Gemeenteschool Ingooigem geeft startschot project veilige schoolomgeving High Five

De kinderen uit de basisschool waren bijzonder enthousiast met mascotte Five die de start van het project kwam aankondigen. Op de foto zijn de leerlingen te zien aan de High-Five paal met v.l.n.r. Community Manager High-Five Mahité Cnudde, directeur Veerle Veys, schepenen Christophe Vandererven (Samen Eén), Anja Desmet (Samen Eén) en Yannick Ducatteeuw (Inzet), projectcoördinator High-Five Authier Degryse en mascotte Five. © GV
Gerda Verbeke

Dinsdag was het de kick-off van het pilootproject High Five, een slimme oplossing die kinderen stimuleert om duurzaam, gezond en veilig naar school te gaan. De Gemeente Anzegem en de gemeenteschool Ingooigem zetten hun schouders samen onder dit project dat drie jaar zal lopen. “Verkeersveiligheid is een prioriteit. Met dit project willen we een gewoonte opbouwen.”

“Ongeveer 66 procent van de scholieren komt onnodig met de auto naar school”, stelt schepen van Onderwijs Anja Desmet (Samen Eén). “De grote wagendrukte veroorzaakt chaos rondom de schoolpoort en dit zorgt voor onveilige situaties voor de kinderen. Bovendien zorgen de uitlaatgassen voor ongezonde lucht rondom de school en is er geluidsoverlast. En daar speelt High Five fantastisch op in door de ouders en de kinderen aan te zetten om meer samen te wandelen en te fietsen naar school.”

Virtuele muntjes

“Met behulp van aantrekkelijke spelmethoden en technologie worden stappers èn fietsers gemotiveerd om zich duurzamer, gezonder én veiliger naar school te verplaatsen”, vult schepen van Mobiliteit Christophe Vandererven aan (Samen Eén). “Elk kind krijgt een ‘slim bandje’ om virtuele muntjes te sprokkelen bij de palen of de modules. Deze kunnen dan ingeruild worden voor beloningen.”

“Voor stappers werden er High-Five palen op strategische punten geplaatst waarbij ook ingezet werd op de veiligste route naar school. In Anzegem zijn de palen te vinden in de Zwevegemstraat, de Pastoor Verrieststraat ter hoogte van de kerk en aan het Hoogveld. Fietsers zullen hun virtuele muntjes kunnen verdienen aan de fietsenstalling. Alle kinderen krijgen hiervoor een RFID-tag aan hun fiets en in de fietsenstalling hangt een fietsenteller met een RFID-reader.”

Verder wordt er gebruik gemaakt van een digitaal leerlingenplatform waarop de kinderen hun muntjes kunnen opvolgen, een avatar maken, medailles verdienen, oefeningen maken rond het verkeer en nog veel meer.

Verkeerservaring

“Naast de fluojassen die de kinderen kregen via de oudercomités en de lessen die gegeven werden rond verkeersveiligheid, geeft het High-Fiveproject de veilige schoolomgeving nog een duwtje in de rug”, aldus directeur Veerle Veys. “Onze missie is om de ouders aan te zetten om meer samen te wandelen en fietsen naar school. Zo willen we de schoolomgeving veiliger en rustiger maken, maar bovenal de kinderen verkeerservaring laten opdoen.”

“Kinderen die dagelijks op de achterbank van de auto zitten op weg naar school, zijn niet actief in het verkeer betrokken en missen dus belangrijke ervaring”, vult projectcoördinator High-Five Authier Degryse aan. “We noemen dit de ‘Backseat generation’. Dit is een pilootproject voor Anzegem dat ondertussen al loopt op veertien locaties in Vlaanderen.”

Resultaten

Dit project zal drie jaar zal lopen en beoogt een lange termijneffect. Dat is uniek, want de meeste beloningsprojecten duren meestal enkele weken. “Na die weken ebt het effect snel weer weg”, vervolgt Degryse. “Willen we een blijvend effect, dan moeten we een gewoonte creëren. Die bouwen we door het ganse jaar kinderen te belonen. Er zijn ook sleutelmomenten voorzien waar mascotte Five langskomt en er worden uitdagingen voorzien om de kinderen op een leuke manier wat bij te leren.”

“We streven naar mooie resultaten zoals in de Sint-Ludgardissschool in Schoten waar we 68 procent meer fietsers telden doorheen het volledige jaar. Opmerkelijk was dat die stijging vooral bij slecht weer te merken was met een enorme groei van 700 procent.”

(GV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier