Poperinge wil TreinPunt in station

Burgemeester Christof Dejaegher is het idee van een TreinPunt genegen. © MD
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De Poperingse gemeenteraad keurde maandagavond een motie goed die de NMBS moet aansporen om werk te maken van een aantal knelpunten van het station in Poperinge. Het stadsbestuur wil onder meer de loketten behouden, maar volgens Open VLD is dat niet realistisch en zou het stadsbestuur beter pleiten voor een privaat TreinPunt.

De NMBS werkt momenteel aan het vervoersplan 2020-2023. Het Poperingse stadsbestuur wil met een motie enkele knelpunten van het station aankaarten. Zo verzoekt de motie de NMBS om een tweede spoor langs de volledige spoorlijn 69 aan te leggen of dit alleszins concreet te onderzoeken, om volwaardig deel te nemen aan de opmaak van een masterplan voor de opwaardering van de stationsomgeving, om de perrons te moderniseren en om de stationsparking langs de Nieuwstraat met enkele tientallen parkeerplaatsen uit te breiden.

Oppositiepartij Open VLD juichte de motie toe, maar vond sommige vragen niet realistisch. “We kunnen de hoop koesteren dat het spoor ooit ontdubbeld wordt, maar ik denk dat we moeten beseffen dat dit heel onwaarschijnlijk is”, zei Isabel Sticker (Open VLD). “Ook het behouden van de loketten is minder realistisch, zeker als je weet dat de ticketverkoop aan die loketten gekelderd is. Bovendien zijn de openingsuren al teruggeschroefd en het lijkt ons onwaarschijnlijk dat de NMBS de klok nog zal terugdraaien.”

Isabel Sticker diende dan ook een amendement in op de motie, meer bepaald op het punt over het behoud van de loketten. “In het geval de openingsuren van de loketten toch verder afgebouwd worden, is het aan de NMBS om de mogelijkheid van een TreinPunt te onderzoeken: een handelszaak binnen het bestaande stationsgebouw, die naast zuiver commerciële producten – kranten, koffie of broodjes – ook een beperkt aanbod aan NMBS-producten verkoopt en de wachtruimte voor de reizigers kan blijven openstellen”, citeerde Isabel Sticker haar eigen amendement.

Het schepencollege had wel oor naar het voorstel van Open VLD. “Bedankt voor opfrissen van ons geheugen, want het idee van een TreinPunt is een oud idee”, antwoordde burgemeester Christof Dejaegher (CD&V). “Dat is al eens gevallen in een bespreking tussen mijzelf en de NMBS toen er enkele jaren geleden al eens sprake was van de sluiting van de loketten in het station van Poperinge. Die sluiting is uiteindelijk niet doorgegaan. De reden hiervoor is dat er in het station van Poperinge als eindstation nog steeds een veiligheidsmedewerker vereist is voor het rangeren van de treinen. Toen was het idee: waarom niet doen zoals Bpost en werken met postpunten, waarbij na de sluiting van postkantoren in bepaalde dorpen buurtwinkels bepaalde producten en diensten van Bpost overnamen. Toen zag NMBS dit als niet haalbaar onder meer omdat hun productensysteem te ingewikkeld was. Maar het kan zeker geen kwaad om dit idee nog eens van onder het stof te halen.”

De meerderheidscoalitie keurde het amendement dan ook mee goed. “Op één detail na. We hebben het amendement nog eens gesubamendeerd, want in uw amendement hebt u het over het zoveel mogelijk behouden van de dienstverlening aan de stationsloketten, terwijl wij zeggen dat gewoon moeten behouden worden. Wie niet waagt, niet wint. Ik vind niet dat wij moeten zeggen dat wij er niet meer in geloven. Wij hebben nog altijd vrij veel inwoners die niet goed overweg kunnen met automaten of apps”, besloot burgemeester Christof Dejaegher. (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier