CD&V vraagt veilige fietsverbinding na privatiseren Meiboomstraat in Oostnieuwkerke

CD&V pleit voor het behoud van een veilige fietsverbinding langs het traject van de Meiboomstraat.©JOKE COUVREUR
CD&V pleit voor het behoud van een veilige fietsverbinding langs het traject van de Meiboomstraat.©JOKE COUVREUR
Carl Bruneel
Carl Bruneel Medewerker KW

De Stadense gemeenteraad gaf een gunstig advies rond het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) ’t Roosleen. Dat moet het bedrijf Mol de mogelijkheid bieden om uit te breiden. Daartoe zou ook een deel van de Meiboomstraat geprivatiseerd worden. CD&V pleitte er voor om een veilige fietsverbinding te behouden langs het geprivatiseerde stuk Meiboomstraat tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidesteenweg, maar kreeg nul op het rekwest.

“De provincieraad keurde het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan ’t Roosleen voorlopig goed”, weet burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld). “Nog tot 16 juli loopt er een openbaar onderzoek. Ook de Stadense gemeenteraad dient advies te geven omtrent het PRUP. PRUP ’t Roosleen moet Mol de kans bieden om uit te breiden in oostelijke richting. Het stuk Meiboomstraat tussen de Diksmuidesteenweg en de Sleihagestraat zou daarbij geprivatiseerd worden. Dat geeft het bedrijf immers de mogelijkheid op een meer veilige ontsluiting van de personeelsparking”.

Geen veilig traject

Oppositiepartij CD&V zei inhoudelijk geen problemen te hebben met het concept van het PRUP. “We pleiten wel voor het behoud van een veilige fietsverbinding langs het stuk Meiboomstraat tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidesteenweg”, aldus Hans Mommerency (CD&V). “Het afsluiten van het stuk straat zou er toe leiden dat fietsers richting het rond punt moeten fietsen wat niet meteen het meest veilige fietstraject is. We vragen daarom om het PRUP voorwaardelijk gunstig te adviseren.”

We merken dat wie de verbinding gebruikt de Diksmuidesteenweg oversteekt richting Hooglede, wat we toch eerder gevaarlijk vinden

De partij diende daartoe een amendement in. “We gaan dit amendement niet goedkeuren”, stelt burgemeester Vanderjeugd. “Een nieuwe fietsverbinding langs het traject van de Meiboomstraat realiseren is moeilijk haalbaar. Wie uit Oostnieuwkerke komt kan ook via het gelijklopende traject van de Nieuwkerkhofstraat richting Diksmuidesteenweg fietsen. Tellingen wijzen ook uit dat het aantal fietsers dat van de straat gebruikt maakt niet opweegt tegenover het knippen van de straat.”

Positief advies

“We merken ook dat wie de verbinding gebruikt de Diksmuidesteenweg oversteekt richting Hooglede, wat we toch eerder gevaarlijk vinden. We zouden die fietsers liever richting rond punt leiden waar toch een fietsoversteek is. We plannen overigens ook om het fietspad in de Sleihagestraat tijdens deze legislatuur te optimaliseren en fietsveiliger te maken”.

De gemeenteraad verleende uiteindelijk een positief advies aan het PRUP. CD&V onthield zich bij de stemming.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.