Frituur ‘t Brochetje lanceert warme oproep met Patattekop: “Er bereiken ons zo’n aangrijpende verhalen dat ik al heb zitten wenen”

Sandra Velle en Kurt Caen bij hun voorraad Patattekop die momenteel een groot deel van hun living inpalmt.©Frank Meurisse Frank Meurisse
Sandra Velle en Kurt Caen bij hun voorraad Patattekop die momenteel een groot deel van hun living inpalmt.©Frank Meurisse Frank Meurisse
Wouter Vander Stricht

Sandra Velle en Kurt Caen van frituur ‘t Brochetje verkopen sinds twee jaar ook hun eigen bier Patattekop en daaraan is sinds kort ook een webshop gekoppeld. Nu lanceren de frituristen via die site ook een hartverwarmende wedstrijd waarmee je een jaar Patattekop kan winnen.

Sandra Velle (49) en Kurt Caen (54) uit respectievelijk Kortemark en Gits zochten een andere professionele uitdaging en kwamen 23 jaar geleden in de Ingelmunstersestraat in Emelgem Frituur ‘t Brochetje uitbaten. Het echtpaar huist naast hun zaak en in 2018 en 2020 werden ze verkozen tot Beste Frituur van Vlaanderen. “In 2019 zetelde Kurt zelf in de jury, dus toen mochten we zelf niet meedoen”, legt Sandra uit. Frituur ‘t Brochetje excelleert door veel te vernieuwen en ook zelf veel verse bereidingen aan te bieden.

Patattekop hit in Durbuy

Een van hun ideetjes was het lanceren van een eigen bier. “We kwamen zo bij Wouter Vermeersch van Brouwerij Eutropius uit. We kwamen er vrij snel uit welk biertje we wilden, maar we moesten wel minstens een ketel van 1.250 liter per keer brouwen. En dat is natuurlijk veel om enkel in onze frituur te verkopen. We hebben zelf een woning in Durbuy, waar we wekelijks naar toe gaan en ondertussen wordt ons bier daar in diverse cafés verkocht. We stonden er zelfs al op de kerstmarkt en bedoeling was dat we afgelopen winter een grote stand op die kerstmarkt zouden zetten. Via Durbuy, waar Wout Bru ook ons biertje al proefde, kwamen we ook al in contact met het Dour-festival, waar ze ons bier wilden schenken. Maar ook dat gaat ook niet door. Met het bier zelf gaat het goed. We lanceerden naast ons blond bier van 6,6 graden ook een tripel van 10,8 graden. Ook die wordt al gretig gedronken.”

In meer cafés

Het logo van Patattekop – ontworpen door Serge Buyse van ‘t Hof van Commerce – springt in het oog. “Onze pancartes in Durbuy zijn een trekpleister, iedereen wil er een foto van nemen. We krijgen ook veel vraag naar het bier, maar om daaraan te voldoen, hebben we sinds december een webshop waar je kan bestellen. Maar we zouden ook graag ons bier hier in Izegem in enkele cafés zien. Nu kun je het bijvoorbeeld wel al drinken in de Biechtstoel in Meulebeke. Het wordt hier uiteraard ook bij ons in de frituur gedronken en klanten nemen vaak een sixpack of een bak mee naar huis.”

Warme verhalen

Om hun webshop wat bekendheid te geven; besloten Sandra en Kurt een wedstrijd te lanceren. Daarbij doen ze een oproep naar warme verhalen. Wie iemand wil bedanken, kan dat uitvoering motiveren. Uit alle inzendingen zullen Kurt en Sandra de meest hartverwarmende kiezen. “Het is ongelofelijk hoeveel verhalen we al binnen kregen. Uiteraard hier uit de regio, maar ook al uit alle hoeken van Vlaanderen. Het is alsof de mensen makkelijker iets schrijven, dan ze het vertellen”, vermoedt Kurt. Sandra: “Ik heb al letterlijk zitten wenen. Het is niet te doen welke emotionele verhalen we onder ogen krijgen. Het zal moeilijk kiezen zijn.” De wedstrijd duurt nog tot 15 februari, de winnaar schenkt op die manier iedere maand een sixpack Patattekop aan de man of vrouw die hij wou bedanken.

Ondertussen blijft frituur ‘t Brochetje open. “Uiteraard mag er hier ter plaatse niets geconsumeerd worden, maar we mogen niet klagen qua omzet. De middagen zijn iets kalmer, maar dat wordt gecompenseerd door de avonden. Het lukt ook perfect om alles hier coronaveilig te organiseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier