Escaperoom ter preventie van darmziekten, een innovatief samenwerkingsproject tussen AZ West en VTI-studenten

Vlnr: Arno, leerkracht Wim Andries, Hannah, Thibault, leerkracht Filip Ameel, Aeon, VTI-directeur Franky Dorme, technisch directeur André Delanghe, Yves-Paul Vandewynckel (gastro-entereloog AZ West).© (Foto MVQ)
Vlnr: Arno, leerkracht Wim Andries, Hannah, Thibault, leerkracht Filip Ameel, Aeon, VTI-directeur Franky Dorme, technisch directeur André Delanghe, Yves-Paul Vandewynckel (gastro-entereloog AZ West).© (Foto MVQ)
Redactie KW

AZ West Veurne en gastro-enteroloog Yves-Paul Vandewynckel van de afdeling maag-, darm- en leveraandoeningen gingen graag in op de vraag vanuit het VTI Veurne om samen te werken aan een innovatief zorgproject voor het eindwerk van de leerlingen 5IW.

“Wij stelden voor om een mobiele escaperoom te ontwikkelen ter sensibilisering voor darmziekten”, zegt dokter Yves-Paul. “Veel patiënten met vermijdbare darmziekten komen bij gebrek aan kennis te laat en met al ernstige ziektesymptomen bij de dokter of stelden een afspraak uit door corona, terwijl vroegtijdige detectie veel ellende of darmkanker kan vermijden. Vier leerlingen hebben mijn sensibiliseringsproject en alle facetten goed uitgewerkt. De escaperoom is een grote opblaasbare darm, een inflatable, gekoppeld aan een verhaal, met prachtige zoekopdrachten. De deelnemer komt in een Virtual Reality-darm (VR-darm) terecht waar hij darmziekten moet bestrijden om uit de darm te ontsnappen. Tijdens dit spel wordt hij spelenderwijs geïnformeerd omtrent het belang van darmziektenpreventie voor onze gezondheid. Dit is bij ons weten de eerste keer dat een escaperoom wordt ingezet als tool ter gezondheidspromotie. Dit concept kan in de toekomst ook voor andere medische doeleinden worden toegepast. Het verenigen van hoogkwalitatief technisch onderwijs en medische zorg bracht een creatieve drive teweeg tijdens de ontwerpfase. Herhaaldelijk werd ik verrast door de uitmuntende skills van elke leerling in bepaalde aspecten van het project, zoals VR-ontwikkeling, creatieve grafische vormgeving, de verhaallijn,… Zo werden de dialogen van de verhaallijn gefilmd met de medewerking van de leerkrachten en mezelf. We beleefden hierdoor enkele hilarische momenten, maar we zijn met zijn allen erg trots op het eindresultaat. We hebben de escaperoom laagdrempelig gemaakt zodat deze vlot toegankelijk is voor jong en oud. We konden dit project realiseren met de steun van de farmaceutische firma’s Takeda en Viatris. Deze steun laat ons toe om de escape room gratis aan te bieden ter uitbating. Na een testfase in VTI Veurne zal deze escape room in meerdere steden worden opgesteld voor het publiek, onder meer Veurne, De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en aan het AZ West ziekenhuis.”

Hannah Declerck, Aeon Bonjé, Thibault Vermote en Arno Cuyvers van de klas 5IW zetten enthousiast hun schouders onder dit project. “Darmziekten zijn echt niet om te lachen, en met deze escaperoom kunnen we zeker een breed publiek bereiken”, zeggen ze. “Belangrijk was dat we nieuwe technologieën toepasten en dat we de inflatable konden verplaatsen, hoewel wij eigenlijk eerst aan een partytent dachten. Dankzij extra sponsors en met de steun van het Regionaal Technologisch Centrum West-Vlaanderen konden we in zee gaan met X-treme Creations uit Zaventem, dé specialist in opblaasbare structuren.” Hannah werkte de verhaallijn uit: “Om een realistische situatie te creëren bedachten we een fictief personage, Dirk, wiens verhaal begint met vage buikpijnklachten, maar die uiteindelijk toch veel ernstiger blijken te zijn.” Aeon vult aan: “Wij hebben ook het grafische ontwerp voor de binnen- en buitenkant van de inflatable digitaal ontworpen, de app die de deelnemers via een tablet begeleidt tijdens het parcours, de licht- en geluidseffecten, de meubels…” Thibault licht al een tipje van de sluier over de opdrachten: “Eerst moet je via een morsecode en een ledstrip een kistje openen en beginnen de opdrachten. Het gaat erom dat je van een aantal stellingen aangeeft of ze juist of fout zijn en die moet je sorteren. De spectaculairste opdracht krijg je in de laatste kamer: de deelnemer wordt een chirurg met een endoscoopcamera en begeeft zich met een VR-bril door het darmkanaal om poliepen te verwijderen!” Arno heeft zo’n drie maanden aan deze game gewerkt: “Ik heb dit gemaakt met een speciaal programma waarbij Howest wel sturing heeft gegeven. Onze meubelontwerpen werden gemaakt door de houtafdeling en wit geverfd.”

Alle studenten vonden het een superleerrijke ervaring: “We hebben samengewerkt met externe bedrijven, met de dokter, en we hebben ons ook gerealiseerd dat het ook wel eens helemaal fout kan lopen, de wet van Murphy dus…”, besluiten ze. (MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier