Met ‘Element’ opent in de Oorlogsvrijwilligerslaan op de wijk Hermitage een kleine, maar voor Oost- en West-Vlaanderen unieke secundaire school voor leerlingen met gedragsproblemen en emotionele kwetsbaarheid. Halverwege de voorbereidingen kreeg directrice Annelore Delbecque de diagnose dat ze lymfeklierkanker had. “Dankzij mijn passie en positivisme overwon ik mijn ziekte”, zegt Annelore.
Op 20 maart kreeg de Blankenbergse Annelore Delbeque (32) het verdict te horen: zij leed aan lymfeklierkanker! “Ik herinner het mij nog goed, in feite maakte ik identiek hetzelfde mee als de zoon van onderwijsminister Hilde Crevits. Ik was les aan het geven in De Passer in Sint-Michiels, toen ik een verdikking in de hals voelde”, vertelt de directrice.
“Ik ben nog diezelfde dag naar mijn huisarts geweest en heb hem bloed laten trekken. Hij dacht aanvankelijk dat ik klierkoorts had, te meer ik mij al enkele maanden erg moe voelde. Maar ik dacht dat het te wijten was aan de drukke voorbereidingen voor mijn nieuwe school, die ik combineerde met halftijds les geven.”
Grote droom
“Veiligheidshalve werd een biopsie van een stuk weefsel genomen. In afwachting van het resultaat ben ik zelf op internet beginnen zoeken wat mijn symptomen konden betekenen. Het verontrustte mij dat ik al een tijdje niet meer tegen alcohol kon. Niet dat ik een zware drinker ben, maar na één glas wijn kreeg ik overal pijn. Nog vooraleer de artsen de diagnose stelden wist ik het al: kanker! Eventjes was er twijfel bij de dokters of ik aan borst- of lymfeklierkanker leed. Gelukkig is het laatstgenoemde vorm. Gezien mijn jonge leeftijd is de overlevingskans groter.”
Toen het verdict viel, was Annelore Delbecque al negen maanden volop haar grote droom aan het voorbereiden: “In juni 2017 had ik aan Wim Van Kerckvoorde, algemeen directeur van scholengroep Impact, gevraagd of ik op de site van De Kaproenen in de Oorlogsvrijwilligerslaan in Sint-Andries een totaal nieuwe school mocht opstarten. Ik had als bachelor lichamelijke opvoeding en natuurwetenschappen tien jaar lang lesgegeven in het secundair onderwijs. Na een banaba zorgverbreding en remediërend leren was ik overgestapt naar het buitengewoon onderwijs in De Passer, dat zich uitsluitend richt op autistische kinderen.”
Hoogbegaafd
“Als leerkracht had ik vaak tot mijn grote treurnis moeten vaststellen dat intelligente en getalenteerde leerlingen op school buitengegooid werden, omdat het ambetanteriken waren. Zij eindigden zonder diploma en raakten op het slechte pad. Jongeren van wie achteraf altijd gezegd wordt dat ze ‘jammer genoeg tot zoveel meer in hun leven in staat waren’. Want er zitten daar vaak hoogbegaafde tieners bij.”
“Ik had een goede band met dat type leerlingen, met gedrag en emotionele problemen, voor wie jammer genoeg in het gewoon secundair onderwijs onvoldoende omkadering is. Daarom rijpte bij mij de idee om een kleine school te stichten waar wel individuele begeleiding is.”
“Wie zich in zijn element voelt, kan meer dingen bereiken”
“Ik kreeg groen licht van de algemeen directeur, maar pas in april keurde het Departement Onderwijs ons aanvraagdossier goed. Ondanks mijn medische behandeling ik kreeg ook chemo ben ik blijven werken. Ik liet wel mijn halftijdse job als leerkracht in De Passer varen, zodat ik mij ten volle kon wijden aan mijn project. Het was een drijfveer om door te gaan met het leven. Ik nam mijn laptop mee naar het ziekenhuis en werkte voort, terwijl ik aan de baxter lag. Iedereen verklaarde mij zot. Maar ‘zot zijn doet geen zeer’, al de rest deed wel pijn. Die passie en dat positivisme heeft mij er weer bovenop geholpen. Sinds eind juli is de behandeling afgelopen, de hele zomer ben ik alweer voltijds bezig. Trouwens, na elke bestraling kwam ik naar school om de lokalen mee te helpen inrichten. We hebben hier zelfs een nieuwe vloer gelegd.”
Vier elementen
“Element biedt 16 jongeren met gedrag- en emotionele kwetsbaarheden algemeen secundair onderwijs. Zo is er geen andere school in beide Vlaanderen. We kiezen bewust voor een een kleine school, met acht personeelsleden. Zes voltijdse en twee deeltijdse, onder wie een zorgcoach en een opvoeder voor extra ondersteuning. Ons project is niet gebaseerd op één pedagogie, ik heb wel 20 scholen bezocht, maar er zitten wel invloeden bij van de Steiner- en de Freinetpedagogie.”
“De naam en de leidraad voor onze school ontleende ik uit het boek ‘Element’ van Sir Ken Robinson, die inzet op natuurlijk talent en persoonlijke passie voor groei en ontwikkeling. Of om het op zijn West-Vlaams te zeggen: wie zich in zijn element voelt, kan meer dingen bereiken. Bijgevolg is het van groot belang om een warme leer- en leefomgeving te creëren .”
“Centraal staan de vier elementen aarde, water, vuur en lucht. Er worden geen punten meer gegeven en ook het traditioneel lessenrooster vervalt. De vakken worden opgedeeld in blokken: taal & cultuur, creatief denken & doen, move & music, wiskunst (plastische opvoeding en wiskunde), life (gedrag en organisatietalent ontwikkelen) en salsa (samen leren en samen leven). We werken samen met het internaat van De Bevertjes in Oedelem en zouden graag een autonome school worden, want nu ressorteren we nog onder De Passer.”
“Volgend jaar komt er een tweede jaar bij en in september 2020 een derde jaar. Welke richtingen de leerlingen dan zullen kunnen volgen hangt af van hun talenten. Er kan hier een wiskundewonder binnenkomen met een hechtingsstoornis. We zullen hierop inspelen: zitten er ICT’ers, sportmensen of artistieke leerlingen tussen? Dan gaan we die richting uit”, besluit Annelore Delbecque.
Interview
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier