Pittemse oppositie keurt mobiliteitsplan af wegens te veel onduidelijkheden en niet onderbouwde beslissingen

© GF
Redactie KW

Tijdens de gemeenteraad in Pittem van maandagavond 3 juli stond de definitieve goedkeuring van het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan op de agenda. Oppositiepartij NPE vond dat hier te veel onduidelijkheden en niet onderbouwde beslissingen in zaten en keurde het plan unaniem af.

De uitwerking van het gemeentelijk mobiliteitsplan heeft de voorbije jaren al heel wat voeten in de aarde gehad en beroerde met de regelmaat van de klok de gemeenteraad in Pittem. De voorbije maanden kreeg het zijn definitieve vorm en na een infomoment voor de bevolking op donderdag 22 juni diende het nu op de raad goedgekeurd te worden.

Oppositiepartij NPE uitte bij monde van raadslid Renzo Callant echter zijn ongenoegen over dit plan. “Om te beginnen kregen we van heel wat inwoners de opmerking dat de infovergadering een maat voor niets was. Er was met een half uur per groep te weinig tijd om deftige uitleg te vragen en bovendien was er van enige inspraak geen sprake, want de aanwezigen werden enkel voor voldongen feiten gezet. De bewoners en wijzelf zijn ook van mening dat er te weinig aandacht is voor veiligheid en dat bepaalde maatregelen volledig onlogisch zijn. Wanneer we een top drie van de aangehaalde punten opmaken dan komen we allereerst bij de Heidenskerkhofstraat uit, die de prioritaire weg door Pittem zal worden, maar die nu al zeer druk is, waar nu al zeer snel gereden wordt en waar de onveiligheid dus alleen nog zal toenemen. Op twee vinden we de geplande knip in de Egemstraat, waarvan niemand snapt wat die zal bijdragen aan de verkeersveiligheid, die er enkel zal voor zorgen dat de Egemnaren nog meer afgezonderd worden en die een belemmering voor de hulpdiensten zal betekenen.”

Pestmaatregel?

“Met stip op één staat de geplande knip aan ‘de Kromte’, die veel Pittemnaren enkel zien als een pestmaatregel voor de inwoners. Doordat er nu zal moeten doorgereden worden tot de lichten aan de Vijfstraat zal de verkeersdrukte hier alleen maar groter worden en bovendien zullen heel wat wagens die van Tielt komen sluipwegen beginnen te nemen, zoals bijvoorbeeld via de Puttensdreef. Tenslotte vragen, door het aangekondigde verbod op parkeren voor vrachtwagens in de beide centra, heel wat chauffeurs zich af waar ze dan hun vrachtwagen moeten laten.”

“Ik vind het allereerst heel jammer dat heel wat mensen niet de moeite doen om naar de vergadering te komen, maar achteraf wel via sociale media hun mening spuien.” reageerde burgemeester Denis Fraeyman (CD&V) hierop. “Ik kan begrijpen dat bepaalde maatregelen voor de ene goed zijn en voor anderen niet, maar we zullen ons allemaal moeten aanpassen. Ik betwist ten stelligste dat er geen aandacht is voor veiligheid, getuige hiervan het feit dat alle centrumstraten, inclusief de aangehaalde Heidenskerkhofstraat, zone 30 zullen worden. Wat de knip in de Egemstraat betreft is dit een proefopstelling, die zal geëvalueerd worden op zijn effectiviteit vooraleer er iets definitiefs zal beslist worden. De hulpdiensten zullen hier overigens altijd blijven door kunnen. Wat de knip aan De Kromte betreft hoor ik zowel positieve als negatieve reacties, wat te verwachten was. We blijven van mening dat dit een grote rem zal plaatsen op het sluipverkeer richting Koolskamp en Zwevezele, maar wanneer dit toch niet blijkt te werken kan alles desnoods alsnog teruggedraaid worden. Dat het kruispunt aan de Vijfstraat zeer druk is, is algemeen geweten. Dit is overigens een feit dat bij het Agentschap Wegen en Verkeer bekend is en waarvan zij beloofd hebben dit, net als het kruispunt aan de Rysselendemolen, in de toekomst aan te zullen pakken. Wanneer dit gebeurd is, zal de ontsluiting richting Brugge meteen veel vlotter verlopen en zal de drang om door Pittem te rijden afnemen. Wat tenslotte de vrachtwagens betreft kan ik kort zijn: het is niet de taak van de gemeente om voor parkings voor de vrachtwagens te zorgen. Deze horen thuis bij de werkgevers van de chauffeurs.”

De gegeven antwoorden konden oppositiepartij NPE echter geenszins gerust stellen en dus besloten ze het plan voltallig af te keuren. (JG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier