Lo-Reninge stelt prioriteiten regionaal mobiliteitsplan voor: “Mensen sensibiliseren om minder de auto te nemen”

De Lijn versterkt het net met extra belbussen. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Het openbaar onderzoek rond het voorlopige Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan dat werd uitgewerkt door de vervoerregio Westhoek loopt nog tot en met oktober 2023. In dat plan is de globale mobiliteitsvisie voor de volgende tien jaar vastgelegd voor de vervoerregio op een strategisch niveau. Op de gemeenteraad van Lo-Reninge werden de aspecten onder de loep genomen die voor de stad belangrijk zijn.

Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat.

Moeilijke puzzel

Zeker voor West-Vlaanderen en de Westhoek is ‘openbaar vervoer’ een moeilijke puzzel om een basisbereikbaarheid te garanderen. De mensen wonen verspreid, en er is nog heel wat werk aan de winkel om alle vervoermiddelen beter op elkaar te laten inspelen.

Wout Cornette, schepen van onder meer Verkeer en Verkeersveiligheid, schetst de grote toekomstlijnen. “Lo-Reninge is een van de 15 gemeenten die deel uitmaken van de Vervoerregio Westhoek, en er zijn natuurlijk voor elke gemeente een aantal specifieke punten die belangrijk zijn. Alle participerende stakeholders gaven die te kennen aan de uitvoerende partijen, met name De Lijn, de NMBS, Vlaamse Waterweg, Infrabel…”

Tiental thema’s

“Het actieplan focust op een tiental thema’s. Een eerste punt dat ook voor Lo-Reninge belangrijk is: het realiseren van veilige en kwalitatieve fietsverbindingen over de gemeentegrenzen heen. De verbindingen zijn al bovenlokaal aangepakt en resulteren in een echt fietsnetwerk. Wel is het zo dat de normen van fietspaden heel anders zijn dan vroeger: ze moeten bij voorkeur 2,5 à 3 meter breed zijn.”

“Wat het vrachtroutenetwerk betreft: we hebben ons ertegen verzet dat heel wat vrachtwagens door de dorpskernen rijden, maar het blijft natuurlijk een gewestweg. Het mobiliteitsplan maakt ook werk van alternatieve oplossingen voor vrachtverkeer over de weg. Het is in deze regio nog niet evident om vrachtverkeer gebruik te laten maken van waterwegen of spoorwegen.”

“Het ligt voor de hand dat alle partners ernaar streven om mensen te sensibiliseren om minder de auto te nemen” – schepen van Verkeer en Verkeersveiligheid Wout Cornette

“Als er nieuwe verkavelingen worden ontwikkeld in Lo-Reninge, letten we erop dat er een goede bereikbaarheid is, ook voor zwakke weggebruikers.”

“De toegankelijkheid is ook een aandachtspunt, onder meer voor mindervaliden aan de bushaltes. Mobipunten in de dorpskernen zorgen voor een verbetering, maar er is nog werk aan de winkel!”

Parkeerruimte

Gelukkig is er voorlopig geen werk aan de winkel inzake het parkeerbeleid. “Er is hier genoeg parkeerruimte. Het ligt voor de hand dat alle partners ernaar streven om mensen te sensibiliseren om minder de auto te nemen. Het streefdoel is dat we 40% overtuigen om zich met de fiets te verplaatsen.”

“Uiteraard is verkeersveiligheid een prioriteit. Om die te garanderen voor de kwetsbare weggebruiker voeren we zones 30 en 50 in. Overal fietspaden aanleggen is geen optie, want we moeten niet alleen rekening houden met fietsers maar ook met onze landbouwers.”

Flexibel inzetbare belbussen

“Een mooie zaak is wel dat De Lijn vanaf januari 2026 de oude belbussen zal vervangen door 24 flexibel inzetbare belbussen. Daarvoor zijn extra middelen toegekend, en het grote pluspunt is dat ze ook beschikbaar zullen zijn tot 23 uur ’s avonds en tijdens het weekend zelfs tot 2 uur ’s nachts.”

“De reizigers worden naar de dichtstbijzijnde bushalte gevoerd waar ze kunnen overstappen op een vaste buslijn, en dit voor de prijs van één ticket. Dit geldt ook voor schoolvervoer.”

Vaste buslijn

Voor Lo-Reninge is het prioritair dat er eerst wordt gezorgd voor voldoende en kwalitatief aanbod, zeker in landelijk gebied. “Daarbij is een vaste buslijn met aantakkingen met belbussen een pluspunt”, zegt de schepen.

“Het mobiliteitsplan is een tienjarenplan, en Rome is ook niet op een dag gebouwd. We staan dus aan het begin om dit ambitieuze plan te realiseren. De toekomst zal uitwijzen of we daarin helemaal zullen slagen, maar dat hangt natuurlijk ook af van de middelen die hiervoor beschikbaar zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier