Kortrijks stadsbestuur zal systeem van de Safe Party Zone update geven

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Redactie KW

Het systeem van de Safe Party Zone, dat ervoor moet zorgen dat amokmakers en drugsdelinquenten niet binnen geraken op Kortrijkse feestjes, bestaat dit jaar tien jaar. Het was dan ook aan een grondige update toe. Zo wordt vanaf nu ook op leeftijd gescreend en krijgen bezoekers toegangsbandjes per leeftijdscategorie. Ook de opleiding tot fuifbuddy wordt herwerkt. Toch komt er wat kritiek, vooral van gebruikers van het systeem.

Iedereen die zich af en toe aan een feestje waagt in Kortrijk kent het systeem van de Safe Party Zone wel. Sinds 2010 probeert de stad er organisatoren van fuiven mee te ondersteunen op het vlak van veiligheid. “Na een grondige interne doorlichting is de software op punt gezet om nog meer veiligheid te garanderen. Zo wordt vanaf nu ook op leeftijd gescreend en krijgen bezoekers toegangsbandjes per leeftijdscategorie. Hierdoor kunnen organisatoren vlotter controleren op de minimumleeftijd voor het schenken van alcohol”, klinkt het bij het stadsbestuur. Bovendien telt het systeem nu het aantal gescande kaarten, zo kunnen de organisatoren het overzicht bewaren en werkt alles een stuk sneller dan voorheen. Binnen de twee seconden kan de identiteitskaart ingelezen worden, dat zou het probleem van de lange wachtrijen, die ontstonden bij sommige fuiven, moeten oplossen.

“Ook de opleiding fuifbuddy werd herwerkt”, aldus het stadsbestuur. De software Safe Party Zone kan immers enkel gebruikt worden door organisaties waarvan minstens één persoon de opleiding fuifbuddy heeft gevolgd. De vrijwilligers leren er van alles, van tools en tips rond praktische organisatie tot veiligheidshandhaving. De opleiding wordt verzorgd door deskundigen van JC Tranzit en de preventiedienst. Sinds 2012 werden er al 472 attesten uitgedeeld.

zwart vakje?

Sinds begin 2016 meest accurate cijfers werden er 374 fuiven georganiseerd in Kortrijk, waarvan 215 met een Safe Party Zone. Dat gaat over alle fuiven in Kortrijk, ook deze die niet gerelateerd zijn aan de stad. Zo gaat het in de praktijk: aan de ingang van de fuif staan laptops met daarop de software voor de Safe Party Zone opgesteld. Alle bezoekers moeten voor ze hun ticket betalen of valideren zelf hun identiteitskaart in een lezer plaatsen. Daarna kan het twee kanten op: onder de foto van de bezoeker verschijnt een gekleurd vakje met daarin zijn of haar leeftijdscategorie. Die persoon mag een feestje bouwen. Als er een zwart vakje verschijnt, heeft de bezoeker een lopend toegangsverbod door eerdere incidenten en wordt hij of zij geweigerd. De bediener van de software krijgt geen identiteit op zijn controlescherm te zien, enkel een foto die op de identiteitskaart staat met de melding van een toegangsverbod. De bediener kan dus checken of de bezoeker ook effectief zijn eigen kaart mee bracht.

Opvallend: sinds begin 2015 meest recente cijfers , haalden ‘slechts’ 61 mensen de lijst, dat zijn er amper 13 per jaar. Tien van hen kregen een verbod voor geweld, bij 51 personen lag drugs aan de basis ervan. Nochtans werden in Kortrijk in 2018 alleen al 660 mensen opgepakt voor drugsbezit.

Anoniem

“We hebben nog nooit iemand moeten weigeren op basis van die lijst”, klinkt het bij verschillende studentenclubs. Ze blijven liever anoniem, om problemen met de stad te voorkomen. “Nochtans organiseren we elke week wel ergens een feestje waar dat ingezet wordt. Maar in de praktijk zien we dat mensen, die echt binnen willen geraken, daar toch in slagen. Op zulke fuiven is het dikwijls donker, de foto’s op dat kleine schermpje vergelijken met de persoon die voor je staat is haast onmogelijk. Bovendien krijgen wij veel Erasmusstudenten over de vloer, die hebben niet eens een elektronische identiteitskaart. Wat ons betreft is het systeem er dus eerder voor de show.”

Sterker nog, op dit moment staat er zelfs niemand op de lijst. Maar daar is volgens het stadsbestuur een simpele verklaring voor. “Het label functioneert steeds beter, dat schrikt mensen af”, klinkt het. “Bovendien is het nu laagseizoen wat fuiven betreft.” Het toegangsverbod kan enkel op burgemeestersbevel ingevoerd worden na een gegrond bestuurlijk verslag. De persoon die een verbod krijgt, wordt daarvan altijd persoonlijk op de hoogte gebracht door een politieambtenaar. Een verbod kan maximaal 1 jaar geldig zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier