderen almaar nadrukkelijker aanwezig. Vroeger bood alleen de KU Leuven op de campus Kulak in Kortrijk universitair onderwijs aan in onze provincie. Ondertussen biedt het ook een master en een bacheloropleiding aan op haar campus in Brugge en heeft UGent bacheloropleidingen in Kortrijk.

Universiteiten

Onze vijf studentensteden met het aantal studenten en opleidingen.
Onze vijf studentensteden met het aantal studenten en opleidingen.© Infografiek RMG

“Zowel voor onze campussen in Kortrijk als in Brugge zien we dat het aantal nieuwe studenten de voorbije jaren telkens stijgt”, zegt Petra Huyst van Kulak. Ook voor universitair onderwijs is het duidelijk belangrijk dat jongeren dicht bij huis toegang hebben tot de opleiding. “Al moeten de studenten na hun bacheloropleiding wel naar Leuven om de masteropleiding af te werken. Maar dit jaar hebben we wel voor het eerst masters op onze campus in Kortrijk. Vijftig studenten schreven zich al in voor de verkorte educatieve master (lerarenopleiding, red.). In Brugge hebben zich al 30 studenten voor dit traject gemeld.”

“Voor de UGent is het moeilijk om vergelijkingen te trekken met vorig jaar”, zegt Stephanie Lenoir van de persdienst van de universiteit. “Onze opleidingen in Kortrijk zijn net hervormd. Voorlopig zitten we in onze opleidingen aan 106 nieuw ingeschrevenen. We verwachten dat we, wat totaal aantal inschrijvingen betreft, eindigen op 520 studenten, dat is ongeveer gelijk aan vorig jaar.”

Verpleegkunde populairst

Verpleegkunde, dat je dus zowel als graduaat of als bachelor kan studeren, is de populairste opleiding in West-Vlaanderen. Zowel Vives als Howest zien een stijgende aandacht voor de zorgberoepen en richtingen die zich focussen op mens en welzijn. Richtingen als Toegepaste gezondheidswetenschappen, Toegepaste psychologie, Vroedkunde en Ergotherapie scoren opvallend goed.

Ook de onderwijsrichtingen zien het aantal studenten toenemen. Zowel in Howest als Vives stijgen het aantal studenten aan de lerarenopleiding enorm. Die stijging zet zich zowel door in secundair onderwijs als in lager onderwijs.

“We zien dat studenten vaker kiezen in functie van werkzekerheid. Het onderwijs en de zorgsector bieden bijna zeker kansen op een job. Ook de opleiding toegepaste architectuur die focust op de bouwsector doet het goed. Verder doen de creatieve informaticaopleidingen als Digital Arts and Entertainment en Digital Design and Developement het goed.”

In Vives doen Business management, Ecotechnologie en Maatschappelijke Veiligheid het goed.

“Eindelijk erkenning voor graduaatsopleidingen”

Directrice Petra Cobbaert en student verpleegkunde Stijn Gaeremyn van het Ic Dien in Roeselare.
Directrice Petra Cobbaert en student verpleegkunde Stijn Gaeremyn van het Ic Dien in Roeselare.

Vanaf dit academiejaar vormen de graduaatsopleidingen net als de andere opleidingen van het type HBO5 – uit het volwassenenonderwijs – een volwaardig onderdeel van het hoger onderwijs. “Eindelijk”, vindt Petra Cobbaert directeur van Ic Dien, school voor verpleegkunde in Roeselare. Het betekent meteen ook dat Verpleegkunde de populairste hogere opleiding in onze provincie is.

In West-Vlaanderen waren nooit zoveel studenten en dat hebben we vooral te danken aan de overheveling van de graduaatsopleidingen van het volwassenenonderwijs naar het hoger onderwijs. Cursisten worden studenten en krijgen daarmee ook toegang tot studietoelagen en studentenvoorzieningen. “Zeker in de verpleging is die erkenning als student psychologisch heel belangrijk”, zegt directrice Petra Cobbaert van Ic Dien in Roeselare. “Zowel in het onderwijs als in het beroepsleven geeft dat eindelijk een gevoel van erkenning.”

Extra praktijk

De graduaatsopleidingen zijn ideaal voor mensen die al werken en toch nog een diploma hoger onderwijs willen halen of hun carrière een andere wending willen geven. Stijn Gaeremyn (35) uit Roeselare werkte eerst 15 jaar in de Colruyt toen hij besloot om verpleegkunde te studeren in Ic Dien. “Ik was op zoek naar iets nieuws, naar een andere uitdaging”, zegt hij. Ondertussen zit Stijn in het laatste jaar van zijn opleiding. “Dat deze studies nu meer erkenning krijgen, vind ik logisch. Zeker omdat het ook een knelpuntberoep is. Ik hou wel van het praktische en het mensgerichte van deze graduaatsopleiding. Misschien hebben we iets minder theoretische achtergrond, maar dat compenseren we door de extra praktijk. De helft van onze opleiding is stage.”

“Onze school voor Verpleging heeft 212 studenten, onder wie een heel deel zij-instromers zoals Stijn”, zegt Petra Cobbaert nog. “Verder komt de instroom vooral uit beroepsopleidingen”, legt Petra Cobbaert uit. “Elke student kan nu binnen het grote hogeschoolaanbod de juiste plek in het hoger onderwijs vinden en krijgt ook de erkenning als volwaardig student.”