“Dienstverlening voor iedereen toegankelijk maken”: Roeselaarse organisaties starten samen strijd tegen digitale uitsluiting

Verschillende organisaties slaan voor het initiatief de handen in elkaar. © (foto BF)
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

Kenniscentrum ARhus, de stad en heel wat andere organisaties in Roeselare gaan samen de strijd aan tegen digitale uitsluiting. Via het charter ‘Iedereen digitaal’ en een digibrochure voor alle Roeselarenaars bundelen ze de krachten om samen actie te ondernemen.

Vandaag de dag is het belangrijk om mee te zijn op de digitale trein. Toch ervaren we dat het voor heel wat mensen niet zo eenvoudig is. “Niet enkel senioren en mensen met een beperkt inkomen of een laag opleidingsniveau ondervinden moeilijkheden. Iedereen kent wel iemand in hun familie, vereniging, organisatie, vriendenkring of bedrijf die digitaal minder vaardig is en hulp nodig heeft”, aldus Sandra Vanneste, projectcoördinator e-inclusie bij kenniscentrum ARhus. Roeselare gaat nu massaal de strijd aan tegen digitale e-inclusie. Zowel de stad als scholen en organisaties bundelen de krachten.

Dinsdagochtend werd het charter ‘Iedereen digitaal’ ondertekend door onder andere de lokale scholengemeenschappen, AZ en ruim tien andere organisaties. Vertegenwoordigers van ARhus, AZ Delta, CVO Creo, CVO Scala, dienstencentrum JEUN, Ligo, SAAMO, Scholengroep 26, Scholengroep Arkorum, Scholengroep Sint-Michiel, de stad en het Welzijnshuis, het stedelijk onderwijs Roeselare, Unia en VOC Opstap vzw tekenden present.

“We roepen ook andere organisaties op om mee het charter te ondertekenen. Zij worden opgenomen in ons netwerk waar kennis en expertise rond digitale inclusie gedeeld wordt”, aldus Yves Rosseel, directeur van ARhus. Intussen telt de stad ook tien Digipunten waar iedereen met digitale vragen gratis terecht kan. Het volledige aanbod is te vinden via de website www.iedereendigitaalroeselare.be of via een nieuwe digibrochure die binnenkort gratis in elke brievenbus in de stad valt. “Dienstverlening moet toegankelijk zijn, of het nu aan het loket, via de telefoon of digitaal is. Bovendien willen we de Roeselarenaars een duwtje in de rug geven om de digitale vaardigheden aan te scherpen”, aldus schepen van dienstverlening Matthijs Samyn (CD&V).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier