Brugse schaatsers willen nieuwe piste

Voorzitter Nicky Herssens (achteraan, 2de van links), met het feestcomité en enkele schaatsers. © EV
Redactie KW

Nicky Herssens van de Brugse Kunstschaatsvereniging luidt de alarmbel. “Alle schaatsverenigingen die trainen in het Boudewijnpark kampen met een tekort aan ‘ijstijd’. En door de verouderde toestand van de piste en het gebrek aan investeringen, dreigen we straks helemaal zonder piste te zitten.” Volgens Geertrui Quaghebeur van Boudewijn Seapark is het zeker niet de bedoeling om de schaatspiste te laten verkommeren.

Er waren ooit tijden waar je het hele jaar door kon schaatsen op de ijspiste in Boudewijnpark, maar die lijken lang vervlogen. “Sinds het park in 2003 werd overgenomen door de Spaanse groep Aspro Ocio, kon er niet alleen minder maanden op het jaar worden geschaatst, maar werden de openingsuren van de schaatspiste én ook de beschikbare uren voor de clubs, enorm beperkt”, vertelt Nicky Herssens, die samen met de andere schaatsclubs de uitzichtloosheid van de situatie wil omkeren. “Ons kunstschaatsclub, met 120 tot 180 leden, krijgt bijvoorbeeld slechts 6 uur per week ter beschikking en daar blijft het bij, hoe vaak we het ook vragen. Ook de andere verenigingen, zoals de shorttrackclub met evenveel leden, hebben veel te weinig ijstijd en de freestyleclub moet zelfs trainen tijdens de publieke uren, wegens een volledig gebrek aan ijstijd. Dat is frustrerend, als je weet dat het ijs op andere momenten vaak gewoon leeg ligt. Het heeft blijkbaar te maken met onvoldoende opbrengst, wat we ergens wel begrijpen. Als je de beschikbaarheid echter bekijkt bij andere ijspistes, lukt het daar dan wel om de verenigingen meer uren te geven en een langer seizoen te hebben?”

De ijspiste in Boudewijnpark opent in oktober en sluit in maart, wat de clubs een erg kort seizoen geeft. “Daarom gaan wij voor én na die periode trainen op andere schaatspistes, zoals onder meer in Gullegem, de enige andere ijspiste in West-Vlaanderen.”

Onze provincie is karig bezaaid met slechts twee ijspistes in heel West-Vlaanderen. Als je weet dat er jaarlijks tijdens de publieke schaatsuren 50.000 à 60.000 schaatsers komen, is er alvast geen gebrek aan vraag. De ijspiste in het Boudewijnpark blijft echter voor alle schaatsers een publiekstrekker en verschaft al schaatsplezier sinds 1969 en dat is er duidelijk aan te zien.

Het is belangrijk dat ook het stadsbestuur de ernst van deze situatie inziet

“De piste zelf en ook de omringende accommodatie wordt niet meer onderhouden en dreigt dus te verloederen”, zegt Nicky Herssens. “Aspro Ocio maakte al duidelijk dat er geen grote investeringen komen aan de ijspiste en dat het dolfinarium en het park hun prioriteiten zijn. Daar kunnen wij begrip voor opbrengen, maar hierdoor vrezen wij zonder ijspiste achter te blijven als er plots grote kosten komen. Stel dat de koelinstallatie of de ijsmachine het begeeft, zullen ze die nog vernieuwen? Die vraag blijven de eigenaars ontwijken, dus de kans is reëel dat er plots helemaal niet meer kan worden geschaatst in het Boudewijnpark.” Dan blijft Gullegem over als enige schaatspiste in de hele provincie.

Eerste stappen

De schaatsclubs zijn daarom al langer vragende partij om een volledig nieuwe ijspiste op te trekken. “Waar die komt, maakt ons niet uit, maar hij moet er komen”, stelt Nicky Herssens. “Zo’n vijftal jaar geleden liet de Provincie een rendementsplan opstellen voor een 400 meter piste, met twee kleine pistes in het midden voor kunstschaatsen en shorttrack. Het project werd rendabel bevonden, maar zou 40 miljoen euro kosten. Met deze plannen gebeurde tot nu toe niets. Wij lieten ook zelf plannen uittekenen bij een Franse constructeur van ijspistes. Onze plannen omvatten een kleinere piste, waar alle clubs terechtkunnen, behalve voor het lange afstandsschaatsen. De kostprijs hiervoor bedraagt 5 miljoen euro. We hebben alle nodige contacten, expertise en zelfs mogelijk investeerders, dus we willen uit de startblokken schieten, maar kunnen dat niet doen vooraleer we samenzitten met het stadsbestuur over de mogelijkheden.”

Er is zeker geen intentie om de ijspiste te laten verloederen

“Er wordt al jarenlang gepalaverd over dit probleem en we namen reeds contact op met de bevoegde schepen, tot nu toe zonder resultaat. Wellicht zit de vernieuwing van het bestuur daar voor iets tussen, wat begrijpelijk is. Het is echter belangrijk dat ook het stadsbestuur de ernst van deze situatie inziet. Zo’n project neemt sowieso jaren in beslag, dus het is hoog tijd dat de eerste concrete stappen worden gezet om te vermijden dat de schaatsverenigingen en de talloze recreatieve schaatsers plots achterblijven zonder enige schaatsgelegenheid. Het belang van een ijspiste en de mogelijkheid tot het organiseren van schaatswedstrijden en -optredens heeft bovendien ook een positieve impact op het Brugse toerisme. In Brugge zijn ook echt talenten bevestigd die trainen voor de Olympische Spelen, we moeten daar trots op zijn. Het zou jammer zijn als die moeten uitwijken en later niet meer terugkomen.”

ontzettend duur

Sportschepen Franky Demon beaamt de vrees om op termijn zonder schaatsinfrastructuur te vallen. “Op het moment dat de studie voor een eventueel nieuwe ijspiste werd uitgevoerd, was Brugge, samen met Wevelgem/Gullegem, de meest haalbare locatie in West-Vlaanderen. Dat betekent niet dat het evident is om zo’n piste te bouwen en economisch rendabel uit te baten. De bouw en de exploitatie zijn ontzettend duur. Ondanks uitstekende prestaties van topsporters zoals Matthias Vosté, Ruben Blommaert en Bart Swings moeten we een dergelijk project rationeel benaderen. Zoiets kunnen we als stad niet alleen realiseren. Samenwerking met verschillende partners, gespecialiseerde private bedrijven en hogere overheden, is absoluut noodzakelijk.”

werkzekerheid

Commercieel manager van Boudewijn Seapark Geertrui Quaghebeur bedaart alvast de gemoederen over het gebrek aan investeringen aan de ijspiste. “Er is zeker geen intentie om de ijspiste te laten verloederen”, stelt ze duidelijk. “De schaatspiste is én blijft een belangrijk onderdeel van ons park. Het is in de winterperiode een belangrijke bron van inkomsten en stelt ons bovendien in staat om ons personeel ook in de winter werkzekerheid te bieden. De nodige kosten om de ijspiste draaiende te houden, worden dan ook nog steeds gemaakt. Zo installeerden we enkele maanden geleden nog nieuwe wc-blokken en ook op het nodige onderhoud aan de schaafmachine, beknibbelen we niet.”

De commercieel manager beaamt wel dat het dolfinarium en het attractiepark de corebusiness zijn van Boudewijn Seapark. (EV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier