“Meer fietsstraten zorgden voor minder ongevallen”: toch blijft mobiliteit beladen verkiezingsonderwerp in Kortrijk

N-VA en Vlaams Belang vinden dat er te veel fietsstraten zijn, zoals hier op de Grote Markt. © Kurt De Schuytener
Jules Fremaut

De traditie wil dat lokale verkiezingen steevast draaien rond de drie V’s: veiligheid, vuil en verkeer. Vooral dat eerste kwam aan bod tijdens deze campagne, maar ook verkeer oftewel mobiliteit is een felbeladen onderwerp. Moeten er de komende jaren nog fietsstraten bijkomen in het Kortrijkse centrum of moet er net geschrapt worden? Moet de knip in Bissegem teruggedraaid worden? En wat met de staat van de fiets- en voetpaden?

In 2020 werd Kortrijk gekroond tot beste fietsstad van Vlaanderen: de kroon op het werk van Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit). Het aantal fietsers gaat crescendo, net als het aantal fietsstraten en zone 30’s. In de binnenstad zijn er sinds 2019 nu zo’n 75 fietsstraten. De evaluatie vorig jaar – vier jaar na de invoering – was positief. “Dat de fietszone zijn doel niet heeft gemist, is duidelijk: het aantal fietsers is op enkele jaren tijd met ruim 40 procent gestegen, terwijl het aantal fietsongevallen met bijna 50 procent is afgenomen”, klonk het toen bij Axel Weydts. Ook in de deelgemeenten – zoals de schoolomgeving in Heule en de Bellegemsestraat – worden ze nu nog meer ingevoerd.

Autopesten

Vooruit wil dan ook maar wat graag doorgaan op dat elan als het vanaf 2025 opnieuw aan de bestuursknoppen mag zitten. “Vooruit kiest voor een autoluw centrum. Het centrum moet bereikbaar blijven voor wie met de auto komt of moet komen. We gaan verder op het ingeslagen pad van schepen Axel Weydts: een leefbaar centrum met steeds meer ruimte voor voetgangers en fietsers en meer beleving voor bewoners en bezoekers”, zegt Maxim Veys, kandidaat-burgemeester voor Vooruit.

Maar Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) omschrijft dat beleid als ‘autopesten’. “Het Vlaams Belang wil dat het autopesten stopt en pleit voor een ommezwaai in het Kortrijkse mobiliteitsbeleid waarbij er wél nog plaats is voor de auto, met uiteraard voldoende aandacht voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer”, aldus Vermeersch. Ook Axel Ronse (N-VA) vindt dat de slinger is doorgeslagen. “De fietsstraten moeten we herevalueren. Veel fietsers vinden het ambetant als een auto lang achter hen moet rijden terwijl er meer dan voldoende plaats is om voorbij te steken”, dixit Ronse.

“Het is alsof je een badkamer bouwt, zonder te weten waar de leidingen zullen lopen”

Groen en PVDA hekelen dan weer het ontbreken van een doordacht, breedgedragen mobiliteitsplan. “Momenteel ontbreekt het in Kortrijk aan een volledig mobiliteitsplan dat het verkeer binnen en naar de stad en de deelgemeenten regelt. Door het ontbreken van zo’n plan worden alleenstaande maatregelen, zoals de halve knip, erg moeilijk. Het is alsof je een badkamer bouwt, zonder te weten waar de leidingen van je huis zullen lopen”, vertelt David Wemel, lijsttrekker voor Groen.

De knip

En wie Kortrijkse mobiliteit zegt, komt uit bij de (halve) knip in Bissegem. Het hoofdpijndossier blijft beroeren. Verkeer vanuit Marke richting Bissegem wordt door de halve knip verplicht om via de ring rond Kortrijk (R8) te rijden. De stad Kortrijk wil zo het sluipverkeer uit de Driekerkenstraat – een schoolomgeving – weren. Vlaams Belang pleit voor het terugdraaien van die maatregel. N-VA en Team Burgemeester – die de halve knip mee goedkeurden – willen herevalueren en indien nodig terugdraaien.

De knip in de Driekerkenstraat is al geruime tijd voer voor discussie bij de Kortrijkse politici, belangengroepen en bewoners van Bissegem.
De knip in de Driekerkenstraat is al geruime tijd voer voor discussie bij de Kortrijkse politici, belangengroepen en bewoners van Bissegem. © Stad Kortrijk

“We hebben dat inderdaad met de ploeg goedgekeurd, alleen is het draagvlak alleen maar afgenomen. Mits inachtname van de leefbaarheid en verkeersveiligheid moeten we de knip durven terugdraaien. Zwaar verkeer kunnen we dan weren met ANPR-camera’s”, zegt Ruth Vandenberghe, kandidaat-burgemeester van TBSK. De houding van N-VA en Team Burgemeester zorgt dan weer voor ergernis bij Vooruit. “Je laat je ploeg toch niet in de steek? Kiezen voor verkeersveiligheid vergt moed en doorzettingsvermogen”, liet schepen Axel Weydts optekenen. Het dossier lijkt sowieso op de onderhandelingstafel te komen, na zondag.

Fiets- en voetpaden

De voorbije legislatuur werden de belangrijkste toegangswegen naar de stad en in de deelgemeenten – denk bijvoorbeeld aan de Mellestraat in Heule – weer opgewaardeerd. Dat gaat ook gepaard met nieuwe fiets- en voetpaden, al laten die in sommige stukken van de stad ook te wensen over, merkte N-VA-kandidaat Frits D’Haenens op. Hij fietste door bijna alle straten van Kortrijk, goed voor een tocht van 430 kilometer. “Nog te vaak is er een serieus kwaliteitsverlies aan de fiets- en voetpaden na wegenwerken of werken aan de nutsleidingen. Daar waar het haalbaar is moeten we kiezen voor een duidelijke scheiding tussen fietsers en automobilisten, te vaak is de signalisatie op de weg niet goed onderhouden of zelfs ontbrekend”, was de conclusie van zijn calvarietocht.

GI04B6PMU.2