Nederlandse ‘Sportzot’ zweeft met foilboard over Brugse reien

© (Foto Davy Coghe)
Piet De Ville

Brouwerij De Halve Maan en Toerisme Brugge zorgden voor een wel erg bijzondere stunt om Brugge in de kijker te plaatsen. Ze lieten de Nederlandse professionele kitesurfer Roderick Pijls, een van de ambassadeurs van het alcoholvrije speciaalbier Sportzot, als allereerste met een foilboard over de Reitjes zweven.

Met de lancering van het alcoholvrije speciaalbier Sportzot in 2018 wilde de Brugse brouwerij De Halve Maan tonen dat bier, gezondheid en sportiviteit hand in hand kunnen gaan. Aan de lancering van het alcoholvrije bier werd ook een project met Sportzot-ambassadeurs gekoppeld. Die ambassadeurs zijn beoefenaars van minder bekende of minder populaire sporten én die er ook in uitblinken maar wel een (financieel) steuntje in de rug nodig hebben. Sportzot kwam zo in 2020 ook terecht bij de Nederlander Roderick Pijls, een professioneel kitesurfer.

“Roderick kwam al meermaals in het nieuws met zijn zotte stunts. Zo ging hij al kitesurfen op een vulkaan in IJsland, op een giftig meer in Tanzania, onder het noorderlicht in de poolcirkel en over een aquaduct”, weet Thibault Demuynck, marketing manager bij brouwerij De Halve Maan. “Zo ontstond het idee bij ons om samen met Roderick een ‘zotte’ uitdaging uit te werken. We gingen rond de tafel zitten, maar al snel werd duidelijk dat het bijna onmogelijk was om in het historisch stadscentrum van Brugge te kitesurfen. Echter kwam er een zot alternatief: foil surfen langs de Brugse Reitjes. Foil surfen is een zeer intensieve vorm van surfen, waarbij de plank uit het water gelift wordt zodra er snelheid wordt maakt.”

De ambitie was om van een de brouwerij te surfen tot aan de Rozenhoedkaai; in totaal een afstand van 1,1 kilometer. En de ambitie kon ook effectief waar gemaakt worden. Met steun van de toeristische dienst van Stad Brugge werd alles door een professionele cameraploeg, waarbij ook drones werden ingeschakeld, bijzonder fraai in beeld gebracht. “We hebben met plezier en overtuiging aan dit mooie, sportieve project meegewerkt”, zegt Brugs Schepen van Toerisme Philip Pierins (Vooruit).

“Het filmpje zal zeker druk gedeeld worden op sociale media en via de betrokkenheid van de Nederlandse sporter Roderik Pijls ook overal in het buitenland te zien zijn.” De brouwerij is overigens van plan om in de toekomst samen met andere sporters nog ‘zotte’ stunts uit te halen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.