Uitbating parking K dreigt Kortrijk tegen 2032 “10 miljoen euro” te kosten, schepen Weydts ziet geen reden tot paniek

De schuldenput voor parking K in Kortrijk dreigt de volgende jaren uit te diepen tot 10 miljoen euro. © Stad Kortrijk
Jan Steenhoudt
Jan Steenhoudt Editieredacteur KW Kortrijk – Menen – Waregem

Op de gemeenteraad van 3 juli heeft CD&V-gemeenteraadslid Benjamin Vandorpe met de schuldenput van de parking K in Kortrijk opnieuw een heet hangijzer naar voren gebracht. De oppositie vreest dat de exploitatie van de parking, sinds 2017 in handen van de stad, door “het wurgcontract” tegen 2032 meer dan 10 miljoen euro verlies zal betekenen. Schepen van Mobiliteit en oud-voorzitter van AGB Parko Axel Weydts (Vooruit) ziet evenwel geen structureel probleem, maar wijst onder meer naar onvoorziene omstandigheden. “De inflatie na de oorlog in Oekraïne en de corona- en energiecrisis waren niet te voorspellen. Bovendien bekijken wij het parkeergebeuren in Kortrijk als één geheel, en daar maken we net winst.”

Even terug naar 11 maart 2010. Met de K in Kortrijk wordt dan het op dat moment grootste winkelcentrum in België geopend. Voor de likkebaardende shoppers die met de auto naar de binnenstad komen, is onder meer plaats voorzien in de parking onder de K. Die parking is, net als het Kortrijkse winkelcentrum, in handen van de Union Investment Real Estate AG, een dochtermaatschappij van het DZ Bank Group.

Het Duits bedrijf laat de exploitatie van de parking over aan Q-Park, een Nederlandse multinational die zich richt op parkeerdienstverlening in eigen land én in België. Q-Park heeft in Kortrijk enkel parking K in beheer, alle andere zijn in handen van AGB Parko Kortrijk. Maar al snel komt er een kink in de kabel. In de jaren na de opening, na tal van problemen, wordt duidelijk dat zowel K in Kortrijk als Q-Park spijt hebben van de overeenkomst. “Vooral op het vlak van service waren er problemen”, zegt Axel Weydts, huidig schepen van Mobiliteit (Vooruit) en in die periode voorzitter van Parko.

“Er waren opstoppingen en technische problemen die niet opgelost werden. Q-Park kon de parking niet rendabel uitbaten, omdat het zich concurrentieel moest opstellen tegenover de Parko-parkings in de stad. Bij een hogere tarifering zouden shoppers bijvoorbeeld kunnen uitwijken naar de nabijgelegen parking onder de Veemarkt.”

Wij vinden dit nog steeds een wurgcontract, zonder de mogelijkheid om op te zeggen. De kosten werden zwaar onderschat, met als gevolg dat Kortrijk met een verlieslatende uitbating zit – Benjamin Vandorpe (gemeenteraadslid CD&V)

In 2017, zo’n zeven jaar na de opening van het winkelcentrum, keken beide partijen in de richting van Parko als oplossing voor hun probleem. “Wij waren géén vragende partij”, benadrukt Weydts. “Maar uiteraard wel geïnteresseerd om de huur over te nemen. We zouden voor Kortrijk een uniek eenheidstarief kunnen invoeren, net als een eerste uur gratis parkeren, een toegift voor de shopper die voordien in alle parkings behalve in die onder de K van toepassing was.”

Schepen van Mobiliteit voor Vooruit Axel Weydts (links) en CD&V-gemeenteraadslid Benjamin Vandorpe staan lijnrecht tegenover elkaar inzake het dossier Parking K. (gf)
Schepen van Mobiliteit voor Vooruit Axel Weydts (links) en CD&V-gemeenteraadslid Benjamin Vandorpe staan lijnrecht tegenover elkaar inzake het dossier Parking K. (gf)

Wurgcontract of net “billijk”?

In die optiek onderhandelde Weydts, samen met burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD), een vijftien jaar durend contract, dat in 2032 af zou lopen. Een contract waar de oppositie, en met name CD&V, meteen heel wat bedenkingen bij had. “Die reserves zijn op heden dezelfde”, zegt Benjamin Vandorpe, gemeenteraadslid voor CD&V. “Wij vinden dit nog steeds een wurgcontract, waarbij er geen mogelijkheid is om die op te zeggen. De kosten werden indertijd zwaar onderschat, met als gevolg dat Kortrijk met een verlieslatende uitbating zit, zonder duidelijke meerwaarde voor de Kortrijkzaan zélf.”

De stad beschouwt het parkeergebeuren ook niet als een melkkoe, maar als één geheel, een sturende beleidsoverweging waarbij we de verliescijfers willen beperken. Globaal gezien maken we zelfs een winst van 790.747 euro – Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit)

Op de gemeenteraad van maandag 3 juli bracht Vandorpe het contract daarom nogmaals ter sprake, gestaafd met door de stad verschafte cijfers. “Of de gebruiker hier meer voordeel haalt, is zeer de vraag. De break-evenambitie werd in de verste verte niet gehaald. Jaar na jaar wordt er verlies geleden. Gemiddeld zo’n half miljoen euro per jaar, sinds 2017. Ook dit jaar is er tussentijds opnieuw een verlies op te tekenen, net zo groot als over dezelfde periode vorig jaar.”

“Er is dus geen beterschap in zicht, ook niet in de nabije of verre toekomst. Zelfs al zou de bezettingsgraad tot het theoretische niveau van 100 procent stijgen, dan nog zou er verlies geleden worden. En volgens de prognoses van Stad Kortrijk zelf zal het verlies de komende jaren verder oplopen tot boven de 600.000 euro per jaar. Resultaat, een put van 10 miljoen euro voor een parking die nooit de onze zal worden.”

Het is onvoorstelbaar dat de stadscoalitie en de schepen weigeren om een gesprek aan te gaan met de verhuurder. Er valt niks mee te verliezen, enkel mee te winnen – Benjamin Vandorpe

Maar die mening deelt schepen van Mobiliteit Weydts niet. Hij vindt het in 2017 afgesloten contract nog steeds “billijk”. “Er is geen structureel probleem”, verdedigt hij de beslissing. “Die schuldenput is vooral te wijten aan onvoorziene omstandigheden. In 2020 zou er een aanpassing volgen van de tarieven, zoals dat bij elke start van een nieuwe legislatuur het geval is. De stad heeft van die indexatie echter nauwelijks profijt gehad, omdat in maart 2020 de coronapandemie toesloeg. Alle winkels gingen dicht. Nadien was er ook nog de energiecrisis, en inflatie door de oorlog in Oekraïne. Met als gevolg dat de parking twee jaar lang niet gerendeerd heeft.” “

“De cijfers die meneer Vandorpe gebruikt, zijn trouwens opgevraagd in de zomer van 2022. We weten nu al dat we, nu de energieprijzen dalen, onze uitgaven toen serieus overschat en onze inkomsten onderschat hebben. Bij de nieuwe wijziging van ons Meerjarenplan eind dit jaar zullen er meer realistische cijfers te zien zijn.”

Weydts ziet dus geen enkele reden tot paniek. “Net zoals mijn Financieel Directeur en het Parko-team, inderdaad. De stad beschouwt het parkeergebeuren ook niet als een melkkoe, maar als één geheel, een sturende beleidsoverweging waarbij we de verliescijfers willen beperken. Globaal gezien maken we zelfs een winst van 790.747 euro. Winst die, mocht de parking in privéhanden zijn, in zijn volledigheid naar aandeelhouders zou vloeien. Dat geld wordt nu voor honderd procent opnieuw in de stad geïnvesteerd.”

“Dat klopt niet”, beweert Benjamin Vandorpe. “De winst van Parko heeft niets te maken met het uitbaten van parkeerplaatsen. Die was verlieslatend, vooral door de exploitatie van parking K in Kortrijk. Neen, de winst kwam er enkel dankzij het uitschrijven van GAS-boetes.”

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts ziet het parkeergebeuren in Kortrijk als een geheel. “En daar maken we net winst”, zegt hij.
Schepen van Mobiliteit Axel Weydts ziet het parkeergebeuren in Kortrijk als een geheel. “En daar maken we net winst”, zegt hij. © Stad Kortrijk

Heronderhandeling weinig slaagkans

Toch kan ook Weydts niet ontkennen dat de schuldenput van Parking K de volgende jaren zal blijven oplopen. CD&V en Vlaams Belang riepen op de gemeenteraad dan ook op tot de heronderhandeling van het contract. “Ik heb voorgesteld om het College van Burgemeester en Schepenen een mandaat te geven om gesprekken aan te knopen met K in Kortrijk”, aldus Vandorpe. “Met 56 miljard euro in hun portefeuille zal Union Investment Real Estate toch niet wakker liggen van een heronderhandeling? Dat dit voorstel door de volledige meerderheid (15 stemmen voor, 23 tegen, red.) afgeschoten werd, kan er bij mij niet in. Het is onvoorstelbaar dat de stadscoalitie en de schepen weigeren om een gesprek aan te gaan met de verhuurder. Er valt niks mee te verliezen, enkel mee te winnen.”

Wat hebben wij de verhuurder te bieden, als tegenprestatie? De kans op slagen is nihil – Axel Weydts

Maar heronderhandelen heeft weinig zin, denkt Weydts. “Wat hebben wij de verhuurder te bieden als tegenprestatie? De kans op slagen is nihil. Trouwens, in 2020 konden we de tarieven ook met 12 procent geïndexeerd hebben. Met extra kosten voor de mensen als gevolg. Wat zou de reactie van de oppositie dan geweest zijn? Het was een politieke beslissing om dat niet te doen. Een beslissing waar ik nog steeds met volle overtuiging achter sta.”

Ook daar heeft Vandorpe zijn bedenkingen bij. “Als stad heb je leverage. Je kan de prijzen in in parking K optrekken, tot het niveau wat ze zouden moeten zijn om de huur te compenseren. Shoppers zullen mijn inziens dan andere opties, zoals de Ring Shopping, zoeken. Je zal de K zo snel aan de onderhandelingstafel krijgen. Het is meer gebaat met meer shoppers, dan met een hogere huur voor hun parking.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier