Na het bezoek van Marc Van Ranst aan de Izegemse markt: bekijk hier het filmpje waar hij het Filou-vaccin aanprijst
Viroloog Marc Van Ranst was afgelopen zaterdag 23 januari een opgemerkte gast op de Izegemse markt. Met een camerateam, een interviewer en zelfs een karretje met vier bakken Filou in zijn zog, ging hij in gesprek met de marktbezoekers. Hij prees er een nieuw vaccin aan, al was dat meer om de horeca een hart onder de riem te steken. En ook wat bekende stadsgenoten passeren daar de revue.
De passage van Marc Van Ranst kaderde in een commerciële actie van brouwerij Vanhonsebrouck en baarde zaterdag opzien in Izegem. De viroloog wilde zijn hart voor de horeca tonen, maar dat leidde tot wat gekissebis. Maar ondertussen is het videofilmpje van zijn passage gemonteerd en daar proberen acteur Sam Louwyck en Marc Van Ranst de Izegemse marktgangers te overtuigen van het nieuwe vaccin: ook koel bewaren, twee dosissen, maar vooral veel lekkerder en langer houdbaar.
Volgens het persbericht trok de West-Vlaamse brouwerij achter het “strekenbier” Filou – gewapend met een gezonde knipoog – naar de markt in Izegem om de Vlaming een alternatieve vaccinatiestrategie voor te schotelen. Een strategie waarbij het heropenen van de horeca net ‘part of the plan’ is.
In het filmpje figureren ook wat bekende Izegemnaars, zoals Paul Berlamont, maar daarvoor maakte het camerateam een ommetje naar de voordeur van Izegems bekendste cafébaas. Enkele dames vragen dan weer of het vaccin niet verkrijgbaar is in wijn of cava, want dat biertje lust hun man wel, maar zij minder.
Brouwerij Vanhonsebrouck blijkt ook een Filou A.C. (Anti-Covid) gebrouwd te hebben. Eén flesje bier bevat één dosis van het coronavaccin, dus je hebt er twee nodig om safe te zijn. “Een win-win situatie voor iedereen”, zo staat Marc Van Ranst de reporter bij. Het productietekort kan opgevangen worden door de brouwerij en door het vaccin in bier te verwerken kan de horeca heropenen als officiële vaccinatiecentra. “Maar dat is lang niet alles”, vervolgt Van Ranst. “In plaats van een vaccinatiestrategie die de overheid handenvol geld kost, brengt dit alternatief de staatskas net geld op via alcoholaccijns.”
Het dik vel van Van Ranst
Nog voor de ploeg zaterdag de markt via de voorziene uitgang heeft verlaten gaat het opvallende bezoek al viraal op Twitter. Daar wordt zowel uit politieke als niet-politieke hoek meteen veel kritiek geuit op het bezoek van de viroloog aan Izegem. Van Ranst, uitgerust met een dik vel, relativeert. “Wie 24 op 7 belast wordt met de taak zijn stem te lenen aan het brengen van nieuws dat niemand wil horen kan diezelfde stem ook gebruiken om op bepaalde momenten dat nieuws te brengen, vermomd onder een ludieke noot. Humor en zelfrelativering zorgt ervoor dat we deze periode doorkomen zonder volledig verbitterd te geraken. Al zal dat uiteraard nooit voor iedereen zo zijn. Ik wil vooral duidelijk maken dat we dit hoe dan ook samen te boven komen, en dat ook een heropening van de horeca niet kan zonder dat we deze lastige periode doorzetten. Het is geen publiek geheim dat ik mij inzet voor ludieke initiatieven met een doel, al is dat steeds geheel vrijwillig en niet als “brand ambassador” zoals ik in artikels zag staan. Die kritiek krijg ik sowieso, ook als ik m’n deur verlaat om de post uit de brievenbus te halen. Dat hoort nu eenmaal bij de job.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier