Covid-19 brengt fietsmicrobe mee: fietsenmakers hebben het drukker dan ooit

De fietswinkels deden in de eerste week na de heropening gouden zaken. "Consumenten willen persoonlijk advies over zo'n aankoop en shoppen hiervoor niet online." © Getty Images
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Het lijkt alsof we tijdens de lockdown massaal de fiets (her)ontdekken. De jongste weken moet de fietssector alle hens aan dek zetten om de explosieve vraag nog aan te kunnen. Fietshandelaars raken zelfs amper nog aan fietsen. “Dit hebben we nog nooit meegemaakt”, klinkt het.

Louis Vanhove (Webshop Bizbike) : “Op enkele modellen na zijn we volledig uitverkocht”

Dat mensen geen fietsen online aanschaffen? Nonsens, blijkt uit het verhaal van Bizbike, het bedrijf van Kortrijkzaan Louis Vanhove. “Behalve enkele unieke en zeer specifieke modellen zijn we volledig uitverkocht. Wie nu nog een stadsfiets met middenmotor wilt, zal moeten wachten tot september…”

Bizbike begon in 2014 in Wielsbeke en focuste zich eerst op het verkopen van hun ebikes via de kranten. Dat sloeg aan en het bedrijf ging de B2-B-markt op, waarbij het nu bedrijven zoals Delhaize tot zijn partners kan rekenen. En sinds enkele jaren is er ook een webshop, waarbij ook particulieren een fiets kunnen aanschaffen. “Vooral de onlineverkoop via particulieren is de voorbije weken ontplóft. We zijn met 70 procent gegroeid! Zelfs bij de B2B-verkoop merken we een lichte groei. De eerste weken waren de bedrijven voorzichtig, maar uiteindelijk hebben ook zij tijdens de lockdown meer fietsen besteld. Ze wilden ervoor zorgen dat hun werknemers op hun werk geraken mocht het openbaar vervoer niet meer normaal werken.”

Louis Vanhove. (GF)
Louis Vanhove. (GF)

“Verrassend? In het begin kochten de mensen ook geen schoenen of kledij via een website, maar nu is dat het nieuwe normaal. Kijk, in ons eerste jaar moesten we zwoegen om 1.000 fietsen verkocht te krijgen, nu zitten we al aan 24.000 fietsen. En daarvan wordt nog geen 0,7 procent teruggestuurd. We hebben vertrouwen opgebouwd. We leveren service aan huis, werken samen met lokale fietshandelaars, hebben een uitgebreid callcenter… Niet enkel corona is een reden van de groei. Er was vooraf al een mind switch bezig. Mensen ontdekken dat een fiets een prima ecologische oplossing is om niet in de file te staan of alternatief voor een tweede auto. De overheid speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Waar er meer fietspaden komen, verkopen wij meer fietsen.”

In het bedrijf werken nu 30 vaste mensen, die in drukke periodes zoals nu zijn dat er 50 à 55. “Dat zijn interim-contracten, maar we werken ook samen met maatwerkbedrijf Waak uit Kuurne. Zij komen ons in de zomer versterken voor fietsassemblage en -controle.”

Fietsfabrikant Achielle (Egem) : “50 procent meer omzet dan normaal”

Jan Oosterlinck en zonen Tom en Peter van fietsmerk Achielle. (foto JG)
Jan Oosterlinck en zonen Tom en Peter van fietsmerk Achielle. (foto JG)

Ook bij Dija-Oostcolor, het bedrijf achter de stijvolle retrofietsen Achielle, is het momenteel volle bak. “We weten nu al dat we in juni 50 procent meer omzet zullen draaien dan in dezelfde periode vorig jaar. Alleen al die maand zal de mindere lockdownweken in eigen land goedmaken”, zegt Peter Oosterlinck, die samen met zijn broer Tom zaakvoerder van het puur West-Vlaamse bedrijf is. Dija-Oostcolor is een van de weinige échte fietsfabrikanten in de strikte betekenis van het woord. Waar anderen hun materialen vanuit Azië en Oost-Europa invoeren en de fietsen hier assembleren, fabriceren én lakken ze in Egem nog hun eigen kaders. Echt handmade in Belgium dus.

“Wij werken altijd op bestelling. Het grote voordeel is dat een klant niet hoeft te kopen wat er nog beschikbaar is, maar steeds zijn of haar favoriete fiets kan blijven bestellen. We hebben een 20- à 30-tal modellen, waar de klanten uit kunnen kiezen. Het favoriete kleur, de versnellingen… Normaal neemt de levering drie à vier weken in beslag. Maar als de vraag aan dit tempo blijft stijgen, zal dit richting de vijf weken gaan. Op zich valt dat mee, maar we leven in een maatschappij waarbij de mensen meteen hun fiets willen hebben. Onze vaste dealers hebben normaal enkele toonzaalmodellen staan, maar die vliegen de deur uit. De mensen willen meteen een fiets meenemen.”

Het bedrijf werkt met zeven vaste mensen, die in drukke periodes aangevuld worden met jobstudenten. “Tijdens de lockdown bleef de fabriek draaien. Onze leveranciers hebben we gevraagd om de bestelde producten iets langer bij zich te houden, maar ze zeker niet te annuleren. We voelden ergens aan dat we niets moesten annuleren, ook al omdat ons jaar heel goed was begonnen. En ons gevoel bleek juist te zijn. De verkoop in het buitenland, en dan vooral onze buurlanden, bleef trouwens groeien. Daar bleven de fietswinkels in de lockdown open. Die groei maakte het verlies in eigen land volledig goed. Ook in andere landen merken ze de stijgende vraag naar fietsen.”

Fietsenmaker Jan Reubens (Sijsele): “We kunnen amper nog aan fietsen geraken”

Fietsmaker Jan Reubens:
Fietsmaker Jan Reubens: “De vraag is véél groter dan het aanbod. Vooral elektrische fietsen en koersfietsen worden massaal gevraagd.”© Davy Coghe

Of we het kort kunnen houden, omdat ze op dit moment niet weten waar gesprongen. Dat krijgen we bij elke fietsenmaker te horen die we bellen. Zelfs bij de grotere fietswinkels, die kunnen bogen op een heel team, is het alle hens aan dek. “Sinds 1983 zit ik in de sector maar dit maakte ik nog nooit eerder mee”, zegt Walter Wanneyn, oprichter van Fietsen Wanneyn in Brugge. Hij liet enkele jaren geleden zijn zaak over aan zijn zoon Bart, die een zevenkoppig team leidt. “Als essentieel beroep mochten de fietsenmakers tijdens de lockdown openblijven voor dringende herstellingen. Tijdens de eerste weken was er een klein beetje werk. Genoeg om mezelf bezig te houden, maar niet voldoende om ons personeel aan de slag te houden. Zij moesten helaas thuis blijven. Het bleef kalm tot een week voordat we mochten heropenen. Sindsdien is superdruk. Onze parking staat vol met fietsen die wachten op een herstelling of onderhoud.”

Iets verder in de streek staat Jan Reubens uit Sijsele er helemaal alleen voor. Zijn vader, van wie hij de zaak enkele jaren geleden overnam en die nog altijd meehielp, zit thuis met een schouderletsel. “Het is vliegen”, zegt Jan. “Helpen in de winkel, herstellingen uitvoeren, fietsen klaarzetten… Maar het grootste probleem is dat de fietswinkels bijna niet meer aan fietsen kunnen geraken. De vraag is véél groter dan het aanbod. Vooral elektrische fietsen en koersfietsen worden massaal gevraagd. Het fietsmerk Trek is bijna volledig uitverkocht, Grandville heeft het ook heel lastig om te leveren. Bijna alle merken hebben het moeilijk om de vraag te volgen. Iedereen zit daardoor in de penarie. Eerlijk: ook ik had die explosieve vraag niet zien aankomen. Ik had wel verwacht dat de mensen een alternatief zouden zoeken voor hun geannuleerde reis, maar dat ze allemaal op de fiets zouden springen… In de mate van het mogelijk probeer ik nu te werken op afspraak, zoals we ook deden tijdens de lockdown. Zo kon ik het beheersbaar houden en hoop ik het zo vol te houden. Nu zijn we bijna elke dag bezig. Vroeg beginnen en laat stoppen. Tja, het is gewoon deure doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier