Digitale SID-in studiebeurs voor studiekiezers een flop: “Dramatisch, frustrerend en demotiverend”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Redactie KW

De West-Vlaamse Studie-informatiedagen (SID-ins) waren volgens heel wat betrokkenen geen succes. In normale omstandigheden kunnen West-Vlaamse leerlingen uit het laatste jaar middelbaar onderwijs halfweg januari steeds terecht op een beurs in Kortrijk Xpo voor hulp met hun studiekeuze. Nu verliep dat digitaal, maar verschillende onafhankelijke bronnen bevestigen dat bijna 24 procent van de leerlingen niet ingelogd raakte en bijna 40 procent na het inloggen terug uit het systeem gegooid werd. Dat zorgde voor heel wat frustraties.

“Dramatisch, frustrerend, demotiverend en ronduit vreselijk”, het zijn maar enkele van de weinig flatterende reacties waarmee ouders, leraren, docenten en leerlingen ons contacteerden in verband met de SID-ins van dit jaar. Het Vlaams departement Onderwijs en de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) organiseren die elk jaar. In elke provincie vindt er één beurs plaats. Voor West-Vlaanderen is dat al sinds jaar en dag in de Kortrijkse Xpo-hallen. Daar hebben hogescholen, universiteiten en andere onderwijsinstellingen een stand naast sectoren en organisaties zoals de VDAB, Syntra of Defensie. Jongeren die in hun laatste jaar middelbaar zitten, kunnen er terecht met al hun vragen over lesinhoud, tewerkstellingskansen en verdere opleidingsmogelijkheden. Onderzoek van KU Leuven wees enkele jaren geleden al uit dat de SID-ins een vrij grote rol spelen bij het kiezen van een studie.

Virtuele beurs

Door de coronamaatregelen dreigden die SID-ins dit jaar in het water te vallen. Maar annuleren was geen optie volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Zeker nu hebben jongeren alle informatie nodig om een goede toekomstkeuze te maken. De laatstejaars moeten dit schooljaar helaas veel missen. Maar informatie over het volledige studie- en beroepsaanbod kúnnen ze niet missen”, klonk het vorige week nog bij aanvang van de beurs. Daarom ontwikkelde een externe firma een volledig virtuele beurs met 50 standen in slechts enkele weken tijd. Leerlingen uit West-Vlaanderen waren op 13, 14, 15 en 16 januari als een van de eersten aan de beurt om de beurs te bezoeken. Dat kon klassikaal, maar ook individueel.

Het was de bedoeling dat leerlingen er zouden rondwandelen met een virtuele avatar en vragen zouden stellen aan docenten en vertegenwoordigers van hoger onderwijs. Dat moest via chat of met een videogesprek. Helaas bleek niet alles goed te gaan. Verschillende docenten die een virtuele stand bemanden, lieten weten dat ze tientallen keren opnieuw moesten inloggen in het systeem. “We waren na dag één echt volledig kapot van teleurstelling”, vertelt een van hen anoniem. “Veel leerlingen geraakten gewoon niet tot bij ons. Ze stonden uren in een wachtrij of konden niet eens inloggen. Ook een degelijke test van het systeem voor de beurs van start zou gaan, bleef uit.” Een eerste voorstel om de SID-ins enkele dagen te verlengen, stuitte vanuit die hoek dan ook op weerstand. “Iedereen was al zo gedemotiveerd, dat had gewoon geen zin.”

‘Idee was goed’

De Kortrijkse hogescholen zelf nemen een iets gematigder standpunt in dan hun docenten. Al ontkennen ook zij niet dat er problemen waren. “Het gaat hier inderdaad om een heel jammere zaak”, aldus Evelien Martens, een docente communicatiemanagement van de Hogeschool West-Vlaanderen die al jaren op de beurs staat. “Het idee van de overheid was goed. Maar ik denk dat ze in de fout gegaan zijn door de fysieke beurs exact te willen kopiëren. Dat was niet nodig want die leerlingen zijn daar toch nog nooit geweest. Ik denk wel niet dat jongeren hierdoor sneller een foute studiekeuze zullen maken. Wat we wel zien is dat de beslissing later valt. Iedereen wacht nog de opendeurdagen en de persoonlijke rondleidingen af denk ik.” Dat bevestigt ook hogeschool Vives. “Wij gaan nu volop inzetten op onze eigen digitale opendeurdagen.”

En ook de leerlingen zelf waren niet onverdeeld tevreden. Een korte rondvraag in enkele Kortrijkse scholen leert dat sommigen de beurs, ondanks het feit dat ze geregistreerd waren, helemaal niet konden bezoeken. “We zouden dat normaal doen in de les Nederlands. Iedereen had zich enkele dagen daarvoor al moeten registreren. Maar toen we moesten inloggen, lukte dat maar bij een of twee mensen”, vertelt een leerlinge ( naam bekend bij de redactie, red .) “Jammer, want ik heb nog geen idee wat ik volgend jaar wil doen. En zoeken op websites van scholen is vaak zo verwarrend. Uiteindelijk mochten we vrij lezen tijdens de les. De beurs bezoeken, is niet meer gelukt.” Een drietal andere leerlingen vertellen een gelijkaardig verhaal. Al is er ook iemand bij die geen enkel probleem ondervond.

‘Interesse onderschat’

Luc Beelprez, niveaucoördinator van het katholiek secundair onderwijs bevestigt de verhalen. “Een succes kon je de SID-in in onze provincie niet noemen”, zucht hij. “Zeker in het begin kregen zowel standhouders als bezoekers zeer moeilijk toegang. Dat heeft heel wat ergernis opgewekt, ook bij mij. Even lag het voorstel zelfs op tafel om het gebeuren vroegtijdig stop te zetten. Maar ondertussen ben ik wat milder geworden. Want uiteindelijk hebben de organisatoren wel hun best gedaan om de technische problemen op te lossen. Er is uren overlegd geweest. Ze hebben de overrompelende interesse gewoon onderschat.”

Onafhankelijke bronnen bezorgden cijfers waaruit bleek dat 24 procent van de geregistreerde leerlingen niet ingelogd geraakte. Bijna 40 procent vloog na het inloggen uit het systeem en nog eens bijna 70 procent belandde in een wachtrij van gemiddeld 30 minuten.

Reactie departement Onderwijs

“Wij erkennen dat er dagen waren met technische problemen”, zegt Michaël Devoldere, woordvoerder van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). “En blijkbaar waren dat dan de dagen dat Kortrijk aan de beurt was. Maar er zijn ook dagen dat het heel goed verlopen is.” De SID-in beurs wordt namelijk ook in andere provincies georganiseerd.

“Daarenboven is het zeer ambitieus wat wij gedaan hebben”, gaat Devoldere verder. “Op enkele weken tijd hebben wij een compleet virtuele beurs in elkaar gebokst. We zijn nog altijd trots op dat gekozen pad. We hadden het ook kunnen annuleren, zoals dat bij zoveel beurzen gebeurt in deze tijden. Maar de scholieren kunnen zeker begeleiding gebruiken, dus hebben we doorgezet. Was het overal perfect? Zeker niet. Vooral de chat- en videobelfunctie zijn technisch zeer veeleisend, wat dan die problemen gaf. Maar we zijn het slachtoffer van ons eigen succes. Er waren meer standhouders dan in een gewoon jaar, en het ziet er ook naar uit dat we met meer bezoekers zullen eindigen dan anders.”

Ter compensatie wordt de beurs nu verlengd tot eind februari. De standen zullen dan wel niet meer bemand zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier