Kachtemse Laura Segers van Outrance Fashion voelt de coronacrisis nauwelijks
De 24-jarige Laura Segers is tot ver buiten de stadsgrenzen een bekend gezicht. 30.000 volgers op Instagram zien hoe ze zelf model is voor de kledingcollecties van Outrance Fashion die ze aanprijst. Door online sterk te staan voelde ze de coronacrisis nauwelijks.
Terwijl heel wat winkels tijdens de lockdown inderhaast werk maakten van een webshop, verloopt het verhaal van Outrance Fashion eigenlijk net omgekeerd. Eerst was er de online verkoop, daarna kwam pas de winkel.
“Ik woonde nog in Kortrijk toen ik online mijn collecties verkocht. Bepaalde mensen vroegen om eens te mogen passen en dat kwamen ze dat bij mij thuis doen. Maar op de duur werd mijn living te klein en was het één grote paskamer geworden. Daarom het idee om een pop-upzaak te starten. Ik keek eventjes uit in Kortrijk, maar de huurprijzen zijn er niet te doen.”
Hoe kwam je in het oude postkantoor in Izegem terecht?
“We zijn Izegemnaars en mijn mama kent de mensen van Immo Rovac goed. Het pand sprak me meteen aan, maar stond al lange tijd leeg. Ik wou eerst voor een maand huren, maar omdat er wel wat opfrissingswerken moesten gebeuren stelde men zes maand voor. En nu 2,5 jaar later zitten we hier nog. We zijn iedere dag in de namiddag open, op maandag en zaterdag de hele dag.”
Je zit hier niet in een drukke winkelstraat. Stoort je dat niet?
“Nee integendeel. Ik heb het liever zo. De mensen die we hier over de vloer krijgen zijn echt op zoek naar iets, het zijn mensen die iets willen kopen. Ik heb hier niet echt veel ‘kijkers’. Er passeert hier niet veel volk te voet en parking is er ook niet echt bij de deur. Maar niettemin ben ik zeer tevreden over mijn winkel.”
De constante in de collecties is dat ik alles wat hier hangt zeker zelf zou willen dragen
“Er is veel ruimte en ik kan perfect alles uitstallen zoals ik wil. Ook in de coronaperiode is de grootte van de winkel een voordeel. Izegem is ook geen shoppingstad en zal dat nooit worden. Zelf ken ik eerlijk gezegd ook niet bijster veel mensen in Izegem, maar mijn ouders wel. Zelf heb ik niet in Izegem op school gezeten en uitgaan doe ik ook elders. Maar werken gebeurt dus wel in Izegem.”
Hoe kwam je bij de naam Outrance Fashion terecht.
“Fashion verwijst uiteraard naar mode, maar ik wilde een naam die nog niet veel gebruikt was. Zo kom je automatisch bovenaan de zoekresultaten op internet. Outrance Fashion vond ik wel goed klinken en een van de betekenissen van outrance is uniek. Dat zit dus wel goed.”
Hoe selecteer je je collecties?
“Daarvoor trek ik naar Parijs. Om de 14 dagen hebben we hier een nieuwe collectie. Anders dan de klassieke winkels beperken we het dus niet tot één collectie per seizoen. Die constante vernieuwing is best wel intensief. Maar het is niet omdat er een nieuwe collectie binnen is, dat de vorige niet meer te verkrijgen is.”
Op welk publiek mik je?
“Toch een vrij jong publiek, zeg maar jongedames van 14 tot 35. We hebben hier verschillende stijlen: van een klassieke jas tot een gescheurde jeans. Er zit eigenlijk één constante in de collecties: het zijn allemaal zaken die ik zelf graag zie en zou willen dragen.”
Je bent ook erg actief op sociale media. Op Instagram tel je al bijna 30.000 volgers.
“Instagram is echt waar hard werken. Je moet haast dagelijks iets posten om je volgers aan je te binden. Dat betekent dat ik er daar ‘s avonds ook nog veel mee bezig ben. En eens de winkel gesloten is, blijven we natuurlijk mails en vragen via de sociale media krijgen. Ik sta ook zelf model voor alle foto’s. Mijn mama is de fotografe van dienst. Instagram is voor mij erg belangrijk. Het is eigenlijk het uitstalraam van mijn shop.”
De nieuwe media bewijzen hun nut, maar neem je ook deel aan de Batjes?
“Normaal wel, maar dit jaar werden die afgelast. Ik kan niet met grote kortingen werken, want ik heb eigenlijk geen grote stock. Maar tijdens de Batjes openen we uiteraard de deuren en we doen ook telkens goede zaken.”
Wat dacht je toen het land half maart in lockdown ging?
“Eerlijk: ik was even in paniek. Zelf moet ik vaak naar het buitenland, maar dat kon ik oplossen door met mijn leveranciers af te spreken om de collecties te selecteren op basis van foto’s en te bestellen vanop afstand. Maar ik vreesde vooral dat ook het transport zou stilvallen. Op enkele moeilijke weken na is dat erg goed meegevallen. De winkel was uiteraard dicht, maar online konden we verder ons ding doen.”
Zelfs als de winkel open is, blijf je ook online op volle toeren draaien.
“Dat klopt. Vorige maand hebben we 924 pakjes op de post gedaan. In mei waren er dat zelfs 1739, maar toen waren we dicht natuurlijk. Maar iedereen spoorde elkaar aan om lokaal en Belgisch te kopen, dat heeft ons zeker ook geen windeieren gelegd. Omdat de mensen de zaak vaak online ontdekken, komen ze ook vaak van iets verder. We hebben klanten tot in Limburg en zelfs Nederlandse dames wippen hier al eens binnen. Dan maken ze er dagtripje van en trekken ze door naar de kust of zo.”
En ook de zaak van je broer geniet mee van jouw succes?
“Andres is in het pand waar vroeger Nonkeltjes huisde op de Korenmarkt begonnen met Outrance Foodbar. We hebben bewust voor dezelfde naam gekozen, dan legt men meteen de link. En mijn klanten die van iets verder komen, gaan dan vaak iets eten of drinken bij Andres.”
Privé p>
Laura Segers (24) is de dochter van Marc en Carine De Pril. Met Andres en Audric heeft ze twee broers. Ze woont nog in de ouderlijke woning in Kachtem. p>
Opleiding en loopbaan p>
Laura studeerde voor schoonheidsspecialiste en werkte ook een tijdje in loondienst in die branche. In 2017 startte ze met Outrance Fashion een pop-upstore op de hoek van de Baron de Pélichystraat en de Roeselaarsestraat, daarvoor was ze al online aan de slag. Straks neemt ze haar derde personeelslid in dienst. p>
Vrije tijd p>
Haar job is haar passie en dan rest haar nog weinig vrije tijd, maar Laura pikt wel graag een reisje mee. p>
Pekkerspraat
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier