Bewoners Louis Leynstraat in Rumbeke hopen op veiliger verkeer in nieuw circulatieplan

Sinds een jaar is het verkeer in de Louis Leynstraat flink drukker geworden, zeker in een schoolomgeving zorgt dat voor de nodige ongerustheid. (foto SB) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

De bewoners van de Louis Leynstraat kijken vol spanning naar het nieuwe circulatieplan in Rumbeke, waarvan al enkele krachtlijnen bekend zijn. Ze hopen dat ook hun straat aan bod komt, want: “Auto’s rijden hier vaak te snel!” Schepen Griet Coppé kan hen alvast deels geruststellen, de Louis Leynstraat wordt meegenomen binnen de plannen.

De stad is momenteel volop bezig met de ontwikkeling van een nieuw circulatieplan voor Rumbeke. Daarbij moeten de verkeersstromen beter op elkaar afgestemd worden en gevaarlijke kruispunten aangepakt. Ondertussen zijn al enkele krachtlijnen bekend, zo krijgen verschillende straten eenrichtingsverkeer en worden gevaarlijke kruispunten aangepakt. Een van die kruispunten is dat aan ‘t Kapoentje. De details moeten nog duidelijk worden, maar in de aanpalende Louis Leynstraat hopen ze alvast dat er verder gekeken wordt.

“De straat is de laatste jaren een pak gevaarlijker geworden”, horen we van Kevin Keustermans en Elke Maertens. Zij wonen ondertussen bijna vijf jaar aan het begin van de straat. “Vooral het laatste jaar is het verkeer flink toegenomen. Dat komt vermoedelijk door de nieuwe wijken rond de Koestraat en Maria’s Lindestraat. De Louis Leynstraat is de perfecte sluipweg daar naartoe.”

“Vooral voor fietsers is het hier bij momenten echt gevaarlijk”

“Momenteel is er tweerichtingsverkeer in de straat, maar er wordt ook aan beide kanten geparkeerd. Dat wil zeggen dat het hier op drukke momenten, en met twee scholen in de buurt zijn die er vaak, heel veel verkeer is. Auto’s kunnen soms niet door of moeten achteruit rijden om een andere auto door te laten. Daartussen rijden er dan ook nog eens heel wat fietsers en dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Als het dan wat kalmer is, trekken de auto’s erg snel op en ook dat is weer gevaarlijk natuurlijk. We proberen zelf zoveel mogelijk met de fiets te doen en kennen de gevaarlijke punten ondertussen, en dat is hier zeker het geval.”

Geen voorrang

“Tot slot heeft de Louis Leynstraat normaal voorrang op de Rumbeeksesteenweg, maar ervaring leert dat die voorrang zelden wordt gegeven. Wel aan de chauffeurs komende uit de Blinde Rodenbachstraat, maar niet aan die van de Louis Leynstraat en ook dat is niet ideaal. Ik vermoed dat veel mensen gewoon niet weten dat ze voorrang moeten geven. Misschien dat extra signalisatie een oplossing kan bieden?”

“Zebrapad aan Kloosterstraat zou een flinke meerwaarde betekenen”

De bezorgdheden komen niet alleen van Kevin en Elke, maar ook van de buren, waarbij ze zich nu verzamelen en collectief hun bekommernissen naar voor brengen. “We hopen dat onze straat niet vergeten wordt. Het invoeren van eenrichtingsverkeer lijkt ons een goede zaak, net als van de Louis Leynstraat een fietsstraat maken. Daarnaast lijkt een zebrapad aan het kruispunt van de Louis Leynstraat met de Kloosterstraat ons ook een goed idee. Daar passeren heel wat kinderen, zowel te voet als met de fiets.”

Alle info

Schepen van Mobiliteit Griet Coppé verwijst naar de infomomenten op dinsdag 26 en woensdag 27 oktober in het Fabriekspand. “We hopen daar heel veel inwoners van Rumbeke te mogen ontvangen. We beginnen met een kleine uiteenzetting, waarna iedereen gepersonaliseerde vragen kan stellen”, aldus de schepen. “Alle details van het circulatieplan zullen uit de doeken worden gedaan en daarbij kan ik nu al zeggen dat de Louis Leynstraat zeker aan bod komt. Niets binnen het circulatieplan is nu al definitief en we gaan graag in gesprek met de mensen. Tegen eind dit jaar moet er dan een definitieve besluitvorming zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier