Eerste onbemand vaartuig is Oostendse haven in en uit gevaren

De USV Adhemar is de Oostendse haven in en uit gevaren op 20 november.© foto VLIZ
De USV Adhemar is de Oostendse haven in en uit gevaren op 20 november.© foto VLIZ
Redactie KW

Op 20 november slaagde de USV Adhemar er als eerste Belgische onbemande vaartuig in om een commerciële zeehaven, hier die van Oostende, in en uit te varen. De vaart past in een door het VLIZ opgezette onderzoeksmissie op zee.

Met deze prestatie zet het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ), samen met de overheidspartners FOD Mobiliteit en het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC), een belangrijke nieuwe stap richting de volwaardige operationele inzet van onbemande (onderzoeks)schepen in onze Noordzee .

Het is de eerste keer dat een Belgisch onbemand vaartuig, met de hulp van piloten in een controlecentrum, een commerciële zeehaven buiten en binnen vaart. Deze succesvolle, volledig onbemande onderzoeksmissie vanuit de haven van Oostende kadert in metingen van het onderwatergeluid, die bij uitstek met deze stille robot kunnen uitgevoerd worden.

“Het welslagen ging samen met aanzienlijke verbeteringen van de operationele capaciteit van USV Adhemar, op basis van eerdere proefvaarten”, zegt het VLIZ. Zo onderging het originele vaartuig (Autonaut USV) een aantal technologische innovaties. De communicatiesnelheid tussen het controlecentrum aan wal en USV Adhemar werd aanzienlijk verhoogd om snel te kunnen reageren op onvoorziene situaties op zee. En de voorstuwing van het platform kreeg een stevige upgrade, om vlot te kunnen navigeren in de vaak ruwe Noordzee-condities.”

Marine Robotics Centre

Al klinkt het voor sommigen nog als verre toekomstmuziek, de afgelopen jaren zijn al een handvol proefvaarten met onbemande vaartuigen op onze Noordzee uitgevoerd. Een aantal daarvan kaderden in de opstart van het ‘Marine Robotics Centre’ (MRC) van het VLIZ. In 2019 was er ook de succesvolle overtocht over het Kanaal van een Engels onbemand vaartuig naar Oostende en terug. Op termijn zullen onbemande vaartuigen een aantal taken op zee efficiënter én veiliger doen verlopen.

Met het ‘Marine Robotics Centre’, uitgerust met drie volwaardige en hoogtechnologische robots (USV Adhemar, AUV Barabas, ROV Zonnebloem), zet Vlaanderen met het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) sinds 2018 volop in op deze evolutie. Doel is om met roboticaplatformen meer en betere metingen te kunnen verrichten voor mariene onderzoeks- en innovatieprojecten en voor grote infrastructuurprojecten, zoals offshore windparken.

Absolute wereldtop

Deze mijlpaal is mee mogelijk gemaakt dankzij de investering van de Vlaamse Regering in het Marine Robotics Centre van het VLIZ.“Vlaanderen investeert in innovatieprojecten op zee omdat onze Blauwe Economie en mariene kennis tot de absolute wereldtop behoren”, zegt Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits. “Onbemande vaartuigen en mariene robotica zullen zeker een sleutelrol spelen in de Blauwe Economie van de toekomst.”

“Opnieuw is onze Noordzee het schouwtoneel voor innovatieve projecten. Verschillende Belgische bedrijven investeren in deze technologie”, aldus federaal minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne. “Deze test heeft een ad hoc toelating gekregen. Maar het is belangrijk dat er hiervoor een permanent wettelijk kader komt. Dat wil ik voor de zomer van 2021 uitwerken en zo een gelijk speelveld creëren voor deze innovatie industrie.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.