Het Rode Kruis versterkt de boodschap dat alcohol onschuldig is. Dat zegt Katleen Peleman van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) in een reactie op een samenwerking tussen Rode Kruis en Average Rob. Jongeren die plasma doneren, krijgen twee blikjes Tout Bien-bier van de influencer. VAD vraagt de actie stop te zetten. Tout Bien wordt verdeeld door de Lauwse firma Jet Import.
Jongeren tussen 18 en 25 jaar die in augustus of september plasma doneren, krijgen twee blikjes Tout Bien-bier, waaronder één alcoholvrij biertje. Er is een groot tekort aan plasma, terwijl de vraag is verdubbeld.
Schade
Katleen Peleman, directeur van het VAD, kan de actie niet smaken. “Het accent ligt op alcoholvrij, dat klopt, maar dit is een beproefd recept van de alcohollobby. Ze promoten hun alcoholvrije versie, maar we weten allemaal dat het echt te doen is om de versie mét alcohol”, zegt ze.
Ze begrijpt dat de nood aan plasma hoog is, maar vindt toch dat het Rode Kruis hiermee volledig de bal misslaat. “Het is absurd dat net een organisatie zoals het Rode Kruis, die bijzonder sterk werk verricht op vlak van gezondheid en aanzien wordt als een autoriteit op dat vlak, net alcohol promoot. Alcohol richt bijzonder veel schade aan: neem nu alleen al het hoge aantal mensen dat op de spoed belandt door te veel alcohol.”
Alcoholreclame
Peleman benadrukt bovendien dat de Hoge Gezondheidsraad een totaalverbod op alcoholreclame vraagt. Federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) mikt ook op strengere regels rond alcoholreclame tegen volgende zomer en wil bijvoorbeeld verbieden om alcohol nog langer gratis te mogen weggeven. “Dat maakt dit nog hallucinanter”, aldus Peleman.
In een brief die Belga kon inkijken, vraagt VAD aan het Rode Kruis om de campagne stop te zetten. “Alcohol als manier om iets te vieren, als geschenkje, als bedankje: het geeft allemaal de boodschap dat alcohol onschuldig is, er altijd bij hoort. Jullie actie versterkt deze beeldvorming bij jonge mensen”, klinkt het.