Thomas Burssens (21) is een Bruggeling en student International Business Management aan de Arteveldehogeschool in Gent. Hij is een jongen die al sinds zijn zestiende een eigen bedrijf wil. “Het was een echte droom een bedrijf op te starten. Ik kom ook uit een gezin van ondernemers. Zowel mijn mama als mijn papa zijn gepassioneerde ondernemers. Mijn passie is om mensen te inspireren zichzelf te zijn en vooral te doen wat ze willen doen. Ik wil hen motiveren om te durven en anders te zijn.”
Thomas is al altijd gepassioneerd geweest door het leiderschap. Groepsprojecten op school of daarbuiten leidt hij met veel plezier. “Veel mensen zien dit als een negatieve eigenschap, maar ik help graag mensen een doel te kunnen halen. Zelf heb ik gewoon graag dat alles goed loopt, de taken verdeeld zijn en ik zelf ook mijn steentje kan bijdragen. Creativiteit, marketing en management zijn drie van mijn beste eigenschappen.”
Creativiteit, marketing en management zijn drie van mijn beste eigenschappen
Samen met zijn zakenpartner en overigens beste vriend Hamza Mokhtarmnou – uit Waregem – is de student-ondernemer beginnen nadenken over welk bedrijf ze graag wilden opstarten. “Het moest sowieso iets creatief zijn en iets te maken hebben met mode. Het was een zoektocht of we kwaliteit of een eerder goedkoop product op de markt wilden brengen.”
Vertrouwen in elkaar
Het duo is begonnen met het produceren van gepersonaliseerde T-shirts en truien. Via Instagram en andere sociale media zijn ze dat beginnen promoten. “Ons idee is nooit perfect geweest, we hebben er altijd aan moeten sleutelen. Elke dag veranderde er nog iets aan onze onderneming.” Als beste vrienden had men nooit verwacht dat de West-Vlamingen erin zouden slagen om zo vlot samen te werken. Volgens Thomas is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in elkaar. “Mijn tip naar alle toekomstige ondernemers is dat je de persoon waarmee je een onderneming opstart volledig moet vertrouwen, anders begin je er best niet aan.”
Niet veel later zijn de vrienden gestart met de webshop Cultus. Het is een kledingmerk dat staat voor exclusiviteit. Het is geen high end fashion of high end streetwear, maar wel exclusieve streetwear, waarin de klant zich speciaal voelt.”Hamza en ik zijn Cultus. De naam van het bedrijf is een samentrekking van de woorden ‘cultuur’ & ‘us’. “Hamza en ik zijn van twee totaal verschillende culturen, maar we geloven in hetzelfde. De dag van vandaag is er weinig gelijkheid in de wereld. Wij willen dit anders, wij willen culturen bijeenbrengen.”
Daarnaast is het voor Cultus heel belangrijk dat er persoonlijk contact is met hun klanten. Het financiële aspect komt bij hen op de tweede plaats. “De klant koopt niet enkel bij ons een trui, ze kunnen altijd bij ons terecht, soms leren we hen ook echt kennen. We betrekken ze ook bij ons bedrijf. Door ze bijvoorbeeld uit te nodigen als we een evenement met ons merk doen. Persoonlijk contact is voor ons zeer belangrijk, het is de ‘core’ van ons bedrijf.”
De dag van vandaag is er weinig gelijkheid in de wereld. Wij willen dit anders, wij willen culturen bijeenbrengen
De target van het bedrijf ligt in Gent. “Gent is een beetje de Silicon Valley van Vlaanderen, op vlak van startups. Heel veel kledingmerken en creatieve ondernemingen zijn hier gevestigd. Daarom is het de perfecte plek voor onze onderneming. Daarnaast komt ook iedereen samen in Gent die meewerkt aan Cultus. En bovendien zijn er enorm veel unieke locaties in de Oost-Vlaamse hoofdstad om er promotie-evenementen te organiseren. Dat maakt voor ons een mooie basis.” Omdat Thomas in Brugge woont en Hamza in Waregem nemen ze de bekendheid van hun merk ook mee naar hun thuissteden. En zo begon de naambekendheid ook daar vanzelf te ontstaan.
Wanneer Cultus eenmaal aansloeg bij het publiek, was het ook voor de zakenpartners heel duidelijk dat ze de exclusiviteit wilden bewaren, zodat je niet iedereen ziet rondlopen in truien van hun merk. Door het succes hebben Thomas en Hamza vrijwilligers gevonden die met hen willen meewerken. “Het zou voor ons onmogelijk zijn om alles te realiseren zonder onze crew. Daarom zijn we Nina Vandenhouten, Thomas Depaepe, Amandine Grulois, Sander van Bellegem en onze ex-vrijwilligers Stanley Cheung en Loes Grimonprez enorm dankbaar.”
Wat Cultus wel uniek maakt, is hun samenwerkingen met andere merken of creatievelingen. “Soms komt er de vraag om onze kledij te gebruiken in een promovideo of iets dergelijks. Alleen als het idee of concept in de lijn ligt van ons bedrijf, zien we een samenwerking zitten.” Ondertussen werkten ze samen met rapper Anton De Kesteleer voor zijn merchandise en met sport- en talentagentschap ‘Chasers’. “Als we zo mensen op weg kunnen helpen, doet dat ons goed en zien we hen niet als concurrenten.”
Samenwerken vanuit het buitenland
Het afgelopen jaar is Thomas veel in het buitenland geweest voor zijn opleiding. In het eerste semester zat hij in Canada en op dit moment nog altijd in Madrid. Toch blijft de samenwerking goed verlopen tussen de zaakvoerders. “Samen met Hamza verdelen we de taken echt goed. Sommige opdrachten doen we ook zelfstandig. We bespreken dan wel nog eens alles voor er een beslissing wordt genomen. Ook in januari, wanneer onze tweede collectie is gelanceerd, heeft mijn partner enorm veel inspanningen geleverd terwijl ik in het buitenland zat. Ik ben hem enorm dankbaar dat hij me steunt hierin.”
Als we vijf maanden aan een project hebben gewerkt, maak ik me zorgen over van alles. Hamza geeft dan een klets tegen mijn hoofd
Thomas is bij het lanceren van een project meestal vrij gestresseerd, daarbij is zijn zakenpartner ook een grote steun. “Als we vijf maanden aan een project hebben gewerkt, maak ik me zorgen over van alles. Hamza geeft dan een klets tegen mijn hoofd en wijst me erop dat ik me geen zorgen moet maken.”
“Wat de toekomst ons brengt is me onduidelijk, maar we hopen er echt onze job van te maken. Maar dat heeft tijd nodig en dat weten we maar al te goed. Onze ultieme droom is dat we hiervan kunnen leven en ons gezin ermee kunnen onderhouden in de toekomst. En een eigen kantoortje binnen de vijf jaar met zeker één vaste werknemer, dat zou het ideale zijn (lacht). Laat ons maar dromen.
KW Kaapt Gent
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier