David Galle start opnieuw in Ingelmunster met Happy Feniks

David Galle tussen twee van zijn trouwe personeelsleden Melvin en Jana. (foto FODI)
Redactie KW

Sinds dinsdag 29 september is de firma van David Galle failliet. Twee dagen later ging zaal Middenstand in de Gravinnestraat niet meer open. In de voorbije weken gonsde het van de geruchten en ook op sociale media kreeg de zaakvoerder heel wat kritiek te verwerken. “Ze mogen mij veel verwijten, maar niet dat ik een oplichter ben”, zucht David Galle.

David Galle en zijn echtgenote Sabine Vandenheede slapen niet meer goed. “Ik vertrouw te veel de verkeerde mensen”, zucht David. “Ik hoopte van nu al terug te mogen openen, maar helaas zit dat er niet in. Tot vandaag (donderdag 15 oktober, padi) zijn er al twaalf shows voorbij zonder dat we ze konden doen. Tot eind december staan er nog 18 shows in de agenda. Ik krijg veel kritiek over mij heen. Maakte ik fouten? Ja! Maar wat er allemaal wordt geschreven en gezegd, daar kan en ga ik niet mee akkoord.”

Op sociale media heb je altijd pro’s en contra’s. Aan de ene kant mensen die David Galle blijven steunen en zeker nog terug zullen komen, indien hij weer de deuren mag openen. Aan de andere kant mensen die blijkbaar ook nog geld tegoed hebben of die in hem een échte oplichter zien. Shows programmeren, terwijl de hoofdartiesten die op een affiche staan niet gaan afkomen wegens geen voorschot gestort of weten dat het faillissement in gang is gezet en toch nog verder tickets verkopen.

Geen strafblad

“Wie op sociale media zijn gal uitspuwt, zou beter eens in eigen boezem kijken en pas dan praten. Het is gemakkelijk om kritiek te uiten.”

“Ik betaalde iedere artiest die langskwam. Dat mag je gerust navragen. Kwamen ze toe, dan had iedereen al het geld ontvangen. Wat Willy Sommers en Laura Lynn betreft, is dat iets anders. Dat is een probleem met hun management. Ik had inderdaad het voorschot niet direct betaald, maar dat betekende niet dat ik die artiesten zomaar op mijn affiche zette. Wie regelmatig naar hun agenda keek, zag dat ze wel degelijk op zaterdag 21 november zouden langskomen naar de Middenstand. Toen het voorschot niet was gestort, heeft hun management mijn event verwijderd. Er hadden al heel wat mensen betaald voor deze showavond met maaltijd. Ik stak dat geld niet in eigen zak, maar door het faillissement is dat geld niet meer beschikbaar.”

“Ik vulde helemaal geen put met inkomsten van andere showavonden. Ik ben geen oplichter. Ik zal dat ook bewijzen aan de mensen. Wie een kaartje kocht voor een of andere show mag – eens we terug open zijn – naar een andere show komen kijken. En ik zal me blijven inzetten opdat Willy Sommers ook eens komt optreden. Ik probeer tot een akkoord te komen met het management, zodat Willy in de komende maanden toch eens naar onze zaak komt.”

“Wie een kaartje kocht voor een show, mag naar een andere show komen kijken”

“Geef toe, wij waren toch goed bezig? De mensen kwamen al van overal om één show bij te wonen. We hadden de Middenstand mooi omgetoverd tot een gezellige plaats voor zowel de artiesten als het publiek.”

David benadrukt dat hij zijn trouw cliënteel niet in de kou laat staan. “We kregen al van 25 mensen geld binnen voor onze avondshow met eindejaar. Dat geld is nu foetsie, maar toch mogen die mensen gratis langskomen. Ik ben van mijn woord.”

Drankbonnen

“Ook al het personeel dat hier werkte, kan hier weer aan de slag eens we terug opengaan. Ze kregen de maand september niet uitbetaald, maar daar wordt een regeling voor getroffen.”

“Wie oude drankbonnen kan voorleggen, zal nieuwe drankbonnen krijgen. Akkoord, dat is een serieuze belofte die ik doe, maar daarmee wil ik aantonen dat ik wel degelijk correct werk. Het zal inderdaad geld kosten, maar het cliënteel zal zien dat we ons woord houden. Ik wil – na corona – zeker terug kunnen opstarten, zodat de geplande shows opnieuw kunnen plaatsvinden en velen in de Middenstand weer kunnen genieten van muziek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier