Kapsalon Cabelo stopt ermee: “Het was niet gezond meer”

Isabel Vanooteghem en Nicolas Gezelle leggen hun kam en schaar met spijt in het hart neer.
Isabel Vanooteghem en Nicolas Gezelle leggen hun kam en schaar met spijt in het hart neer.
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Een icoon verdwijnt uit het Meense straatbeeld. Het gerenommeerde kapsalon Cabelo uit de Moorselestraat sluit definitief de deuren. En neen, dit heeft niets met het coronavirus te maken, al heeft de lockdown wel voor heel wat duidelijkheid gezorgd. “Het is een harde beslissing geweest maar we kunnen niet anders dan de gezondheid voor te laten gaan” klinkt het bij de emotionele uitbaters.

Tranen in de ogen, kartonnen dozen op de achtergrond en niet goed wetend of er mag gelachen worden dan wel geweend. Het is de situatie waarin Isabel Vanooteghem (36) en Nicolas Gezelle (34) zich bevinden. “Een levenswerk van 10 jaar dat we moeten sluiten, dat is weinig om blij over te zijn” snikt Isabel. Ze bouwde, samen met echtgenoot Nicolas, een kapsalon uit tot een naam die ronkt en kon zelfs ons land tot 2 keer toe vertegenwoordigen op internationale wedstrijden. “Maar mijn gezondheid heeft me ingehaald. Ik heb altijd al te kampen gehad met hooikoorts en een allergische reactie op mijn handen. Toen ik er het eerst mee te kampen kreeg veranderde ik van producten en ook een pilletje per dag hielp me erbovenop. Toch bleef de aandoening hardnekkig terugkeren. Uiteindelijk nam ik tot 3 pillen per dag om een opstoot te voorkomen, erg gezond konden we dat niet meer noemen.”

Keihard verdict

Toen het kapsalon tijdens de eerste lockdown de deuren moest sluiten, voelde Isabel haar gezondheid heropleven. “Ik probeerde constant bezig te blijven en vergat zo van tijd tot tijd mijn medicatie te nemen” gaat ze verder. “Het is pas na een tweetal weken dat Nicolas opmerkte dat ik geen opflakkeringen meer had. We raadpleegden een arts, maar die stuurde ons door naar een longspecialist. Zijn verdict was keihard. Ik moest kiezen tussen mijn gezondheid of mijn werk.”

Na lang overleg, zowel onderling bij het koppel als samen met de familie, werd besloten de deuren van het salon te sluiten. “Het was een erg emotioneel moment dat nog eens werd herhaald toen we het aan onze klanten lieten weten” pikt Nicolas in. “Je moet begrijpen dat we zonder twijfel de beste klanten ter wereld hadden. Wie hier kwam, kwam niet alleen voor een frisse haarsnit. We kenden iedereen bij naam en wisten altijd de draad van het vorige gesprek weer op te pikken. ‘Merci vo min oar en vo de babbel’ was veelgehoorde spreuk!”

Groenten en fruit

Van stilzitten wil het ondernemende koppel niet weten. “We kregen de kans om de speciaalzaak in groenten en fruit van mijn ouders over te nemen” sluit Isabel af. “Het is een andere sector maar wel eentje waar ik in ben opgegroeid. We kunnen met een gerust hart verder. We moeten nu alleen nog een nieuwe selectie moppen bedenken die Nicolas aan de klanten kan vertellen.” (CLEL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier