N-VA wil alleen fietsstraten in de Wervikse schoolomgevingen: “Alleen maar irritatie”

Sanne Vantomme in de fietszone in de Molenstraat die werd uitgebreid en nu begint ter hoogte van de Grauwe Zusterstraat. © EDB
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Medewerkers van de firma APK Group kwamen de fietszones op punt stellen. Ondertussen pleit de oppositiepartij N-VA er opnieuw voor om de fietsstraten enkel te behouden in de schoolomgevingen. “De automobilisten zijn gefrustreerd en de fietsers zijn geïrriteerd door een auto die dicht op hun achterwiel zit”, zegt fractieleider Sanne Vantomme. “Tientallen keren heb ik meegemaakt dat de fietsers afstappen om de wagens te laten passeren. Dit kan ook de bedoeling niet zijn.”

“Door deze maatregel van fietszones in te voeren is het ons inziens zelfs een stuk gevaarlijker geworden voor de zwakke weggebruiker. Laat het gezond verstand zegevieren en schaf de fietsstraten over het volledige centrum af. We zijn wel voorstander van fietsstraten in elke schoolomgeving, want ieder kind is voor ons evenveel waard. En niet alleen deze van het vrij onderwijs.”

Onduidelijkheid

Daarin kwam nu verandering. De directie van de basisschool Futura was al lang vragende partij voor een fietsstraat in de Hellestraat. Het stuk tussen de Rapetstraat en Ooststraat is voortaan ook een fietsstraat. “Ook worden er te weinig controles gedaan om dit te handhaven”, oordeelt de fractieleider. “Men mag duizend borden plaatsen als er geen controle is, dan wordt het veelal aan de laars gelapt. Hetzelfde wat de zone 30 betreft.”

Er vonden de afgelopen weken in het straatbeeld diverse aanpassingen plaats aan de fietszones. Een paar fietsstraten vallen weg, er komen ook nieuwe bij. Na een proefperiode van liefst drie jaar worden de fietszones in Wervik en Geluwe definitief. De Sint-Medardusstraat en het begin van de Leiestraat tot aan de winkel Chicolat vormen niet langer een fietszone. “Dat zorgt voor onduidelijkheid, zowel bij de fietsers als de automobilisten”, zegt Sanne. “Fietsers komen bijvoorbeeld uit de fietszone in de Magdalenastraat, dan is het plots geen fietsstraat meer en wat verderop wel opnieuw. Zorg voor duidelijkheid.” De komende maanden worden er nog heel wat aanpassingen rond mobiliteit doorgevoerd. Zo komt er een aantal P30-parkeerplaatsen (kortparkeren 30 minuten, red.) bij en daarna gaat men de blauwe zone gevoelig inkrimpen. In deelgemeente Geluwe verdwijnt de blauwe zone zelfs volledig.

Lachertje

“We zijn geen voorstander om de blauwe zone af te schaffen”, geeft Sanne aan. “Deze is noodzakelijk voor de plaatselijke middenstand. Deze mensen hebben het al moeilijk en als we nog de blauwe zone gaan afschaffen dan kan dit voor sommige zaken een doodsteek zijn. De blauwe zone zorgt voor meer rotatie. Wetende dat de controle op kortparkeren in de blauwe zone van Wervik en Geluwe onvoldoende is. Buiten de blauwe zone is de controle op kortparkeren zelfs een lachertje.”

“Eigenaars van wagens van vreemde origine worden stelselmatig niet beboet”

“We hebben verschillende klachten gekregen van handelaars binnen en buiten de blauwe zone dat er wagens soms uren en zelfs dagen parkeren op de P30-plaatsen. De pakkans en handhaving buiten de blauwe zones blijven een pijnpunt. Deze verzuchtingen brachten we meermaals op de gemeenteraad, jammer genoeg zonder gevolg.”

Nieuwstraat

“We zijn wel te vinden om waar dat het kan de blauwe zone in te korten of gedeeltelijk af te schaffen. Bijvoorbeeld de Speiestraat en Duivenstraat. En zelfs de Nieuwstraat die we enkel kunnen goedkeuren als er genoeg plaatsen voor kortparkeren geïmplementeerd worden. Voor de enige handelszaak die er nog rest (deze van Marleen Salomez, red.) is dit van primordiaal belang. In de Nieuwstraat zijn er veel klachten omdat eigenaars van wagens van vreemde origine stelselmatig niet beboet worden doordat de diverse landen geen gegevens uitwisselen. Dit agendeerden we ook al op de gemeenteraad, eveneens zonder gevolg.”

“In de Sint Medardusstraat zouden we graag de blauwe zone behouden want voor je het weet staat het ’s morgens om 8 uur vol met leerkrachten en medewerkers van de twee woonzorgcentra in de buurt. We zijn voorstander om de blauwe zone in de Ieperstraat in Geluwe te behouden ofwel voldoende P60-plaatsen te voorzien..”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier