Brugge wil parkeerbeleid wijzigen om weg vrij te maken voor nieuw Clubstadion

Club Brugge stelt zijn nieuwe stadionplannen voor op dinsdag 29 augustus. De buurtbewoners krijgen de primeur. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Eind deze maand legt het Brugs stadsbestuur een wijziging van het parkeerbeleid voor aan de gemeenteraad. Die moet mee het pad effenen voor een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge. Dé hamvraag blijft of blauw-zwart een sluitend mobiliteitsplan kan uitdokteren waarmee de bewoners van Sint-Andries zich kunnen verzoenen.

Op dinsdag 29 augustus organiseert Club Brugge een infomarkt voor de buurtbewoners van het Jan Breydelstadion, waarin de aangepaste plannen voor een nieuwe voetbaltempel op de site ontvouwd zullen worden. Deze week zijn de uitnodigingen verstuurd naar de brievenbussen van de 6.000 omliggende woningen in een straal van 1,5 kilometer rondom het stadion.

Blauw-zwart wil die wijzigingen eerst aan zijn buren uit de doeken doen vooraleer ze via de pers wereldkundig te maken, kwestie van geen olie op het vuur te gieten in dit gevoelig dossier. Begin september zal blauw-zwart bij de Vlaamse Overheid dan een nieuwe aanvraag indienen voor de bouw van een voetbalstadion met 40.000 zitjes.

Bouwverordening wijzigen

Vooraleer Club dit met enige kans op succes kan doen, moet de Stad Brugge haar bouwverordening wijzigen. De Raad voor Vergunningsbetwistingen had in februari immers de omgevingsvergunning voor die nieuwe voetbaltempel vernietigd omdat de plannen geen rekening zouden houden van het Brugs reglement. Dat zegt dat een parkeervraag volledig op het eigen terrein moet worden ingelost.

Club voorzag in de vorige plannen slechts 3.600 parkeerplaatsen op de site. De meeste voetbalsupporters die met de auto naar de wedstrijden komen, worden doorverwezen naar randparkings. Volgens de Raad bevestigen die randparkings precies dat de parkeerplaatsen niet volledig op Jan Breydel worden ingericht.

Parkeren op afstand

Om aan die kritiek tegemoet te komen, herschreef de Stad Brugge dat reglement. Op maandag 28 augustus legt urbanisatieschepen Franky Demon een gewijzigde bouwverordening ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De woorden ‘enkel parkeerplaatsen op eigen terrein’ zijn uit het reglement geschrapt.

Voortaan kunnen in Brugge grote projecten ook vergund worden indien ze, onder een aantal voorwaarden, voldoende voorzien in ‘parkeren op afstand’. Het nieuwe reglement moet niet enkel Club ten goede komen, het wordt ook een leidraad voor andere dossiers, zoals bijvoorbeeld dat van het Kaaidistrict.

Deelwagens

“De gemeenteraad zal een principiële beslissing kunnen nemen om de bouwverordening op een aantal zeer specifieke plaatsen – beperkt – te wijzigen met het oog op een toekomstgericht mobiliteitsbeleid”, legt schepen Franky Demon uit.

“De wijziging wil het mogelijk maken om alternatieve oplossingen voor de parkeerbehoefte uit te werken bij projecten met een bepaalde schaalgrootte, en zo dus de principes van een duurzaam parkeerbeleid te verankeren in de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.”

“In de nieuwe verordening wordt het gebruik van deelwagens ingevoerd en gestimuleerd. Bovendien worden een aantal nieuwe mobiliteitstools ingevoerd die in overeenstemming zijn met de nieuwste inzichten op dat gebied. Bijvoorbeeld moeten parkings een deel van de tijd kunnen gebruikt worden voor verschillende functies.”

Blauwe zone

Dat alleen lijkt onvoldoende om de malcontente buurtbewoners milder te stemmen en om nieuwe procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen te voorkomen, als de Vlaamse regering Club Brugge opnieuw een omgevingsvergunning verstrekt voor de bouw van een stadion. Blauw-zwart zal moeten uitpakken met een sluitend mobiliteitsplan, dat de hinder voor de buurt tot een minimum beperkt.

Burgemeester Dirk De fauw is alvast van plan om op wedstrijddagen een blauwe zone in te voeren in Sint-Andries, zodat voetbalsupporters ontmoedigd worden om hun auto te stallen in de buurt van het Jan Breydelstadion. Het schepencollege heeft dit al principieel beslist.

Combitickets

Nu staan er tijdens thuiswedstrijden van Club 8.000 auto’s kriskras geparkeerd in de straten rondom de Olympiasite. Club wil dit in zijn nieuw en groter stadion verhinderen via een systeem van combitickets, waarin een tarief voor de verplichte randparkings inbegrepen is.

In het eerste, vernietigende, ontwerp was sprake van zeven randparkings voor 5.855 auto’s. Van daaruit moeten 65 à 110 shuttlebussen de supporters naar haltes brengen aan het Provinciaal Archief, in de Leopold III-laan en in de Doornstraat. Club wil gebruik maken van de parkings ’t Zand en Station, maar ook van parkeerplaatsen in de Koestraat en Ten Briele, aan het Waggelwater en De Blauwe Toren. Club heeft al een akkoord voor de parking van het Zedelgemse bedrijf CNH.

Erfpacht

De Raad volgde ook de opposanten, die een expert onder de arm hadden genomen. Die had uitgerekend dat er gemiddeld twee passagiers in een auto zitten, terwijl Club in zijn eerste plannen gemiddeld drie passagiers (en dus minder auto’s richting Jan Breydel) voorzag.

De nieuwe plannen bevatten recentere mobiliteitscijfers. Momenteel onderhandelt blauw-zwart met Luc Beke van Global Estate Group, die op de vroegere veemarkt in Sint-Michiels een vastgoedproject realiseert, om op wedstrijddagen ook daar een randparking te kunnen inrichten.

Erfpachtvergoeding

“Onze nieuwe aanvraag vertrekt vanuit de gekende stadionplannen, zoals tijdens de vorige drie buurtinfomomenten gepresenteerd, maar houdt rekening met de ontvangen aandachtspunten die in februari 2023 tot de vernietiging van de toegekende vergunning hebben geleid”, luidt het bij Club Brugge. Voorts zijn de plannen ook aangepast aan de nieuwe reglementeringen inzake waterhuishouding en stikstof.

Rest nog één maar niet onbelangrijk detail. Politiek Brugge moet het nog eens worden over de grootte van de erfpachtvergoeding die Club zal moeten ophoesten voor de overname van de gronden op de Jan Breydelsite. Sommige gemeenteraadsleden vinden dat dit niet voor een symbolische euro kan en eisen garanties voor het geval dat dit bouwdossier zou mislukken…

Buurtbewoner vraagt onmiddellijke invoering van mobiliteitsplan

Buurtbewoner Toon Van Moerbeke, die zich outte als een van de grootste tegenstanders van het project, vraagt de Stad Brugge om nu al het voorziene mobiliteitsplan uit te voeren en niet te wachten op een nieuw voetbalstadion: “In 1996, toen de capaciteit van Jan Breydel uitgebreid werd, beloofde toenmalig schepen Dirk De fauw dat voetbalsupporters niet meer in de buurt van het voetbalstadion zouden mogen parkeren.”

Haan kraait al 27 jaar

“27 jaar later is dit nog altijd niet gerealiseerd. De haan kraait al 27 jaar lang! Het zou de geloofwaardigheid misschien herstellen. Als het niet kan voor 28.000 toeschouwers, waarom dan wel voor 40.000 voetbalfans? Het nieuwe stadion zal voor hinder zorgen in Sint-Andries én Sint-Michiels.”

“Nu wordt een gevaarlijk precedent gecreëerd: op vraag van een private ondernemer wordt een gemeentelijke bouwverordening gewijzigd. En geen enkel gemeenteraadslid protesteert! Ze zijn allemaal bang voor stemmenverlies in 2024.”

Hinder

“Club komt nu met nieuwe mobiliteitscijfers, maar wijzigt noch de inplanting noch de grootte van het stadion. Mag ik een expert citeren? Gewezen korpschef Dirk Van Nuffel heeft openlijk toegegeven dat een nieuw stadion in Sint-Andries op het vlak van veiligheid en mobiliteit de slechtste oplossing is.”

“De burgemeester luistert niet naar het hoofd van zijn lokale politie, maar spant zich achter de kar van Clubs vluchtende voorzitter Bart Verhaeghe. Laatstgenoemde heeft nochtans in 2013 verklaard dat blauw-zwart Jan Breydel zou verlaten omdat een groter stadion voor meer hinder zou zorgen. Zo kon Brugge de site een woonfunctie geven, gezien het woningtekort. Toen hanteerde hij dezelfde argumenten als veel buurtbewoners…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier