Bram is 30 jaar en woont samen met zijn vriendin Delphine Dusslier in Kanegem. In het dagelijks leven is hij actief als zelfstandig tuinaannemer, maar vliegen is zijn grote passie. "Ruim zeven jaar geleden ben ik hier in Ursel gestart met mijn opleiding om een pilotenbrevet te halen", blikt Bram terug. "Ondertussen raakte ik ook bevriend met heel wat andere leden van de club en werd ik ingeschakeld bij het formatieteam om de vliegtuigen mee over te brengen naar enkele buitenlandse bestemmingen."
...

Bram is 30 jaar en woont samen met zijn vriendin Delphine Dusslier in Kanegem. In het dagelijks leven is hij actief als zelfstandig tuinaannemer, maar vliegen is zijn grote passie. "Ruim zeven jaar geleden ben ik hier in Ursel gestart met mijn opleiding om een pilotenbrevet te halen", blikt Bram terug. "Ondertussen raakte ik ook bevriend met heel wat andere leden van de club en werd ik ingeschakeld bij het formatieteam om de vliegtuigen mee over te brengen naar enkele buitenlandse bestemmingen."Afgelopen winter stelde het team hem de vraag of hij wilde meevliegen als reservepiloot. "Dat ze me vroegen was een hele eer. Dit is een kans als privaatpiloot, die niet zomaar voor het grijpen ligt. Lang heb ik niet moeten twijfelen, al heb ik het wel met Delphine overlegd. Maar eigenlijk kon ze in mijn ogen al zien dat het beslist was", lacht Bram, die zijn vriendin ook heeft ontmoet in de vliegclub.De passie voor luchtvaart is er bij Bram al van jongs af. "Op mijn 18de heb ik nog getwijfeld om lijnpiloot te worden, maar de economische situatie toen was niet zo interessant om te starten. Ook de droom om piloot te worden bij defensie moest ik opbergen, omdat ik te groot ben."Bram zette zijn droom even opzij en startte met een eigen tuinaannemersbedrijf. Om zijn droom toch een stukje te vervullen, startte hij uiteindelijk een pilotenopleiding op sportvliegtuigen. De interesse is ondertussen exponentieel blijven stijgen. "Naast de pilotenvergunning ben ik me nog verder gaan verdiepen. Zo vloog ik al met staartwielvliegtuigen (een extra moeilijkheidsgraad ten opzichte van vliegtuigen met een neuswiel, red.) en afgelopen winter vervolmaakte ik ook een acrobatieopleiding."In zijn vrije tijd studeert Bram momenteel voor het behalen van een ATPL-licentie ofwel het brevet dat een lijnpiloot op zak heeft. "Het is blijven knagen. Als ik het nu niet zou doen, dan zou het er nooit meer van komen en zou er alleen maar spijt overblijven. Ik blijf actief als aannemer, maar als de kans zich aanbiedt om te gaan vliegen en de combinatie met thuis zit goed, dan waag ik misschien wel mijn kans bij een maatschappij.""De grootste motivatie om die cursus te volgen, is om te blijven evolueren als piloot", stelt Bram. "Veel fouten ontstaan door te lang dezelfde dingen te blijven doen. Ik wil uitdagingen blijven zoeken. De extra kennis maakt van mij een betere piloot. Bijvoorbeeld in die acrobatiecursus zoek je zowel de limieten van jezelf op als die van het vliegtuig. Die kennis neem je mee als je instapt in een van de sportvliegtuigen waarmee ik anders vlieg."Afgelopen maart had Bram een eerste trainingssessie in het formatieteam. "Tijdens die verplaatsingen naar het buitenland had ik wel al gemerkt dat het formatievliegen me lag. De uitdaging zit hem in de 100 procent concentratie die het vlakbij elkaar vliegen, vergt. De trainingen vallen goed mee, maar dat is niet bij elke vlucht zo. Iedere vlucht is anders qua weer of omstandigheden. Maar ik krijg intern een goede opleiding en elke oefenvlucht overlopen we achteraf ook de leerpunten."Momenteel vliegt Bram op plaats vier binnen het team. "Eigenlijk de moeilijkste plaats binnen het team. Zo stijg ik als laatste op en ben dus het verste van de leider. Dan is het hard werken in de cockpit om bij te benen. De vliegtuigen bewegen ook nog eens ten opzicht van elkaar. Dus om je plaats in de formatie vast te houden, moet je altijd op het zicht je positie met referentiepunten vasthouden."Dat de sfeer in de vliegclub goed zit merken we al snel, maar ook de sfeer tussen The Victors zelf is opperbest. "De vliegclub is enkel open tijdens de weekends. De activiteiten concentreren zich in het weekend, dus leer je elkaar automatisch beter kennen. Trouwens om een Victor te worden moet je ook in de groep passen. De andere piloten kijken niet alleen naar je vliegvaardigheid. Als we naar een airshow trekken, zijn we vaak enkele dagen weg. Je mag nog de beste piloot zijn, als je niet in de groep past, zal dat zich ook vertalen naar problemen in de lucht", rondt Bram Joly af.(Tom Brinckman)