Amy liep stage bij grootste deeltjesversneller ter wereld

Amy Lowyck in het CERN. (foto MM)
Redactie KW

Hetty Helsmoortel veroverde afgelopen week met haar wetenschappelijke conference ‘Missie 2021’ de harten van heel wat Oostendse fans. Onder hen ook Amy Lowyck (17), net als Helsmoortel een product van Athena Oostende en gebeten door de wetenschapsmicrobe. In die mate dat ze eind oktober twee weken stage liep in het CERN in Zwitserland, waar de grootste deeltjesversneller ter wereld staat.

Amy Lowyck (17) zit in haar laatste jaar wetenschappen-engineering in de High School campus Centrum van Athena Oostende. Verder studeren is een no brainer, maar wat het straks precies wordt, daar is ze nog niet uit. “Fysica, biologie,…het fascineert me allemaal wel. Het wordt hoe dan ook iets wetenschappelijks”, is Amy beslist.

Toen haar leraar wiskunde Anthony Meersman haar vorig jaar in maart via Smartschool een link doorstuurde over stageplaatsen aan het CERN (de Europese organisatie die fundamenteel onderzoek doet naar elementaire deeltjes en gevestigd is in Geneve) was Amy er als de kippen bij om haar kandidatuur te stellen. “We zaten toen in lockdown en kregen afstandsonderwijs. Tijd zat dus om mijn kandidatuur voor te bereiden, dacht ik bij mezelf.”

Ik heb toen zelf een uitvoerige motivatiebrief geschreven. Mijn leerkracht fysica en STEM Johan Verstraete heeft daar nog een mooie aanbeveling aan toegevoegd en zelf heb ik nog een filmpje gemaakt waarin ik mezelf voorstelde.”

Veel concurrentie

De concurrentie was echter niet mild. “België was dit jaar aan de beurt om enkele stagiaires naar het CERN af te vaardigen. Er waren uiteindelijk zo’n 600 kandidaten voor 24 plaatsen. En die moesten dan nog eens verdeeld worden over Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige gemeenschap.”

“Wetenschap fascineert me altijd al”

Amy was begrijpelijk opgetogen toen ze vernam dat ze geselecteerd was. “Ik had natuurlijk al wel een vaag idee wat het CERN is. Het is die plek waar de grootste deeltjesversneller ter wereld staat. Maar ik ben toch maar meteen in de boeken gedoken, heb wat research gedaan en enkele documentaires bekeken. Na dat alles was de goesting om te vertrekken nog vele keren groter.”

Gevuld programma

In Genève wachtte Amy een goedgevuld programma aan bezoeken. “Als stagiaires werden we zelf aan het werk gezet op de dienst Artificial Intelligence in Accelerators, een afdeling van het CERN waar geprobeerd wordt de rekenkracht van de computers te verhogen via machine learning.

Ik kreeg daar in geen tijd een voor mij nieuwe programmeertaal, Python, aangeleerd. Enfin, we kregen wat basisprincipes mee en werden toen zowat voor de leeuwen gesmeten. Best leuk.”

Experimenten

Het was niet al werken en studeren echter, daar in Genève. “’s Avonds trokken we al eens met zijn allen de stad in, we namen deel aan een schattenjacht… Maar het was toch vooral de tijd in het CERN zelf die me zal bijblijven. Rondneuzen in de bibliotheek of in het Museum van de Microcosmos, de kleine experimenten waarvan ik er straks een op school wil uitproberen met de leerkracht fysica. Ik wil alles wat ik daar geleerd heb overigens zoveel mogelijk delen op school.”

Hoewel ze intussen alweer enkele weken gewoon school loopt aan het atheneum, is de band met het CERN nog niet helemaal doorgeknipt. “Er volgt binnenkort nog een afsluitend event aan de universiteit van Luik. En ik blijf zeker wat er gebeurt in het CERN op de voet volgen.”

Werken in CERN

“Meer zelfs, ik zou er ooit heel graag werken. De sfeer onder de wetenschappers is er fantastisch. Iedereen zit er op dezelfde golflengte. Alle stagiairs kregen overigens al recruiters over de vloer. Het CERN is dan ook constant op zoek naar engineers, fysici,…”

Met haar opleiding wetenschappen-engineering zit ze dus goed. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door wetenschap. Als kind was ik al verzot op sciencefictionfilms. Ik wilde weten hoe al die wonderlijke technologie werkte. En ik had een fascinatie voor de ruimte. Dus ja, wie weet…Misschien trek ik ooit terug naar het CERN. Maar dan als vaste werknemer.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.