Jongeren kunnen zelf aan de slag met hun mentaal welzijn

Vlnr. staan Florine Stragier, Hanne Devos en Lotte Verschuere.© (Foto EDB)
Vlnr. staan Florine Stragier, Hanne Devos en Lotte Verschuere.© (Foto EDB)
Redactie KW

JAC Zuid-West-Vlaanderen lanceerde onlangs de campagne #Welinjevel, een preventieve campagne die jongeren tools aanbiedt zodat ze zélf aan de slag kunnen met hun mentaal welzijn.

Het JAC is de jongerenwerking van CAW Zuid-West-Vlaanderen, dat eerstelijnshulp verleent. “Iedereen met eender welke welzijnsvraag kan bij ons terecht”, stelt Lotte Verschuere van het CAW Zuid-West-Vlaanderen. “Naast onthaal en begeleiding is algemene preventie 1 van onze 3 kernopdrachten.”

“We kregen verschillende signalen dat het niet zo goed gaat met veel jongeren en zagen in 2020 een stijging van 16 procent bij de jongeren van 12 tot 18 jaar die zich aanmeldden bij het JAC Zuid-West-Vlaanderen. Ze zoeken vooral contact via ons chatforum. We weten allemaal dat de coronacrisis een enorme impact heeft op het mentaal welzijn van de jongeren.”

De campagne is een initiatief die preventief inzet op het signaal: het biedt jongeren tools aan zodat de jongeren zélf aan de slag kunnen met hun mentaal welzijn. “Jongeren zijn veerkrachtig en we moeten hen daar bewust van maken.”

Filmpje

Er werd ook een filmpje #Welinjevel voor jongeren gelanceerd. Daarnaast zijn er stickers met tips waar het belang van ontspanning naar voor geschoven wordt en waar aangegeven wordt hoe je je kan ontspannen. Alle middelbare scholen in Zuid-West-Vlaanderen kregen via de zorgleerkrachten een inspiratiebundel zodat leerkrachten zélf aan de slag kunnen met het thema ‘mentaal welzijn’. Er zijn ook affiches die scholen kunnen uithangen op plaatsen waar veel leerlingen komen. Elke leerling krijgt ook een sticker met de boodschap ‘Niks moet, niksen mag’.

Leerkracht Geneviève Lefevre van het Atheneum in Avelgem is alvast enthousiast over de inspiratiebundel. “Ik ging al met het materiaal aan de slag en het is mooi om te zien wat groeit en bloeit. Jongeren merken dat ze niet alleen zijn en worden gestimuleerd om vrienden te durven aanspreken. Je haalt meer uit je leerlingen als ze zich goed in hun vel voelen.” (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier