Duurste campagne voor Talpe in Ieper

Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Emmily Talpe (Open Ieper) heeft de duurste verkiezingscampagne gevoerd in Ieper. Maar liefst 6.362 euro bedroeg die, waarvan ze 3.613 euro uit eigen zak betaalde. Bovendien stortte de toekomstige burgemeester nog eens 4.131 euro in de partijpot. “Ik had een sterk team en dat wou ik ondersteunen”, zegt ze.

Burgemeester van Ieper worden mag wat kosten, zo blijkt. We plozen de verkiezingsuitgaven uit van alle partijen en kandidaten in Ieper en kwamen tot de vaststelling dat Emmily Talpe (Open Ieper) de duurste campagne voerde. In totaal kostte die 6.362,52 euro. Aangezien Emmily Talpe ook streed voor een zetel in de provincieraad moeten die uitgaven genuanceerd worden. Van die 6.362 euro was officieel 4.409 euro voor de campagne voor de provincieraad, en dus 1.953 euro voor de gemeenteraad. Bovendien kreeg Talpe vanuit Open VLD 1.443,06 euro voor haar campagne. Maar met een persoonlijke inbreng van 3.613,61 euro steekt ze wel met kop en schouders uit boven de andere kandidaten in Ieper. “Iedereen wist dat het wel eens cruciale verkiezingen konden zijn voor Ieper“, verklaart Emmily Talpe. “De roep naar verandering klonk luider en luider. Het was het dus zeker waard om een stevige campagne te voeren. Het is bovendien heel wat moeilijker om naambekendheid op te bouwen vanuit de oppositie dan voor een zetelend schepen.”

“Het is heel wat moeilijker om naambekendheid op te bouwen vanuit de oppositie”

Opvallend is ook dat Emmily Talpe zelf 4.131,41 euro stortte in de partijpot voor de verkiezingsuitgaven. “Ik had een sterk team en dat wou ik ondersteunen“, reageert Talpe.

Partijkas

Niettemin kregen de CD&V-kandidaten een veel hoger bedrag vanuit de partij dan de kandidaten van Open Ieper. Terwijl iedere kandidaat van CD&V 305 euro kreeg uit de partijkas, was dat voor Open Ieper gemiddeld ongeveer 75 euro. “Onze partijkas is neem ik aan niet zo gespekt als de CD&V-kas”, zegt Emmily Talpe. “Wie in de meerderheid zit vraagt normaliter afdrachten van de schepenen. Wij hebben alle kandidaten voorzien van een basispakket. Wie meer wou doen, droeg daar zelf de uitgaven van. Ook dit is opgenomen in de verkiezingsaangifte. Onze kas bestaat voornamelijk uit lidgelden en wat we overhouden aan evenementen die we organiseren. We hebben ingezet op een mix van klassieke campagne – borden, drukwerk… – en sociale media. Als stadslijst kunnen wij ook niet terugvallen op nationaal aangeleverde ontwerpen en website. Het is maatwerk geweest.”

“We hebben gekozen voor kwaliteit maar ook duurzaamheid”, vervolgt Emmily Talpe. “Die kwaliteit zorgde er onder andere voor dat heel wat Ieperlingen het boekje ’11 uitdagingen voor Ieper’ niet hebben weggegooid zoals dit steevast gebeurt met andere folders. Belangrijk wat betreft duurzaamheid is ook om te vermelden is dat we met polyprops hebben gewerkt in plaats van affiches lijmen op borden. Die zijn duurder maar ze zijn weerbestendig en zo heb je ook geen verkleurde, afbladerende affiches na enkele weken. Na de verkiezingen werden die polyprops trouwens allemaal gerecycleerd.”

Duurste campagne voor Talpe in Ieper

De verkiezingen draaiden voor N-VA uit op een nederlaag, maar met twee schepenen in de toekomstige meerderheid zitten, pakte het toch goed uit. “We hebben gewerkt met gezamenlijke folders en ik stond op die folder vooraan”, vertelt Eva Ryde. “Dat hebben we ook altijd gezegd: naar buiten komen als groep en niet alles inzetten op één lijsttrekker. Met die folder zijn we dan zelf deur aan deur geweest. De kost van de folders was gemeenschappelijk. Bij mij zal je alleen de kosten zien die ik extra gedaan heb. Dat gaat om 24,5 euro voor een brief die ik samen met mijn vader handmatig heb verdeeld in Dikkebus, ons geboortedorp. De andere helft van die kosten, ook 24,5 euro, zal je dus bij hem vinden.”

Opvallende uitgave voor de partij is de 765 euro voor het campagnehuis in de De Steurstraat. “Dat was een goede keuze, ook omdat het goed gelegen was”, zegt Ryde. “Er zijn heel veel mensen langsgekomen, ook mensen die we nog niet kenden. Daar kunnen we nu na de verkiezingen verder op borduren.”

Facebookcampagne

Met 22.240 euro euro had CD&V de grootste campagne als partij. “We hebben een vrij traditionele campagne gevoerd, niets buitensporigs”, zegt voorzitter Miguel Stevens. “Dat was een brochure met de mensen, een brochure met ons programma, de affiches… We zaten zelfs lager dan we mochten uitgeven. Het verwondert me wel dat je zegt dat wij de grootste campagne gevoerd hebben. Er zullen er wel zijn die een grotere campagne gevoerd hebben, maar die zullen dan misschien niet alles aangegeven hebben.” N-VA spendeerde 2.592 euro voor een Facebookcampagne, Open Ieper 387 euro. CD&V minder. “We hebben wel ingezet op sociale media, maar niet zozeer betalend. We hebben gerekend op het vermenigvuldigend effect van het delen, en dat is gratis.

De prijs voor de goedkoopste verkiezingscampagne in Ieper gaat naar Groen. Terwijl andere partijen een meervoud uitgaven, spendeerde de partij van lijsttrekker Jordy Sabels amper 2.575,01 euro aan de verkiezingen. Het gaat bovendien om uitgaven van de partij.