Bekende orthodontiste failliet, honderden patiënten weten niet waarheen

De ondernemingsrechtbank sprak het faillissement van Goeffers Orthodontie BV uit. (foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

“Mijn dochter liet er een beugel plaatsen, we betaalden al ruime voorschotten, maar we weten totaal niet hoe het nu verder moet.” Tientallen patiënten blijven verweesd en onwetend achter na het faillissement van de bekende orthodontiepraktijk van Kathy Goeffers. Een zware valpartij zou aan de basis van het opmerkelijke faillissement liggen.

Kathy Goeffers: het is een naam als een klok in de sector van de orthodontie in de brede Brugse regio. In de praktijk aan ‘t Bilkse in Brugge, in een ruim modern en lichtrijk pand, kwamen meerdere generaties langs voor het plaatsen van beugels of andere ingrepen om het gebit te optimaliseren. Maar dat is nu dus verleden tijd. Alvast voor wat de praktijk van Goeffers betreft, want in het pand zijn nog andere orthodontisten actief die niet onder het faillissement vallen. Zij hebben niets met dit faillissement te maken.

Facebookgroep

Op 3 juli sprak de ondernemingsrechtbank het faillissement uit van Goeffers Orthodontie BV. Meester Dave Pardo werd aangesteld als curator door de ondernemingsrechtbank voor de afhandeling van dit faillissement. “De problemen rond Goeffers Orthopedie zijn ontstaan doordat de medische toestand van mevrouw Goeffers het haar onmogelijk maakt om haar beroep nog verder uit te oefenen”, zegt meester Pardo. De curator wil op die situatie niet al te diep ingaan, maar naar we vernemen kwam Kathy Goeffers, die de zaak in 1982 oprichtte, zwaar ten val in haar praktijk.

Door het faillissement staan heel wat klanten in de kou. De vele gedupeerden verzamelden zich op de Facebookgroep ‘Gedupeerden faillissement Kathy Goeffers’. In deze groep delen de gedupeerden hun ervaringen met elkaar en geven ze informatie door over mogelijke oplossingen om alsnog behandeld te kunnen worden.

“Het ergste is dat er zo goed als geen informatie komt over deze situatie”, zegt Nathalie van Bos, een van de gedupeerden. “Mijn dochter is in behandeling bij de orthodontiepraktijk van Kathy Goeffers. We lieten er een beugel plaatsen, maar uiteraard vergt dat nog opvolging en nabehandelingen. En daarvoor werden ook al voorschotten betaald. Het is in de orthodontie gebruikelijk dat er wordt gewerkt met voorafbetalingen voor meerdere behandelingen. Orthodontie is een dure aangelegenheid, dus het gaat telkens om grote bedragen van honderden euro’s. Veel orthodontisten zijn immers niet-geconventioneerd, wat betekent dat ze vrij hun tarieven mogen bepalen. Maar het grootste probleem is dat we geen orthodontist vinden die de verdere behandeling van mijn dochter kan of wil opnemen…”

Valpartij

Nathalie van Bos is verre van het enige slachtoffer van het faillissement van Goeffers orthodontie. Ook Betty Brouckaert is bij de gedupeerden. “Er zouden wel 600 gedupeerden zijn”, zegt ze. “Bij mijn zoon werd een jaar geleden bij Goeffers een behandeling opgestart, waarbij ook een beugel werd geplaatst. Maar de verdere nabehandelingen werden steeds maar uitgesteld. Ik weet intussen dat mevrouw Goeffers eind vorig jaar een erg onfortuinlijke valpartij heeft gemaakt, waarvan ze lang moest herstellen. Daar heb ik zeker begrip voor. Daarna kwam de corona-onderbreking. Toen ook dat achter de rug was, bleef het onduidelijk wat er moest gebeuren.”

“Ik ken mama’s die bij hun kinderen de beugel er gewoon laten uithalen en geen verdere behandeling meer doen, omdat het te duur uitkomt…”© Getty Images

“Uiteindelijk heeft een andere orthodontist, uit Limburg, een aantal behandelingen overgenomen, maar dat was zeker niet tot ieders tevredenheid. Naar ik verneem was het de bedoeling dat hij de praktijk zou overnemen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat was dus ook geen oplossing”, weet Brouckaert.

“De meeste collega’s willen niet voortwerken op een behandeling die iemand anders opstartte”

“Het grote probleem is dat de meeste orthodontisten niet willen verder werken op een behandeling die door iemand anders werd opgestart”, zucht Betty Brouckaert. “En als ze toch iets willen doen, moeten alle blokjes en beugels eruit om van vooraf aan te beginnen. Ik moet niet uitleggen dat de kosten dan serieus oplopen… Zo ken ik al mama’s die bij hun kinderen de beugel er gewoon laten uithalen en geen verdere behandeling meer doen, omdat het te duur uitkomt… Je moet weten dat een orthopedische behandeling in veel mindere mate door het ziekenfonds wordt terugbetaald dan een behandeling door een tandarts. En om het helemaal mooi te maken: er werden zelf nog facturen uitgestuurd kort voor én zelfs na het faillissement voor prestaties die nog uitgevoerd moeten worden. Ik raad alvast iedereen aan die niet te betalen.”

“Wij willen met de verzamelde gedupeerden niet mevrouw Goeffers persoonlijk viseren, maar hekelen het feit dat er geen opvolging is van die dossiers. We blijven allemaal in de kou staan. De overheid zou toch op een of andere manier moeten kunnen tussen komen in dit soort zaken”, besluit Brouckaert.

De redactie probeerde via allerlei manieren de mensen van Goeffers Orthodontie BV te bereiken, maar waar was niemand bereikbaar voor commentaar.

Wat moet je nu doen als patiënt?

Het faillissement van Goeffers Orthopedie zorgt voor heel wat financiële en in zekere zin ook medische schade bij de vele cliënten. “De problemen rond Goeffers Orthopedie zijn ontstaan doordat de medische toestand van mevrouw Goeffers het haar onmogelijk maakt om haar beroep nog verder uit te oefenen”, zegt meester Dave Pardo, die door de ondernemingsrechtbank werd aangeduid voor de afhandeling van dit faillissement. “Er werd op zoek gegaan naar een overnemer. Deze leek op een bepaald moment ook gevonden, maar dat is finaal toch afgesprongen. In die omstandigheden werd dus het faillissement aangevraagd. Waarom er niet werd overgegaan tot vereffening in plaats van een faillissement? Daar kan ik niet op antwoorden. Ik ben er pas bij betrokken toen ik werd aangewezen als curator voor dit faillissement.”

“Als curator kan ik in deze zaak niet zoveel doen gezien het gaat om een heel erg specifieke activiteit die niet zomaar voortgezet kan worden. Ik hoor intussen van de gedupeerden dat het moeilijk is om een andere orthodontist te vinden. Blijkbaar wordt er ook met verschillende systemen gewerkt. Intussen heb ik wel contact opgenomen met de beroepsorganisatie van de orthodontisten en zo kreeg ik een lijst met de contactgegevens van alle orthodontisten van Oost- en West-Vlaanderen. Er wordt gezorgd dat er nog een administratief medewerkster tijdelijk in dienst blijft om alle personen die een afspraak hadden op te bellen om deze, waar mogelijk, door te verwijzen. Personen die kunnen aantonen dat ze betaalden voor prestaties die niet werden geleverd, kunnen mij contacteren om een aangifte van schuldvordering.” (PDV)