Kathleen Biesbrouck (44) is sinds een jaar aan de slag als deskundige retail bij de stad Roeselare. Kathleen woont met haar gezin in Wervik.
...

Kathleen Biesbrouck (44) is sinds een jaar aan de slag als deskundige retail bij de stad Roeselare. Kathleen woont met haar gezin in Wervik. "Met mijn man Bartel en onze drie kinderen. Dochter Frouwe is 19 en startte in dit gekke coronajaar haar eerste jaar geneeskunde, dochter Noor (15) volgt de richting wetenschappen en zoon Warre (14) is vooral geïnteresseerd in jawel economie. Zelf studeerde ik destijds communicatie in Gent."Ondernemen zit in het bloed?"Mijn mama startte eind jaren 60 een likeurwinkel die dan uitgroeide tot een superette. Mijn vader was grensarbeider en ondertussen volgde hij een opleiding tot kok en de superette werd omgebouwd tot een bekend restaurant. In de jaren 80 moesten ze de zaak noodgedwongen overlaten wegens gezondheidsproblemen van mijn moeder. Daarop begon mijn vader een zaak met geschenken- en huwelijkslijsten. Thuiszitten, het was niets voor mijn ondernemende moeder en enige tijd later startte ze haar lingeriezaak op. 15 jaar later, op het moment dat ik afstudeerde, was mijn ma op pensioenleeftijd en mijn man Bartel, die ook uit een ondernemende familie komt, stond helemaal achter mijn keuze om de lingeriezaak over te nemen. 22 jaar heb ik samen met mijn team Lingerie Marie verder uitgebouwd tot een grotere zaak in Wervik, de eerste lingeriewebshop in België die de merken Marie Jo en Prima Donna online verdeelde, met een tweede zaak in Ieper."Wat behelst je huidige functie?"Als deskundige retail verzorg ik de dienstverlening naar de handelaars. Het begeleiden van startende handelaars, kleinhandelsvergunningen, het informeren, organiseren van opleidingen, enz. Anderzijds onderhoud ik de contacten met de verschillende stakeholders zoals de lokale handelaarsorganisaties. In het voorjaar was ik vooral betrokken bij het uitwerken van de acties uit het Kernplan 2. En toen kwam corona.... En zetten we met ons team economie keihard in op het informeren en de opmaak van een relanceplan om handelaars te ondersteunen bij de heropstart. Verschillende acties werden uitgewerkt zoals het opzetten van een Koop Lokaal website waar de consument contactgegevens kan raadplegen van handelszaken die takeaway aanbieden of aan thuislevering doen. In het najaar hadden we onze horeca krasactie en een tweede bonnenmagazine. De tweede coronagolf strooit ook roet in het eten van ons nieuw bonnenmagazine. Hiermee wilden we horeca en handel boosten maar dat is natuurlijk vandaag niet evident. Maar geen nood. Mijn tip aan de Roeselaarse inwoner is: hou het magazine zeker bij en gebruik vandaag de bonnen, waar mogelijk, bij thuislevering of afhalen, om jouw aankopen te doen."Hoe goed kende je Roeselare?"Als zelfstandige probeerde ik in de eerste plaats om steeds mijn collega's in Wervik en Ieper te plezieren met aankopen. Maar als ik eens naar een grotere stad ging winkelen, dan was dit meestal wel naar Roeselare. De roots van de familie Biesbrouck liggen alvast in deze streek. Zo was een ver familielid burgemeester van Roeselare: Albert Biesbrouck."Ga je zelf graag shoppen in de Ooststraat en omliggende straten?"Absoluut. Roeselare heeft een mooie mix van grotere ketens en gespecialiseerde boetieks. De gekende ketens zijn aanwezig, maar ook enkele ketens die je nergens anders vindt in de dichte omgeving, zoals Juttu, Yaya, Flying Tiger en binnenkort ook Snipes Sneakerstore. Je vindt er ook nog heel wat exclusieve boetieks die zeker en vast het verschil maken met het aanbod in andere steden. En het is net die mix, die het zo aangenaam winkelen maakt in Roeselare. Bovendien vond ik altijd al dat er een bijzonder vriendelijke en ongedwongen sfeer hangt."Je hebt 22 jaar je eigen lingeriezaak - met twee vestigingen en een webshop - gerund. Hoe kun je je ervaring implementeren in je nieuwe job?"De sterkte zit hem in het feit dat ik proefondervindelijk weet wat ondernemen is en me bewust ben van de hedendaagse uitdagingen en de huidige noden. Er is dus een sterke verbondenheid met de lokale handelaars. Samen met de collega's van economie, die ook elk hun verwevenheid hebben met de handel, de bedrijven, de horeca of de markten, vormen we een sterk team dat elkaar goed aanvult." Je had zelf een zaak met een webshop. Is dat vandaag de dag een vereiste om te overleven in de retail?"Zeker! Een webshop, of verkopen via social media, influencers... we kunnen er niet omheen, het is een onmisbare tool geworden in de ondersteuning en in het boosten van de verkoop. Niet (meer) enkel voor online verkoop of voor grotere spelers, maar zeker en vast ook voor lokale boetieks en speciaalzaken. Het is als het ware een extra etalage of middel om de klanten te inspireren." Hoe hard komt het nieuws van de tweede lockdown aan bij de (Roeselaarse) handelaars?"Dat is geen leuk nieuws natuurlijk. Deze maatregelen zijn absoluut nodig om het virus te bestrijden, laat dat duidelijk zijn. Maar ook mijn hart bloedt voor de handelaars en horeca-uitbaters die opnieuw de deuren moeten sluiten. We merken bij veel Roeselaarse handelaars wel een enorme veerkracht en aanpassingsvermogen. Sneller dan bij de eerste verplichte sluiting, schakelen handelszaken en horecazaken nu over op bestellingen, thuisleveringen en organiseren ze zich om afhaal mogelijk te maken.